بازسازی روابط بین‌الملل در یک روز برفی

بازسازی روابط بین‌الملل در یک روز برفی

حسن‌ روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز گذشته در هوایی برفی و در مراسمی رسمی در مجموعه سعدآباد، از رئیس‌جمهوری اسلوونی که در صدر ...

حسن‌ روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز گذشته در هوایی برفی و در مراسمی رسمی در مجموعه سعدآباد، از رئیس‌جمهوری اسلوونی که در صدر هیأت بلند‌پایه سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرده بود، استقبال کرد.   

به گزارش ایران‌جیب به نقل از شهروند، بهبود و گسترش روابط با کشورهای اروپایی در دوره کنونی بیش از سال‌های گذشته مورد توجه سیاست خارجی ایران قرار گرفته است. به همین خاطر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در یکی از تازه‌ترین تلاش‌های دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در صدر هیأتی ٣٠ نفره از فعالان اقتصادی عازم کشورهای رومانی، چک و اسلواکی در اروپای شرقی شد؛ سفری که با رهاوردهایی ازجمله امضای چند سند همکاری دوجانبه همراه بود. حضور رئیس‌جمهوری اسلوونی در ایران نیز می‌تواند رهاوردهایی از این دست را افزایش دهد. بخشی از تلاش‌های مقام‌های ایران و اسلوونی با هدف گسترش روابط مهر ماه پارسال در حاشیه هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک کلید خورد. ظریف و «کارل ویکتور اریاوتس» وزیر امورخارجه اسلوونی با بهره‌گیری از این فرصت برای ارتقای سطح روابط دوجانبه به تبادل‌نظر پرداختند.

موضوع بازگشایی سفارتخانه اسلوونی در تهران آن زمان از سوی اریاوتس مطرح شد؛ البته سفارت اسلوونی در ایران نه به خاطر روابط تیره با تهران که به دلیل سیاست‌های ریاضت‌های اقتصادی و وضع نامناسب مالی و اقتصادی این کشور به‌طور موقت تعطیل شد.  در آن زمان مقامات اسلوونی اعلام کرده بودند كه نیازمند کاهش هزینه‌های دولت ازجمله هزینه‌های مراکز دیپلماتیک خود در خارج از کشور هستند.  پارلمان اسلوونی در یک ماه قبل‌تر از آن مجوز اداره امور مربوط به صدور ویزا و دیگر امور دیپلماتیک را به سفارت اتریش در تهران واگذار کرد.

اما به نظر می‌رسد که امروز پس از رفع نسبی مشکلات اسلوونی و به سرانجام رسیدن برجام، این کشور ضمن ابراز علاقه به از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران، اقدامات عملی در این خصوص را با بازگشایی سفارتخانه‌اش در ایران در دستور کار خود قرار داده است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با «بروت پاخور» همتای اسلوونیایی‌اش بر «عزم ایران برای گسترش روابط با کشورهای دولت به‌خصوص در اروپا» تأکید کرد.  رئیس‌جمهوری این سفر را مقدمه‌ای برای پیشرفت و توسعه مناسبات میان دو کشور برشمرد و افزود:  جمهوری اسلامی ایران مصمم است پس از توافق برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه، روابط و همکاری‌های خود را با کشورهای دوست به‌ویژه در اتحادیه اروپا گسترش دهد. روحانی ادامه داد: امروز انتظار جهانی بر این مبناست که وقتی کشورهای بزرگ می‌توانند در موضوعی پیچیده با گفت‌وگو به تفاهم و توافق برسند، در سایر موضوعات نیز از این الگو برای حل‌وفصل مسائل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده شود.

رئیس‌جمهوری یاد آور شد: معتقدم می‌توانیم از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بسیاری از مشکلات  منطقه و جهان را حل‌وفصل کنیم.  روحانی با اشاره به وجود ظرفیت‌ها و فرصت‌های مناسب برای توسعه همکاری‌ها و روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و اسلوونی، بر ضرورت معرفی و شناساندن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود به تجار و فعالان اقتصادی دو کشور تأکید کرد.

رئیس‌جمهوری همچنین همکاری‌های مشترک بانکی و بیمه‌ای را گامی موثر در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و اسلوونی دانست و افزود: روابط بانکی و بیمه‌ای پایه اصلی توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور است که باید گسترش پیدا کند. وی با اشاره به این‌که حجم مبادلات تجاری و روابط اقتصادی ایران و اسلوونی در حال حاضر رضایت‌بخش نیست، افزود: دو کشور می‌بایست با توجه به توانمندی و ظرفیت‌های خود در راستای ارتقای سطح مناسبات تجاری میان تهران-لیوبلیانا تلاش کنند.  رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که ایران و اسلوونی می‌توانند با توسعه مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین، پل ارتباطی میان اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه باشند، گفت:   گسترش گردشگری و رفت‌و‌آمد مردم ایران و اسلوونی به نفع دو کشور خواهد بود.

روحانی با تأکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایران و اسلوونی در راستای حل‌وفصل مشکلات و معضلات جهانی، خاطرنشان کرد:  امروز افراطی‌گری، خشونت و تروریسم خطری جدی برای کشورهای جهان به شمار می‌رود  و معتقدیم اگر این مشکلات در منطقه از بین نرود، درنهایت به دیگر نقاط جهان نیز سرایت خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری مشکل آوارگان را به‌عنوان یکی از آثار تروریسم عنوان کرد و افزود: همه باید برای حل معضلات جهانی، مشارکت، رایزنی و همفکری کنند. روحانی با اشاره به ایفای نقش مثبت اتحادیه اروپا در به ثمر رسیدن مذاکرات ایران و ١+٥ خاطرنشان کرد: همه باید از فرصت و فضایی که امروز با همت، مشارکت و تلاش جمعی حاصل شده، به خوبی استفاده و بهره‌برداری کنیم. رئیس‌جمهوری برجام را دستاوردی بزرگ برای ایران، اتحادیه اروپا و جهان دانست و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود پایبند بوده و اگر طرف مقابل هم در مسیر اجرای برجام به تعهداتش به‌طور کامل عمل کند، همه از آثار آن بهره‌مند خواهند شد.

باروت پاخور، رئیس‌جمهوری اسلوونی نیز در این نشست با تقدیر از میهمان‌نوازی گرم و صمیمانه از هیأت عالیرتبه اسلوونی در تهران، گفت: امروز فصل فوق‌العاده‌ای در مناسبات دو کشور در راستای توسعه همکاری‌ها و روابط آغاز شده است. پاخور بازگشایی سفارت اسلوونی در تهران را نشان از عزم جدی این کشور برای توسعه مناسبات همه‌جانبه با ایران دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد دارای مهارت دیپلماتیک برای حل‌وفصل مشکلات است و امروز زمان آن است که روابط دو کشور را به عالی‌ترین سطح ارتقا دهیم.

رئیس‌جمهوری اسلوونی تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا  حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور را به بیش از ٥ برابر افزایش دهیم.  وی با اشاره به این‌که اتحادیه اروپا افتخار می‌کند که نقش مثبتی در مذاکرات ایران و ١+٥ ایفا کرده است، گفت: معتقدیم روند اجرای برجام باید ادامه داشته باشد و طرفین به تعهدات خود عمل کنند.  رئیس‌جمهوری اسلوونی با اشاره به پایبندی و تعهد ایران به تعهداتش در مذاکرات هسته‌ای، تأکید کرد از همه طرفین درخواست می‌کنم به تمامی تعهدات خود در این مذاکرات و توافق پایبند باشند چرا که این توافق سیگنالی است که نشان می‌دهد، می‌توان همه مناقشات بین‌المللی را از راه‌های دیپلماتیک و مذاکره حل‌وفصل کرد. پاخور  با تأکید بر نقش سازنده و مثبت ایران در حل‌وفصل مشکلات منطقه و مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری، خاطرنشان کرد: هرگونه اجماع بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و داعش بدون حضور ایران بی‌اثر و غیرقابل اهمیت است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا