در گفت‌وگو با تسنیم

بانویی که نابینایان را سر کار گذاشت

بانویی که نابینایان را سر کار گذاشت

شاید زمانی که خبر تولید "نرم افزار پیامک خوان پارسی رسا در موبایل" منتشر شد، کسی فکر نمی کرد که این کار توسط سمیه باقر بیگی، مهندس کامپیوتر ایرانی باشد. این کارآفرین نمونه علاوه بر درآمدزایی برای خود اشتغال زایی در حد گسترده برای نابینایان داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سمیه باقر بیگی، مهندس کامپیوتر ایرانی و کارآفرین برتر ملی کشور، دانش آموخته رشته مهندسی نرم افزار و کارشناس ارشد زبان شناسی است.

او رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار را در دانشگاه شهید چمران اهواز و کارشناسی ارشد را در علامه طباطبایی خوانده و حین تحصیل در رشته زبانشناسی در آزمایشگاه پردازش زبان طبیعی در دانشگاه شهید بهشتی به سرپرستی خانم دکتر شمس فرد،فعالیت می کرده است.

وی اکنون رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان گاتا است. شرکت گاتا به عنوان کارآفرین برتر ملی در سال 1391 و همچنین به عنوان شرکتی دانش بنیان و نوآور به ارائه ی راهکارهای هوشمند سازمانی،بانکی و فردی در حوزه پردازش متن، گفتار و تصویر می پردازد.

هدف گاتا ارائه خدماتِ هر چه بیشتر به تمامی افراد جامعه بویژه معلولین جامعه است. تا جایی که رئیس هیئت مدیره این شرکت در بیان انگیزه اش برای فعالیت در این حرفه می گوید: از مهمترین دلایل تیم ما برای تولید اولین پیامک خوان زبان پارسی با نام رسا، کاربرد مهم آن در هنگام رانندگی و  افزایش استقلال عمل افراد نابینا و کم بینا در استفاده از تلفن همراه بوده است.

خانم باقر بیگی مهندسی است که دارای روحیه کمال گرایی است و همواره در تلاش برای بهترین بودن است. او می‌گوید در کودکی، زمانی که کاری را خوب انجام می دادم،پدرم همواره به من می گفتند خیلی خوبه ولی تو می توانی بهتر از این هم باشی.

جرقه کارآفرینی این بانوی کارآفرین و هم تیمی هایش از زمانی زده می‌شود که به خلاء موجود در استفاده از تلفن همراه برای نابینایان پی می برند. او می گوید:با همفکری یکی از دوستانم و با توجه به تخصصمان در زمینه برنامه نویسی و زبانشناسی، به فکر تولید تلفن همراه گویای پارسی افتادیم و اولین محصول ما در آن زمان،پیامک خوان پارسی رسا نام گرفت که روی سیستم عامل سیمبین عرضه شد و اکنون نیز بر روی سیستم عامل اندروید پیاده سازی شده است که علاوه بر نابینایان، کاربرد ویژه ای در هنگام رانندگی دارد که می تواند پیامک شما را به اختیار و انتخاب شما، با هدفون یا بدون آن، بخواند.

از دیگر اقدامات این شرکت، تولید صفحه خوان ماهور با شعار داشتن رایانه ای گویا می باشد که استقبال زیادی از آن در داخل و خارج از ایران شده است زیرا اولین صفحه خوان پارسی با صداهای طبیعی و انسانی است که برای نابینایان عرضه شده است.

وی می گوید: با استفاده از صفحه خوان ماهور یا نرم افزار گویاساز سهره،امکان اشتغال زایی بیشتری برای افراد نابینا و کم بینا فراهم شده است و همینطور با این نرم افزارها امکان حضور نابینایان در عرصه خبر هم فراهم شده است که  تعدادی از آنها همپای همکاران بینای خود حضوری پررنگ در صدا و سیما دارند.

باقر بیگی در بیان اقدامات  دیگر شرکت دانش بنیان گاتا به راه اندازی وب سرویس تبدیل متن به گفتار بر روی پورتال خبرگزاری ها برای داشتن پرتال و وبسایت های گویا اشاره می‌کند که به راحتی هر متنی را بویژه بر روی تلفن همراه، قابل شنیدن می‌کند. وب سرویس گاتا، برای گویا کردن متون وب سایت‌ها از جمله اینترنت بانک‌ها یا وبسایت خبرگزاری‌ها برای گویاشدن خبرها استفاده می‌شود.

از دیگر فعالیت های این شرکت، عرضه ی تلفن های گویای هوشمند با فناوری تبدیل متن به گفتار و بازشناسی گفتار می باشد. این شرکت بنیانگذار راه اندازی اولین سیستم تبدیل متن به گفتار پارسی با صداهای طبیعی و انسانی در سیستم های بانکداری کشور از جمله تلفن بانک و خودپردازها از جمله بانک مسکن، پاسارگاد و پارسیان و ... و همچنین بر روی سامانه های تلفن گویایی چون سامانه 195 وزارت ارتباطات برای پیگیری شکایات می باشد،  که بدون نیاز به اپراتور انسانی هر اطلاعاتی از پشت گوشی می تواند برای کاربر خوانده شود.

وی مزیت های ماژول تلفنی فناوری تبدیل متن به گفتار گاتا در سامانه های تلفن گویای سازمان ها و بانک ها را اینطور بیان می‌کند:احراز هویت مقصد با خواندن نام و نام خانوادگی، خواندن شرح سند، خواندن شرح 3 گردش آخر حساب،اعلام پیغام خوشامدگویی با ذکر نام مشتری های VIP، خواندن وضعیت حساب مشتری در هر زمان و مکان(موقعیت رانندگی)، ارائه ی نسل کیوسک و خودپردازهای هوشمند، افزایش استقلال عمل افراد کم سواد و یا نابینایان و کم بینایان، مناسب سازی وبسایت بانک برای خواندن متون اینترنت بانک و وبسایت بانک، عدم نیاز به سرمایه گذاری جهت خرید سخت افزار یا نرم افزار جدید و عدم نیاز به تولید و ارائه کارت بانکی جدید.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات شرکت گاتا بررسی بر روی شبیه سازی صدای فرد مورد علاقه است اظهار می‌کند: پس از چندین سال کار تحقیق و توسعه، به تکنولوژی شبیه سازی صدا با دقتی بالا دست پیدا کردیم.ابتدا صدای فرد مورد نظر در استودیو ضبط و بعد با رضایت و با آگاهی فرد صدای او شبیه سازی و متن‌ها با صدای فرد مورد علاقه خوانده می‌شود.

باقر بیگی کارآفرین برتر سال 91 است. آنچه خودش به عنوان رمز موفقیتش بیان می‌کند، نوآوری در کنار کاربردی بودن و ایجاد اشتغال کار برای معلولان است.

باقر بیگی درباره یکی دیگر از تکنولوژی های شرکت، با نام واقعیت افزوده توضیح می دهد: نرم افزار نویسه شناس نگاره، نرم افزاری است که  دوربین گوشی را روشن کرده و همزمان متن روبروی شما را بصورت همزمان ترجمه می کند. برای تولید این نرم افزار از تکنولوژی پردازش تصویر و ترجمه ماشینی استفاده شده است . با این نرم افزار دیگر نگران ندانستن زبان در سفر های خارج از کشور نیستید. با گرفتن تلفن همراه خود بر روی تابلوها ، منوی رستوران ها و موارد دیگر ، در همان لحظه متن مورد نظر به زبان فارسی ترجمه می شود .

این کارآفرین نمونه می افزاید: یکی دیگر از تکنولوژی های شرکت، فناوری بازشناسی گفتار می باشد که با گفتن هر فرمانی به تلفن همراه یا رایانه، فعالیت مورد نظر انجام می شود.

وی درباره نرم افزارمتن خوان ترنگ که یکی دیگر از نرم افزارهای آنهاست می گوید: این نرم افزار یک سیستم تبدیل متن به گفتار با بهترین کیفیت صدای طبیعی و انسانی است که قادر است هر متن انتخابی شما در متون مختلف با فرمت های رایج و یا در هر مکانی از صفحات وب را بخواند. کافیست متن مورد نظر خود را در هر برنامه، فایل متنی یا صفحات وب انتخاب کنید و کلید میانبر را بزنید، ترنگ برای شما می خواند.

باقربیگی در توضیحات بیشتر درباره اقدامات شرکتش می افزاید: یکی از اقدامات بسیار مهم این شرکت نرم افزاری برای افزایش سرانه مطالعه در کشور است. این نرم افزار که «سهره» نام دارد. نرم افزاری است که کتاب‌ها را با سرعت بالا گویا می‌کند. این نرم افزار  قادر است یک متن با فرمت های DOC,DOCX و حتی بسیاری از PDF های قفل شده را نیز باز کرده و بخواند. این سیستم با تکنولوژی هوش مصنوعی تولید شده است.

تا اینجای ماجرا خانم باقر بیگی از اقدامات موثر در این زمینه کارآفرینی صحبت کرده است. اما اکنون می‌رویم به سراغ مشکلات متعدد در این عرصه. باقر بیگی بیان می‌کند: مشکلات، جزء جدانشدنی از کار است، آن هم وقتی از نوع نوآوری و کارآفرینی باشد. چون باید اثبات کنید که این ایده و کاری که در ذهن دارید شدنی است و تا اجرا نشود کسی باور ندارد و حمایتی در کار نیست.

باقر بیگی درباره حمایت مسئولان تصریح می کند: تا به مسئولان مربوطه می‌گوییم ما را حمایت کنید فکر می کنند منظور ما فقط بحث مالی است.مسئله مالی بسیار مهم است ولی مشکلات بسیار اساسی تری نیز وجود دارد، از جمله نداشتن جایگاه خاصی به عنوان کارآفرین کشور، بوروکراسی وحشتناک در سازمان ها که قوانین و مقررات تسهیل کننده ای برای کارآفرینان وجود ندارد از ملاقات با یک مدیر گرفته یا قوانین دست و پاگیر اداری برای گرفتن یک مجوز و حتی اینکه مدیران سازمان ها اراده ای بر استفاده از تکنولوژی در سیستم های خود ندارند.

وی درباره  رسیدن به جایگاه مطلوب کاری اش  اظهار می کند: اول باید باور کنید که می‌توانید و به خود و توانایی خود باور و ایمان داشته باشید. دوم اینکه باید در کاری که انجام می‌دهید بیش از تخصص، پشتکار داشته باشید.

در آخر از باقر بیگی درباره میزان سرمایه اش می‌پرسیم. به هر حال شروع هر کاری نیاز به یار و یاور و حمایت مالی دارد.باقربیگی در این باره می‌گوید: شروع کار را به همراه دوستان  خود با سرمایه 30 میلیون تومانی آغاز کردیم و بعد از سه سال کار بی وقفه و طاقت فرسا به سوددهی بسیار خوبی رسیدیم.اما درباره سرمایه ام باید بگویم  من عادت به بیان جزئیات مالی ندارم، هدف اصلی من خدمت به قشری بود که همواره برای یافتن شغل در حاشیه جامعه بودند.

 گزارش از پروانه حسین زاده

 انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا