تلاش برای افزایش چهار تا پنج درصدی حجم مبادلات اقتصادی در 1.5 سال آتی

وزیر اقتصاد اسلوونی: بانک توسعه اسلامی از سرمایه گذاران ما در ایران حمایت می کند

وزیر اقتصاد اسلوونی: بانک توسعه اسلامی از سرمایه گذاران ما در ایران حمایت می کند

تهران- ایرنا- وزیر توسعه اقتصادی و فناوری جمهوری اسلوونی در دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: قصد داریم با بهره گیری از کمک های بانک توسعه اسلامی به حمایت از شرکت های اسوونیایی که در تهران بپردازیم.

«ازدراوکو پوچیوالشِک» عصر سه شنبه در این نشست که در موزه ارتباطات تهران برگزار شد، بررسی تسهیل اعطای روادید به شهروندان و بازرگانان دو کشور را خواستار شد.
وی گفت: دی ماه گذشته در دور نخست سفر به تهران دفتر اقتصادی اسلوونی گشایش یافت که اکنون بازگشایی سفارتخانه همزمان با سفر رییس جمهوری کشور ما به تهران، نشاندهنده ارتقای روابط در 10 ماه گذشته است.

** تلاش برای افزایش چهار تا پنج درصدی حجم مبادلات اقتصادی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در این دیدار از تلاش برای افزایش چهار تا پنج درصدی حجم مبادلات اقتصادی ایران و اسلوونی در یک سال و نیم آینده خبر داد.
«محمود واعظی» به ادامه مذاکرات بانکی بین ایران و اسلوونی اشاره کرد و ادامه داد: سفر رییس جمهوری اسلوونی به ایران بسیار موفقیت آمیز بوده است و می تواند به گسترش همکاری های اقتصادی دوجانبه بینجامد.
وی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را یکی از زمینه مشترک برای توسعه همکاری های دوجانبه برشمرد و گفت: در زمینه امنیت سایبری، پست، مخابرات و پژوهش های بخش آی.سی.تی با اسلوونی همکاری می کنیم.
واعظی اعلام کرد: اکنون بخش خصوصی ایران و اسلوونی همکاری خود را آغاز و برخی شرکت های فناوری اسلوونی دفترهایی را در تهران تاسیس کرده اند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران افزود: امیدواریم با همکاری های دو کشور محصولات مشترک خود را به کشورهای همسایه منتقل کنیم.
رییس جمهوری اسلوونی عصر امروز (سه شنبه) در دیدار با رهبر معظم انقلاب مذاکرات خود با مقام های کشور ما را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: ما به دنبال عمیق‌تر کردن روابط خود با ایران در تمام زمینه‌ها هستیم.
«باروت پاخور» ایران را ستون ثبات و امنیت در منطقه و کشوری قابل احترام خواند و با تمجید از شیوه عملکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای و پیشرفت های چشمگیر کشور ما در سال های اخیر اضافه کرد: اسلوونی و ایران تجربیات مشترک و زمینه‌های فراوانی برای همکاری دارند.
وی گفت: ایران دوست خوب اسلوونی است و ما گشایش سفارت در ایران را اقدامی عاقلانه و حکیمانه و برخاسته از تصمیم و اجماع ملی می‌دانیم.
نشست تجاری ایران و اسلوونی امروز (سه شنبه) با حضور رییس جمهوری اسلوونی، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان 50 شرکت اسلوونیایی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد و بخش خصوصی دو طرف در این نشست سه تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
امروز همچنین سه سند همکاری در حضور رییسان جمهوری این دو کشور در زمینه های اقتصادی، فناوری و نانوزیستی به امضا رسید.
اسلوونی ساختار اقتصاد صنعتی دارد و 75 درصد تولید ناخالص داخلی آن به صادرات متکی است.
بر اساس آمارهای رسمی، حجم مبادلات تجاری ایران و اسلوونی در سال های گذشته کاهش یافت و از 96 میلیون یورو در سال 2011 میلادی (1390 خورشیدی) به 46 میلیون یورو در سال 2012 و به 25 میلیون و 500 هزار یورو در سال 2013 رسید.
دو کشور دی ماه 1394 در تهران یادداشت تفاهم همکاری‌های اقتصادی امضا کردند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در آن نشست گفت: تحریم موجب شد در سال های گذشته حجم مبادلات تجاری بین ایران و اسلوونی به یک سوم کاهش یابد اما با رفع تحریم ها زمینه برای تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته فراهم است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا