40 سدی که آب دریاچه ارومیه را خشک کردند

40 سدی که آب دریاچه ارومیه را خشک کردند

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که توسعه باغات اطراف دریاچه ارومیه و ایجاد 44 سد در سال‌های اخیر باعث خشک شدن آب دریاچه ارومیه شده است، گفت: برای رفع مشکلات نیازمند نگاه همه جانبه و فرابخشی هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ پیروز حناچی در تشریح وضعیت دریاچه ارومیه و خشک شدن آن اظهار کرد: دریاچه ارومیه به دلیل نداشتن نگاه همه‌جانبه به وضعیت کنونی درآمد و مشکلات آن چند برابر شد. همه 44 رودخانه‌ای که به دریاچه سرازیر می‌شد با ساخت سد مسدود شدند و با این ساخت و سازهای غیرعلمی آب اشباع این دریاچه به تدریج خشک شد و به وضعیت فعلی درآمد.

به گفته وی، نگاه صرفا بخشی به موضوعات مختلف و کلان باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود و هزینه‌های فراوانی را نیز به جامعه بار می‌کند.

وی یادآور شد: حجم زیادی از باغات در اطراف دریاچه ارومیه با استفاده از چاه‌های اطراف دریاچه توسعه پیدا کرد که نباید توسعه پیدا می‌کرد. بدین‌معنا که خاک اشباع شده از آب به تدریج از آب خالی شد و با این وجود هرچقدر که آب به دریاچه سرازیر می‌شود صرف اشباع قسمت‌های تخلیه شده از آب می‌شوند.

حناچی تاکید کرد: نگاه بخشی مشکلات را بیشتر می‌کند، برای رفع مشکلات نیازمند نگاه همه جانبه و فرابخشی هستیم.

وی با بیان این‌که ساخت سد و توسعه باغات به تنهایی عملی شایسته است، گفت: اما همین احداث‌ها در صورتیکه بدون درنظر گرفتن مسایل پیرامونی آن و نگاه همه جانبه باشد صدمات جبران ناپذیری مانند خشک شدن دریاچه ارومیه را رقم می‌زند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا