هفته طلایی بازار اول فرابورس ایران

هفته طلایی بازار اول فرابورس ایران

شاخص کل و ارزش بازار فرابورس با روند رو به رشدی مواجه شدند و در چهارشنبه به‌ترتیب 2 واحد و یک‌هزار و 120 میلیارد ریال نسبت به روز انتهای هفه ماقبل افزایش یافتند. به این ترتیب سوم آذرماه آیفکیس در نزدیکی ارتفاع 834 واحدی قرار گرفت و ارزش بازار به رقم 963 هزار و 801 میلیارد ریال رسید.

 

نقل و انتقال یک‌هزار و 292 میلیون ورقه بهادار در 70 هزار دفعه به ارزش 8 هزار و 17 میلیارد ریال، ماحصل معاملات انجام شده در بازارهای فرابورس ایران طی هفته گذشته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از فرابورس ایران؛ در هفته معاملاتی منتهی به 3 آذرماه در حالی حجم معاملات فرابورس نسبت به هفته ماقبل با رشد 38 درصدی همراه شد که ارزش و تعداد دفعات آن افت بیش از 13 درصدی را تجربه کرد. در این میان شاخص کل و ارزش بازار فرابورس با روند رو به رشدی مواجه شدند و در چهارشنبه به‌ترتیب 2 واحد و یک‌هزار و 120 میلیارد ریال نسبت به روز انتهای هفه ماقبل افزایش یافتند. به این ترتیب سوم آذرماه آیفکیس در نزدیکی ارتفاع 834 واحدی قرار گرفت و ارزش بازار به رقم 963 هزار و 801 میلیارد ریال رسید.

در میان بازارهای فرابورس نیز بازار اول با رشد 280 درصدی حجم و 406 درصدی ارزش معاملات، بهترین عملکرد هفتگی را در میان بازارهای فرابورس تجربه کرد. در این بازار تعداد 658 میلیون سهم به ارزش یک‌هزار و 740 میلیارد ریال دادوستد شد. بازار دوم نیز در حالی با معامله 236 میلیون سهم به ارزش 854 میلیارد ریال روبه‌رو شد که افت بیش از 30 درصدی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد. در این میان بازار پایه اگرچه در روند دادوستد سهام با تغییر محسوسی نسبت به هفته ماقبل روبه‌رو نشد، اما در پی نقل و انتقال 383 میلیون سهم به ارزش 666 میلیارد ریال، افزایش 15 و 3 درصدی حجم و ارزش را به ثبت رساند.

رصد معاملات ابزارهای نوین مالی

 هفته گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی نیز تعداد 15 میلیون ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 757 میلیارد ریال دادوستد که مرتبط با معاملات انجام شده در اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود.

اوراق بدهی به تعداد 5 میلیون ورقه به ارزش 4 هزار و 505 میلیارد ریال، 10 میلیون ورقه در ETFها به ارزش 122 میلیارد ریال و کمتر از 0.2 میلیون ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 130 میلیارد ریال، نتیجه معاملات انجام شده در ابزارهای مالی در فرابورس است که همگی نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش حجم و ارزش معاملات، اما در مقیاس هفتگی با کاهش این نماگرها روبه‌رو شدند.

در همین حال نگاهی به دادوستدهای انجام شده در صنایع فرابورسی نیز نشان می‌دهد، به‌ترتیب سه گروه فلزات اساسی، پالایشی‌ها و حمل و نقل، بالاترین ارزش معاملات را به‌میزان 271، 88 و 79 میلیارد ریال با سهم 24، 8 و 7 درصدی تجربه کردند. برای چندمین هفته متوالی است که گروه فلزات اساسی در صدر صنایع فرابورسی قرار می‌گیرد.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا