نشست تجاری ایران و اسلوونی با حضور 50 شرکت اسلوونیایی آغاز شد

نشست تجاری ایران و اسلوونی با حضور 50 شرکت اسلوونیایی آغاز شد

تهران- ایرنا- نشست تجاری ایران و اسلوونی امروز (سه شنبه) با حضور «بروت پاخور» رییس جمهوری اسلوونی و حمید چیت چیان وزیر نیرو کشورمان و نمایندگان 50 شرکت اسلوونیایی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آغاز شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، زمینه فعالیت شرکت های اسلوونیایی که در این نشست حضور دارند حمل و نقل هوایی، انرژی، بانکی و پولی، گردشگری، تجهیزات ارتباطات و فناوری اطلاعات، تجهیزات الکترونیک، تجهیزات ساختمانی، کشاورزی، پزشکی، صنایع غذایی، صنعت و معدن است.
در این نشست همچنین شرکت های فعال در زمینه های کشتیرانی، تجارت الکترونیک، خدمات اقتصادی و سازمانی، داروسازی، تولید موتور و توربین های صنعتی حضور دارند.
اردیبهشت ماه امسال نشست مشترک اقتصادی دو کشور در اتاق ایران برگزار شد و شماری از مدیران و نمایندگان شرکت‌های تجاری و اقتصادی و بانک‌های اسلوونی، درباره راه‌های توسعه همکاری جمهوری اسلامی ایران و اسلوونی تبادل نظر کردند.
در آن نشست «مجید تخت‌روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران و اسلوونی می‌توانند در زمینه انرژی، نفت و گاز، ساختمان و مسکن، حمل و نقل، معدن، کشاورزی، صنایع فولاد و داروسازی با یکدیگر همکاری داشته باشند.
تخت روانچی افزود: انعقاد قرارداد در بخش انرژی، پتروشیمی، داروسازی، صنایع فولاد، کشاورزی و صنایع خودروسازی بین طرف‌های اسلوونیایی و ایرانی اهمیت دارد و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه‌ها از مشارکت، همکاری و سرمایه گذاری استقبال می‌کند و فرصت‌‌های لازم برای حضور شرکت‌های این کشور در ایران فراهم است.
به گفته وی، سرمایه‌گذاری متقابل همراه با افزایش صادرات و واردات بین دو کشور، اهمیت دارد. اسلوونی فرصت‌هایی در بخش فناوری نوین پیش رو دارد؛ در حالی که موقعیت ژئواستراتژیک ایران، همکاری در مورد نفت و گاز و استفاده از مسیرهای حمل و نقل را به دیگر کشورهای منطقه میسر می‌کند.
تخت روانچی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از حضور شرکت‌های اسلوونیایی به ویژه در مناطق آزاد تجاری استقبال می‌کند.
علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در این نشست با هیات اقتصادی اسلوونی در تهران گفت: تحریم موجب شد در سال های گذشته حجم مبادلات تجاری بین ایران و اسلوونی به یک سوم کاهش یابد اما با رفع تحریم ها زمینه برای تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته فراهم است.
به گفته وی ، دو کشور روابط مطلوب سیاسی دارند اما حجم روابط اقتصادی و تجاری آنها در حد قابل توجه و مناسب نیست که امیدواریم اجرای برجام و رفع تحریم ها، زمینه تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور را فراهم سازد.
«ازدراوکو پوچیوالشک» وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی، در آن سفر از آمادگی شرکت های صنعتی اسلوونی برای سرمایه گذاری در ایران در بخش های تولیدی بویژه لوازم خانگی و کشاورزی خبر داد.
اسلوونی ساختار اقتصاد صنعتی دارد و 75 درصد تولید ناخالص داخلی آن به صادرات متکی است.
بر اساس آمارهای رسمی، حجم مبادلات تجاری ایران و اسلونی در سال های گذشته کاهش یافت و از 96 میلیون یورو در سال 2011 میلادی (1390 خورشیدی) به 46 میلیون یورو در سال 2012 و به 25 میلیون و 500 هزار یورو در سال 2013 رسید.
دو کشور دی ماه 1394 یادداشت تفاهم همکاری‌های اقتصادی امضا کردند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا