21 استان کشور در تنش شدید آب

21 استان کشور در تنش شدید آب

کاهش شدید حجم بارش‌ها در دو ماه ابتدای سال آبی جاری (مهر و آبان 95) باعث شده تا هفت استان کشور در وضعیت کمبود شدید آب قرار گیرند.

کاهش شدید حجم بارش‌ها در دو ماه ابتدای سال آبی جاری (مهر و آبان 95) باعث شده تا هفت استان کشور در وضعیت کمبود شدید آب قرار گیرند.

به‌گزارش ایران‌جیب به نقل از ایسنا، آخرین آمار و اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که از ابتدای مهرماه امسال که زمان آغاز سال آبی ۹۶-۹۵ نیز محسوب می‌شود، در مجموع ۱۳ میلی‌متر بارش گزارش شده که این میزان در دو ماه اول سال گذشته ۶۹ میلی‌متر بوده است.

بر این اساس، شاخص‌های مختلفی همچون روند بارش استان، حجم ذخیره سدها و میزان رون‌آب‌های سطحی، موجودی منابع آب استان‌های مختلف کشور را بر اساس دسترسی و تامین آب رتبه‌بندی می‌کند که در این میان، ۷ استان کشور از جمله، اصفهان، بوشهر، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، هرمزگان و یزد با کمبود شدید آبی روبرو هستند و وضعیت نامناسب‌تری نسبت به سایر استان‌های کشور دارند.

این گزارش حاکی از آن است که ۲۱ استان کشور شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، تهران، البرز، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمد، گلستان، گیلان، لرستان، مرکزی و همدان نیز با تنش آبی شدید روبرو هستند.

بر اساس این گزارش، سال گذشته در چنین روزهایی، از ابتدای مهرماه تا پایان آبان‌ماه فقط ۳ استان در وضعیت کمبود و ۸ استان در وضعیت تنش شدید آب بودند؛ ولی در سال جاری با افزوده شدن ۱۷ استان دیگر به این لیست، تعداد استان‌های دارای تنش آبی شدید و کمبود آب به ۲۸ استان رسیده است.

با وقوع بارش‌های مناسبی در روزهای اخیر در نیمه شمالی کشور ثبت شده است، این امیدواری به وجود آمده تا حداقل بخشی از کمبود بارش‌ها از ابتدای سال جبران شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا