سیمانی‌ها لیدر نوسان‌گیران بازار سهام

سیمانی‌ها لیدر نوسان‌گیران بازار سهام

بورس تهران امروز معاملاتی آرام و متعادل را در حالی در اغلب نمادهای معاملاتی به نظاره نشست که در محدوده قیمت پایانی (صفر تابلو) گروه‌های شاخص‌ساز بازار نشانه‌هایی از تحرک آرام خریداران سهام به ویژه در گروه معدنی‌ها، پالایشی‌ها و تک سهم‌های فلزات اساسی دیده می‌شد.

 

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز (سه‌شنبه 2 آذر ماه 95) با افزایش 74 واحدی به رقم 79 هزار و 393 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 35 واحدی عدد 16 هزار و 27 واحد را تجربه کرد.
امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 42 واحدی روی رقم 88 هزار و 706 واحد ایستاد شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 160 واحدی به عدد 56 هزار و 318 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 450 واحدی به عدد 169 هزار و 190 واحد رسید. امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) بدون تغییر محسوسی روی رقم 833 واحد ایستاد.
بر اساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با 28 واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 21 واحد و معدنی و صنعتی گل گهر با 20 واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با 23 واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 16 واحد و ایران خودرو با 13 واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 180 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 646 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 61 هزار و 332 نوبت دادوستد بود. این در حالی است که ارزش کل معاملات نقدی سهام در بورس تهران امروز از 150 میلیارد تومان فراتر نرفت.
طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه فن‌آوا، حق تقدم خرید سهام معدنی و صنعتی گل گهر، ریل‌پرداز سیر، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه، تولید مواد اولیه داروپخش، ایران یاساتایر و رابر از سوی بازار ناظر سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی کازرون، اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری، صنایع بهداشتی ساینا، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آبان 95 بازگشایی شدند.
طی معاملات امروز کمتر از 30 میلیون سهم صنعتی دریایی ایران به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا کدهای درون گروهی کد به کد شد. اندکی بیش از 24 میلیون سهم شرکت اعتباری کوثر مرکزی نیز به ارزش بیش از 2.5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. آذراب اما در گسترش صنایع انرژی آذراب 16 میلیون سهم این شرکت را به ارزش بیش از 3.5 میلیارد تومان به کدهای درون گروهی خود کد به کد کرد. در بانک آینده نیز امروز کمتر از صد میلیون سهم به ارزش کمتر از 11 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده به کدهای درون گروهی کد به کد شد.
امروز همچنین 10 میلیون سهم پتروشیمی شیراز از سوی سهامدار عمده به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان در کدهای درون گروهی تجمیع شد. اندکی بیش از 9 میلیون حق تقدم خرید سهام معدنی و صنعتی گل گهر نیز به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کد به کد شد.  کمتر از 6 میلیون سهم پتروشیمی مبین اما به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.
امروز بازار سهام اگر چه نسبت به روز قبل اندکی پرحجم‌تر معامله می‌شد اما روند بازار سهام حاکی از حاکم شدن الگوهای اصلاح قیمتی بر اغلب نمادهای معاملاتی بود. جدای از معاملات درون گروهی و کد به کد برخی حقوقی‌های شاخص‌ساز امروز بازار سهام با اقبال معامله‌گران اغلب کوتاه‌مدت‌نگر و نوسان‌گیران حرفه‌ای به گروه سیمانی‌ها بود. گروهی که به افزایش صادرات و تسخیر بازارهای مصرف همجوار دلخوش کرده است.
همزمان رِنج شدن قیمت‌ها در گروه پالایشی‌ها اگر چه اغلب نمادهای معاملاتی این گروه را امروز سبزپوش کرد اما عرضه‌های تدریجی سهام از سوی معامله‌گران حقیقی و حقوقی روندی متعادل را بر این گروه حاکم کرد.
در گروه غذایی‌ها نیز تک‌سهم‌های این گروه امروز شاهد نوسانی شدن قیمت‌ها همزمان با افزایش تقاضای سفته‌بازان در برخی از نمادهای معاملاتی این گروه بود.
اگر چه بازار سهام هنوز نتوانسته روند معمول معاملات خود را پس از سپری کردن تعطیلات تقویمی اوایل هفته به دست آورد اما هم اکنون فضایی ناامیدکننده ناشی از نحوه اطلاع‌رسانی ناشران بورسی و نارضایتی حاصل از فضای رخوت‌آور ناظران بازار سهام در نحوه تأیید و یا رد گزارش‌های مالی و اطلاع‌رسانی شرکت‌ها باعث شده تا معامله‌گران و حتی کارگزاران بازار سهام به آنچه که خود نیز می‌پندارند اعتماد نداشته باشند.
در جدیدترین اقدام‌ها پس از شائبه قراردادهای عجیب ماشین‌سازی اراک و توقف دیرهنگام نماد معاملاتی این شرکت امروز در حالی پیش‌بینی سود هر سهم شرکت صنایع بهداشتی ساینا برای سال مالی منتهی به پایان آذر ماه 96 با تعدیل مثبت 25 درصدی سود نسبت به گزارش قبلی منتشر شد که این شرکت در تاریخ 12 آذر ماه امسال با تعدیل 29 درصدی این عایدی رقم سود خود را از 465 ریال به 328 ریال به ازای هر سهم کاهش داده بود.
امروز بازار سهام بازاری متعادل و کم‌نوسان بود که در اغلب نمادهای معاملاتی نوسان قیمت‌ها در محدوده صفر تابلو (قیمت پایانی) را به نظاره نشسته بود بازاری که لیدرهای آن سیمانی‌ها و تک سهم‌های گروه‌های کوچک بازار در کنار تحرک آرام خریداران سهام در گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها و برخی پالایشی‌ها بود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا