طی گزارشی بررسی شد؛

روند تولید و فروش و برآورد میزان تعدیل سود احتمالی 4 شرکت سیمانی

روند تولید و فروش و برآورد میزان تعدیل سود احتمالی 4 شرکت سیمانی

در این گزارش به بررسی آمار تولید و فروش و برآورد میزان تعدیل سود احتمالی 4 شرکت سیمانی، سیمان دورود، سیمان تهران ، سیمان سپاهان و آهن سیمان هگمتان پرداخته شده است البته بخش دوم این گزارش نیز که شامل شرکتهای سیمان اردبیل، سیمان شاهرود، سیمان شمال و سیمان کردستان می باشد به زودی منتشر خواهد شد.


 

در این گزارش به بررسی آمار تولید و فروش و برآورد میزان تعدیل سود احتمالی4 شرکت سیمانی، سیمان دورود، سیمان تهران، سیمان سپاهان و آهن سیمان هگمتان پرداخته شده است البته بخش دوم این گزارش نیز که شامل شرکتهای سیمان اردبیل، سیمان شاهرود، سیمان شمال و سیمان کردستان است به زودی منتشر خواهد شد.

                                   سدور

شرکت سیمان دورود در 6 ماهه نخست سال 1394 موفق به فروش 389 هزار تن محصول شده است. این در حالی است که فروش محصولات شرکت در 6 ماهه نخست امسال با افت 1  درصدی به 386 هزار تن رسیده است. به عبارت دیگر شرکت در بهار و تابستان 95 معادل 47 % فروش ریالی برآوردی خود برای سال 95 را پوشش داده است.

 
 

از سوی دیگر شرکت در مجموع در سال 94 فروشی معادل 617  میلیارد ریال داشته که طبق برآوردها قصد دارد این مبلغ را با رشد 29 درصدی به 797  میلیارد ریال برساند.

در 6 ماهه نخست سال 95 در مجموع 55 درصد از فروش ریالی شرکت مربوط به سیمان پوزولانی و  45 % باقیمانده مربوط به سیمان تیپ 2  بوده است.

در یک طبقه بندی دیگر، شرکت در 6 ماهه نخست سال ، 69 % محصولات خود را به صورت خرده فروشی ( کیسه ای) و 31 % را به صورت عمده فروخته است.


 

                                ستران

 

شرکت سیمان تهران– با نماد ستران – در 6 ماهه نخست سال 95 معادل 1.19 میلیون تن محصول بفروش رسانده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشدی معادل 13 درصد را نشان می دهد.

 از سوی دیگر، شرکت در 12 ماهه سال 94 موفق به فروش 2.1 میلیون تن از محصولات خود شده که برای امسال پیش بینی نموده این آیتم با رشد 11.5 درصدی به 2.36 میلیون تن خواهد رسید. در واقع شرکت در 6 ماهه نخست امسال، 50.3 درصد فروش مقداری بودجه شده خود را پوشش داده است.

 
 

شرکت سیمان تهران در 6 ماهه نخست سال 1394 موفق به فروش 962  میلیارد ریال محصول شده است. این در حالی است که فروش محصولات شرکت در 6 ماهه نخست امسال با رشد 10.7 درصدی به 1065 میلیارد ریال رسیده است. به عبارت دیگر شرکت در بهار و تابستان 95 معادل 42.9 % فروش ریالی برآوردی خود برای سال 95 را پوشش داده است.

از سوی دیگر شرکت در مجموع در سال 94 فروشی معادل 1853 میلیارد ریال داشته که طبق برآوردها قصد دارد این مبلغ را با رشد 33 درصدی به 2481 میلیارد ریال برساند.

 
 
 

در 3 ماهه نخست سال 95 در مجموع 71 درصد از فروش ریالی شرکت مربوط به سیمان نوع 325 بوده است.

پس از سیمان نوع 325 ، سیمان تیپ 2 با 19 درصد، بیشترین سهم را در فروش ریالی شرکت در 6 ماهه نخست امسال داشته است.

 
 
 

                                 سپاها

شرکت سیمان سپاهان – با نماد سپاها – در 6 ماهه نخست سال مالی خود  1.14 میلیون تن محصول بفروش رسانده که در مقایسه بادوره مشابه سال گذشته افت 22 درصدی داشته است.

 از سوی دیگر، شرکت در 12 ماهه سال قبل موفق به فروش 2.43 میلیون تن از محصولات خود شده که برای امسال پیش بینی نموده این آیتم رشد 21 درصدی داشته و  به 2.95 میلیون تن خواهد رسید. در واقع شرکت در 6 ماهه نخست امسال، 38  درصد فروش مقداری بودجه شده خود را پوشش داده است.

 
 
 

در 6 ماهه نخست سال مالی جاری در مجموع 58 درصد از فروش ریالی شرکت مربوط به سیمان معمولی  بوده است. پس از سیمان معمولی، سیمان ضدسولفات بیشترین نقش را در فروش ریالی شرکت داشته است.

 
 
 
 

شرکت سیمان سپاهان  در 6 ماهه نخست سال مالی قبل موفق به فروش 1200 میلیون ریال محصول شده است. این در حالی است که فروش محصولات شرکت در 6 ماهه نخست امسال با افت 31  درصدی به 830 میلیارد ریال رسیده است. به عبارت دیگر شرکت در نیمسال اول سال مالی معادل 36 % فروش ریالی برآوردی خود برای سال 95 را پوشش داده است.

از سوی دیگر شرکت در مجموع در سال مالی قبل فروشی معادل 1733 میلیارد ریال داشته که طبق برآوردهای شرکت این مبلغ با رشد 32  درصدی به  2294 میلیارد ریال خواهد رسید.

 
 
 
 

                                سهگمت

شرکت سیمان هگمتان – با نماد سهگمت – در 6 ماهه نخست سال جاری معادل 786 هزار تن محصول بفروش رسانده که در مقایسه بادوره مشابه سال گذشته افتی معادل 15 درصد را نشان می دهد.

 از سوی دیگر، شرکت در 12 ماهه سال 94 موفق به فروش 1.76میلیون تن از محصولات خود شده که برای امسال پیش بینی نموده این آیتم با افت 11 درصدی به 1.57 میلیون  تن خواهد رسید. در واقع شرکت در 6 ماهه نخست امسال، 50 درصد فروش مقداری بودجه شده خود را پوشش داده است.

 
 
 
 

در 6 ماهه نخست سال 95 در مجموع 61 درصد از فروش ریالی شرکت مربوط به سیمان تیپ 2 بوده است. پس از سیمان تیپ 2 ، کلینکر با 11 درصد، بیشترین سهم را در فروش ریالی شرکت دارد.

 
 
 
 

سیمان هگمتان در 6 ماهه نخست سال 1394 موفق به فروش 792 میلیارد ریال محصول شده است. این در حالی است که فروش محصولات شرکت در 5 ماهه نخست امسال با افت 28 درصدی به 568  میلیارد ریال رسیده است. به عبارت دیگر شرکت تا الان معادل 47 % فروش ریالی برآوردی خود برای سال 95 را پوشش داده است.

از سوی دیگر شرکت در مجموع در سال 94 فروشی معادل 1416 میلیارد ریال داشته که طبق برآوردها قصد دارد این مبلغ را با افت 14 درصدی به 1208  میلیارد ریال برساند.

 
 
 
 

           جمع بندی و نتیجه گیری

 
 
 
 

در برآورد سود سال 95 شرکت ها، اطلاعات نرخ فروش های هر شرکت – شامل فروش داخلی و فروش صادراتی- با توجه به تغییرات قیمت های داخلی و نیز نرخ مصوب اخیر انجمن سیمان به طور کامل اعمال و تعدیل گردیده است. لازم به ذکر است سودهای محاسبه نباید مورد استناد قرار گیرد و صرفا مبنایی برای براورد تقریبی پتانسیل سودسازی شرکتها در سال جاری خواهد بود. در آپدیت بعدی این گزارش، مفروضات محاسبات سود و بهای تمام شده به تفضیل ارائه خواهد شد و بالطبع برآوردهای دقیق تری از پتانسیل سودسازی هر شرکت ارائه می گردد. سودهای کارشناسی در 3 سناریو صورت محاسبه شده است.در این سه سناریو، نرخ فروش محصولات شرکت برای ماه های باقیمانده سال مالی هر شرکت متغیر است. در سناریوی نخست، نرخ مبنا همان نرخ میانگین فروش شرکت در 6 ماهه نخست امسال در نظر گرفته شده است. در سناریوی دوم، نرخ مبنا همان نرخ فروش شرکت در مهر ماه امسال و در سناریوی سوم، نرخ های مصوب انجمن سیمان مبنای کار قرار گرفته است. با توجه به انکه نرخ های مصوب از نرخ های فروش شرکت ها در مهر ماه و نرخ های مهر مان نیز از میانگین نرخ 7 ماهه نخست سال بالاتر بوده، علی القاعده سناریوی 3 از سناریوی 2 و سناریوی 2 از سناریوی 1 شرایط بهتری از آینده سهم را به تصویر می کشد.   سیمانی ها مدت هاست که با مشکلات متعددی از جمله رکود ساخت و ساز در کشور، رقابت منفی و نرخ شکنی شرکت های سیمانی و تخفیف های زیاد و ... دست و پنجه نرم می کنند. اغلب کارخانجات سیمان با کمتر از نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت می باشند و بعضا در فروش تولیدات خود نیز با مشکل مواجه اند. مصوبه اخیر انجمن سیمان و اعلام نرخ های جدید شاید بتواند مرهمی بر زخم های عمیق این صنعت سیه روز باشد.

 

*تهیه شده توسط تیم تحلیلی شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر(اماکو)

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا