برنامه‌ریزی برای افزایش مبادلات تجاری ایران و اسلوونی در 4 سال آینده

برنامه‌ریزی برای افزایش مبادلات تجاری ایران و اسلوونی در 4 سال آینده

رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با رئیس جمهور اسلوونی گفت: امیدواریم در ۴ سال آینده با توجه به پتانسیل‌های موجود دو کشور شاهد افزایش حجم روابط تجاری بیشتر میان دو کشور ایران و اسلوونی باشیم.

 

غلامحسین شافعی امروز در مراسم دیدار با رئیس جمهور اسلوونی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: بیش از یک سال است که از توافقات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ می‌گذرد.
وی افزود: توافقاتی که امیدهای بسیاری را برانگیخت و جهان را متأثر از نفوذ و قدرت منطقه ایران کرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: از سال گذشته تاکنون ایران پذیرای مقامات ارشد و بلندپایه بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی و افریقایی بوده که هر یک از این مقامات در رأس هیأت‌های بزرگ با اهداف بلندمدت اقتصادی به ایران پا گذاشته‌اند.
وی با بیان اینکه این هیأت‌ها مهم‌ترین رویکرد توسعه روابط خود با ایران را رویکردهای اقتصادی می‌دانند، گفت: از همین‌رو اتاق بازرگانی ایران مقدم رئیس جمهور اسلوونی و هیأت همراه وی را گرامی‌ می‌دارد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: مشارکت سازنده در منطقه و فرامنطقه به منظور تقویت روابط اقتصادی ایران و دیگر کشورها به ویژه در فرآیند جهانی شدن رویکرد اصلی ما است.
وی بیان داشت: گفت‌وگوهای سازنده و توفیق در مذاکرات هسته‌ای نمایانگر عزم راسخ ایران در ثبات امنیت و ایجاد نظم در کشور و منطقه است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: امروز شاهدیم که چگونه ایران به عنوان یک فرصت اقتصاد طلایی نگاه جهان را به خود متمرکز کرده و فرصت‌های مهم و بزرگ سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان که عرصه‌ تازه‌ای از تحولات اقتصادی را تجربه می‌کند.
شافعی با بیان اینکه کشور اسلوونی به شاهراه ترانزیتی اتحادیه اروپا شهرت دارد، اظهار داشت: در طول سال‌های رکود اقتصادی و تحریم‌ها علیه ایران این کشور حضور فعالی در جمهوری اسلامی ایران داشته است.
وی اظهار داشت: با وجود اینکه سفارت این کشور تنها برای مدت 3 سال از سال 2010 تا 2013 در تهران فعال شده بود اما در همان مدت کوتاه توانست به رشد روابط تجاری قابل توجهی با ایران دست یابد و در همان سال‌ها 6 درصد بر حجم روابط تجاری دو کشور افزوده شد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: امیدواریم با توجه به پتانسیل‌های موجود دو کشور در 4 سال آینده این حجم تجارت افزایش یابد.
شافعی افزود: در فضای اقتصاد آزاد و شرایط رقابتی بین‌الملل اسلوونی می‌داند که چگونه باید به احیای روابط تجاری بپردازد که حساسیت‌ها به کمترین میزان خود تنزل یابد.
وی بیان داشت: قطعاً حضور امروز رئیس جمهور اسلوونی در اتاق بازرگانی ایران و هیأت همراه وی اعلام این نکته است که اقتصاد راه اصلی برای رسیدن به اهداف کلان سیاسی در توسعه کشور است.
شافعی خطاب به رئیس جمهور اسلوونی گفت: همانطور که می دانید فضای سیاست های خارجی امروزه دستخوش دگرگونی های شگرف و شگفتی شده است. انتخابات اخیر آمریکا، گویای همین امر است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: به ثمر رسیدن برجام و توافق ایران و کشورهای اروپا، از چنان ظرفیت بالایی برخوردار است که گویی به اولویت راهبرد قدرتهای جهانی تبدیل شده است. این امر حاکی از توان بالای ایران در مشارکت‌های سازنده و قدرت تعامل با جهان است.
شافعی گفت: به ثمر رسیدن برجام و توافق ایران و کشورهای اروپا، از چنان ظرفیت بالایی برخوردار است که گویی به اولویت راهبردهای قدرتهای جهانی تبدیل شده است. این امر حاکی از توان بالای ایران در مشارکت های سازنده و قدرت تعامل با جهان است.
وی ادامه داد: با این حال، باید توجه داشت که دستیابی به اهداف عالی، در گرو همدلی‌ها و همکاری‌های فی‌مابین است. بدیهی است ایران و اسلوونی به عنوان دو کشور دوست و همکار راه همواری برای تقویت روابط خود دارند. ایران کشوری است با مزیتهای اقتصادی فراوان در منطقه و اسلونی شاهراه ترانزیتی اتحادیه اروپا. همین دو مزیت برای طرفین کافی است تا بتوانند بهترین نقشه راه همکارهای آتی و چشم اندازهای اقتصادی را تهیه کنند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: تسهیل روابط بانکی، سهولت در ایجاد روابط تجاری ، برگزیدن زمینه‌های مناسب همکاری از جمله گردشگری، حمل‌ونقل، صنایع غذایی و کشاورزی، صنعت خودرو و خدمات فنی و مهندسی از جمله مولفه‌های مهم همکاری‌ها هستند.
شافعی بیان داشت: امروز بر خود واجب می‌دانم تا بازگشایی مجدد سفارت اسلونی در تهران را نیز تبریک بگویم. قطعاً سفارت‌های دو کشور می‌توانند راهگشای ورود فعالان اقتصادی به عرصه همکاریهای مشترک باشند.
وی در پایان گفت: من نیز، به عنوان رئیس اتاق بازرگانی در همین‌جا نوید تشکیل کمیته مشترک همکاریهای ایران و اسلوونی را در بخش بین‌الملل اتاق می‌دهم تا بدین‌وسیله مراتب استقبال بخش خصوصی را از توجه و تصمیم جدی دولت‌ها برای توسعه روابط اقتصادی ابراز کنم.
در این مراسم ۳ سند همکاری‌های اقتصادی بین بخش‌‌های خصوصی دو کشور به امضاء رسید.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا