وزیر نیرو در اجلاس منشور جهانی انرژی مطرح کرد:

همکاری‌های بین المللی در زمینه انرژی باید توافقی و بر اساس دستور کار مشترک باشد

همکاری‌های بین المللی در زمینه انرژی باید توافقی و بر اساس دستور کار مشترک باشد

پکن - وزیر نیرو با اشاره به وجود چالش‌های مختلف در دنیا، ضرورت همکاری صادقانه و هماهنگی بیشتر میان دولت‌ها را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد که همکاری‌های بین‌المللی در زمینه انرژی در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی می‌بایست توافقی و بر اساس دستور کار مشترک انجام پذیرد.

«حمید چیت چیان» که روز شنبه و در بیست و هفتمین اجلاس منشور جهانی انرژی در توکیو پایتخت ژاپن سخن می گفت، اظهار داشت: بهبود دسترسی به انرژی، تنوع منابع انرژی، امنیت انرژی، بهره‌وری انرژی و افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در زمره برنامه‌های استراتژیک و سیاستگذاری دولت‌های حاضر در اجلاس منشور بین‌المللی انرژی است.
وی تصریح کرد: بخش اعظمی از گرمایش زمین، تغییر اقلیم و فجایع طبیعی ناشی از فعالیت‌های بشری است و امروز همه این‌ها تبدیل به تهدیداتی اساسی برای سلامت بشر و محیط زیست شده‌اند.
وزیر نیرو ایران یادآور شد که این امر می‌تواند نشانه بسیار خوبی از وجود اجماع کلی در میان اعضای جامعه ملل در خصوص موضوعات متفاوت و مرتبط با انرژی باشد.
به گفته چیت چیان؛ امروز ارتباط میان انرژی، امنیت غذا و آب در زندگی امری انکارناپذیر است و به همین دلیل مسئولیت خطیری بر عهده همه ما گذاشته شده است.
وی خاطرنشان کرد که انرژی برق‌آبی به عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر نقش مهمی در تولید برق در بسیاری از کشورها ایفا می‌کند و کسی نمی تواند منکر نقش سوخت‌های فسیلی همچون نفت، گاز و گازوییل در تولید انرژی، حداقل تا سال 2030 شود.
وزیر نیرو ادامه داد: بخش اعظمی از گرمایش زمین، تغییر اقلیم و فجایع طبیعی ناشی از فعالیت‌های بشری است و امروز همه اینها تبدیل به تهدیداتی اساسی برای سلامت بشر و محیط زیست شده‌اند.
چیت چیان در ادامه سخنان در این نشست که عصر امروز (به وقت محلی) مطرح شد، خاطرنشان کرد: همه باید برای مدیریت و رفع این مخاطرات بسیج شوند و پر واضح است که هر نوع سیاست‌گذاری نادرست در خصوص انرژی همچون سیاست‌گذاری‌های یک طرفه می‌تواند به پیچیدگی این چالش‌ها انجامیده و زمینه ساز تخریب روند زندگی روزمره گردد.
وی اضافه کرد: همکاری‌های بین المللی در زمینه انرژی بر اساس سیاست‌های توافقی و درست تعریف شده، و اجرای این خط مشی‌ها در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی می‌بایست براساس دستور کار مشترک انجام پذیرد.
چیت‌ چیان با اشاره به اینکه اهداف توسعه پایدار بویژه هدف شماره هفت در حوزه انرژی مهمرین اجزای دستور کار توسعه ای سازمان ملل برای سال 2030 است، اظهار داشت: نیاز است از این دستورکار به عنوان چتری برای همه سیاست‌گذاری‌ها و فعالیت‌ها استفاده شود. در واقع، هدف شماره هفت اشاره شده در منشور جهانی انرژی، بر ابزار اجرایی همچون بسیج منابع مالی، افزایش ظرفیت سازی و انتقال فناوری تاکید دارد.
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به رسالت منشور جهانی انرژی گفت که این منشور همکاری میان دولت‌ها و سایر ذی‌نفعان را تشویق می‌کند و به همین خاطر می‌تواند اساسی برای مساعی مشترک کشورهای حاضر در این نشست برای فراهم کردن منابع متنوع انرژی باشد.
وی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که این اجلاس زمینه‌ساز تامین انرژی پایدار، ارزان و البته قابل قبول از منظر اجتماعی و زیست محیطی برای کشورهای عضو باشد.
بیست و هفتمین اجلاس منشور جهانی انرژی از صبح امروز (شنبه) در توکیو آغاز به کار کرده است.
وزیر نیرو که برای شرکت در این اجلاس در راس هیاتی به ژاپن سفر کرده است، دیروز (جمعه) علاوه بر امضای سند عضویت ناظر جمهوری اسلامی ایران در منشور بین المللی انرژی، با فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن، معاون وزیراقتصاد تجارت و صنعت، «شینجی کیتایوکا» رئیس سازمان همکاری های بین المللی ژاپن موسوم به «جایکا» و مدیران ارشد تعدادی از بنگاههای اقتصادی بزرگ این کشور دیدار و تبادل نظر کرد.
وی همچنین پیش از ظهر امروز با «اربان راسناک» دبیرکل منشور بین المللی انرژی در حاشیه اجلاس یاد شده دیدار کرد و طرفین در خصوص راههای ایفای نقش فعال از سوی جمهوری اسلامی ایران در تحقق اهداف منشور گفت وگو کرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا