ایران و آلمان هم‌مسیر صنعت

آلمان‌ها چه کمکی به صنایع ایران می‌کنند؟

آلمان‌ها چه کمکی به صنایع ایران می‌کنند؟

سفیر سابق ایران در آلمان می‌گوید از آنجایی که آلمان‌ها از جمله قدیمی‌ترین شرکای اقتصادی ایران در اروپا هستند،برای ادامه همکاری با ایران در تلاش‌اند.چرا که حداقل سه مورد در تحکیم روابط اقتصادی ایران و آلمان موثر است.

علیرضا شیخ عطار، اظهار کرد :آلمان قدیمی‌ترین شریک اقتصادی ایران در اروپا است و سابقه همکاری ایران و آلمان به بیش از صد سال می‌رسد و حتی در دوره‌هایی حدود 20 سال گذشته شریک اول اقتصادی ایران در جهان بود. ا ما در شرایطی مسائل گوناگونی سبب شد تا مشکلات به صورت تدریجی در روابط ایران و آلمان ایجاد شود که اوج آن در دوران تحریم‌ها صورت گرفت.

او افزود: آلمان‌ها در ابتدای تحریم‌ها مقاومت‌هایی هم داشتند اما با توجه به ملاحظاتی که خود در رابط بین‌الملل‌شان با امریکا و رژیم صهیونیست دارند، به تدریج تسلیم شدند و حجم معاملات ایران که پیش از تحریم حدود پنج میلیارد یورو بود در سال گذشته به حدود 2میلیارد یورو رسید.
 
شیخ‌عطار گفت: هرچند  میزان صادرات آلمان‌ها به ایران در دوره تحریم بیش از سایر اعضای اتحادیه اروپا بود و حتی مقدار کاهش آن‌ها در مقایسه با اکثر اعضای اتحادیه میزان کاهش مراودات کمتر از سایر کشورها بود اما بهر حال از وضعیت تحریم‌ها تاثیر پذیرفت. دلیل آن هم این بود که مناسبات بین‌المللی با امریکا و رژیم صهیونیستی و دیگری اینکه بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی ایران، آلمانی است و آن‌ها نمی‌خواهند به راحتی ایران را رها کنند و دیگر اینکه به دلیل همکاری وسیع با ایران که زمانی بیش از صد شرکت آلمانی در ایران دفتر داشتند و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران را به خوبی می‌شناسند و از این وضعیت ناراضی بودند.

او افزود: حال با توجه به عضویت آن‌ها در گروه 1+5 با همه ملاحظات به گونه‌ای برخورد می‌کردند که مسایل برطرف شود و حتی معاون موگرینی نیز آلمانی‌است و با اینکه مذاکره کننده سختی بود سعی بر کمک با طرف ایرانی این را داشت که مذاکرات انجام شود.

شیخ‌عطار گفت: به طور طبیعی آلمانی‌ها از این تحول رخ داده استقبال می‌کنند امااز طرفی دیگر محافظه کاری دیگری هم وجود دارد، آن طور که جامعه اقتصادی ما انتظار دارد که دوباره کارها به سرعت از سر گرفته شود و نتیجه به زودی انجام شود که با توجه به واقعیت‌های موجود به ویژه در دو ماه سخت پیش رو به این سرعت نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. چرا که فردا روز پذیرش برجام و دوماه آینده روز محقق شدن آن است که این دوماه ، بسیار برای ایران پرچالش است و آلمان‌ها نیز می‌خواهند با دقت مواضع ایران و آمریکا را رصد کنند و پس از آن البته با تمایل با احتیاط بسیار وارد حوزه اقتصادی ایران خواهد شد.

او تصریح کرد: آلمان به عنوان سومین اقتصاد دنیا در تکنولوژی و صنعت بسیار پیشرفته‌تر از ایران است و حتما می‌تواند نقش مهمی را به ویژه اینکه وزارت خارجه گفته است که همکارِ‌ی‌های خارجی در بخش تکنولوژی باشد، ایفا کند. به نظر می‌رسد آلمانی‌ها در این زمینه هم بسیار بهتر از سایر کشورها هستند و حتما آلمان در همکاری اقتصادی با ایران نقش به سزایی ایفا می‌کند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، چندی پیش وزیر صنعت،معدن و تجارت در دیدار با  وزیر اقتصاد آلمان از ایجاد فضای جدید به وجود آمده بین ایران و دیگر کشورها سخن گفت و تاکید کرد که با اتخاذ سیاست‌های جدید روابط خود را به صورت بلندمدت تعمیق و گسترش می‌دهیم.

 محمدرضا نعمت‌زاده گفت که گرچه کشورهای اروپایی و غیراروپایی استقبال خوبی برای همکاری دارند اما ایران برای کشور آلمان به دلیل روابط بین دو کشور،‌ اولویت قائل است.

این درحالی است که روز شنبه نیز هیئت اقتصادی آلمان با وزیر امور خارجه ایران نیز مذاکراتی برقرار کردند که قرار است در روزهای آینده جزئیات این جلسات اعلام شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا