عبور کاترپیلار از بحران

عبور کاترپیلار از بحران

دنیای معدن -سنگینی سایه رکود همچنان بر سر بازار معدن جهان احساس می‌شود. هر چند افزایش قیمت برخی اقلام معدنی گاه فضا را امیدبخش‌تر می‌کند و چشم‌انداز آینده را روشن‌تر نشان می‌دهد،

اما گویا برای بازگشت به روزهای رونق به‌ویژه در بازار فلزات صنعتی باید بیشتر صبر کرد. در این بین خبرهایی شنیده می‌شود که از تلاش غول‌های معدنی و صنایع وابسته به آنها با هدف غلبه بر شرایط کنونی می‌گوید. نمونه‌ای از این اقدامات استفاده از فناوری‌های جدید برای هماهنگ کردن محصولات این صنایع با شرایط بازار است. در همین زمینه کاترپیلار امریکایی و تریمبل آلمانی از همکاری با هدف پیشرفت و بهینه‌سازی فناوری‌های مرسوم در استخراج معادن خبر می‌دهند. به گزارش صمت به نقل از ماینینگ، کاترپیلار -برجسته‌ترین شرکت سازنده ماشین‌آلات سنگین در جهان - و تریمبل - توسعه‌دهنده نرم‌افزار - از گسترش همکاری خود برای ارتقای قابلیت عملیات معدنی خبر می‌دهند. این دو شرکت درباره جزییات این فناوری جدید اطلاعات کاملی ارائه نکرده‌اند، اما آن را در بهبود شیوه‌های مدیریت معدن کارساز دانسته‌اند. کاترپیلار می‌گوید از آنجایی که رکود جاری در صنایع معدنی، فروش تجهیزات را با افت بی‌سابقه روبه‌رو کرده است، این شرکت هدف خود را بر ارتقای عملکرد تجهیزات فعلی متمرکز کرده است و سعی دارد همچنان موضع خود را به عنوان شرکت شماره یک سازنده ماشین‌آلات سنگین در جهان حفظ کند، بنابراین در همکاری با تریمبل به‌دنبال توسعه راهکارهای دیجیتال در تجهیزات استخراج معادن است و در این زمینه سرمایه‌گذاری سنگینی هم کرده است. کاترپیلار که به اختصار کَت نامیده می‌شود، هدف خود را از صرف چنین سرمایه‌ای در شرایط اقتصادی کنونی، کاهش حجم تجهیزات معدنی اعلام کرده تا بتواند موفقیت پیشین را در زمینه فروش به‌دست آورد، بنابراین با این هدف و در جریان این همکاری، با شرکت نرم‌افزاری تریمبل به ارتقای عملکرد و بهره‌وری تجهیزات متوسل شده است. این نخستین اقدام نوآورانه‌ای نیست که از کاترپیلار سرمی‌زند، این شرکت پیشینه فعالیت ۹۱ساله دارد و در طول این زمان همواره تغییرات مثبتی را در سطح جهان به پیش رانده و به مشتریان خود در توسعه زیرساخت‌ها، مصرف انرژی و دستیابی به منابع طبیعی کمک کرده و توانسته در سال گذشته میلادی (۲۰۱۵) درآمد حاصل از فروش خود را به ۴۷/۰۱۱ میلیارد دلار برساند. در طرف دیگر، شرکت نرم‌افزاری تریمبل با ارائه محصولات و خدماتی که دنیای فیزیکی و دیجیتال را به هم متصل می‌کند، مسیر حرکت جهان را تغییر می‌دهد. این شرکت همچنین با بکارگیری فناوری‌های هسته‌ای در موضع‌یابی، مدل‌سازی، اتصال و تحلیل داده‌ها مشتریان خود را توانمند می‌کند و به آنها این امکان را می‌دهد تا سطح تولید، کیفیت، امنیت و پایداری فعالیت‌های خود را در طیف گسترده‌ای از صنایع مانند استخراج معادن، کشاورزی، ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و عملیات لجستیکی بالا بیاورند.


همکاری کاترپیلار و تریمبل
کاترپیلار و تریمبل از سال ۱۹۹۶ میلادی (۱۳۷۴ خورشیدی) تاکنون با هم همکاری داشته‌اند. محصول همکاری این دو در آن زمان، ساخت ماشین کنترل و راهنما در بالاترین کلاس بود که امروزه در بازار به نام «تِرِین» شناخته می‌شود. «ترین» حالا یک سیستم راهنمایی پیشتاز در استخراج معادن است و در پروژه‌های بزرگترین شرکت‌های معدنی دنیا به کار می‌آید. همکاری دیگر این دو شرکت به یک سرمایه‌گذاری مشترک در سال ۲۰۰۲ میلادی (۱۳۸۰ خورشیدی) مربوط می‌شود که به شکل‌گیری فناوری‌های کنترلی «کاترپیلارتریمبل» انجامید؛ این فناوری باعث کنترل ماشین‌آلات و ابزار راهنما، هم در بخش معادن و هم در بخش ساخت‌وساز شد. فناوری‌هایی مانند جی‌پی‌اس و سیستم‌های هدایت خودکار در دریانوردی در زیرمجموعه همین فناوری است که در بسیاری از سیستم‌های نیمه‌خودکار و خودکار کاترپیلار نیز کارآیی دارد.


همکاری معدن با صنایع دیگر
البته کاترپیلار تنها شرکتی نیست که در چنین اقدامات نوآورانه‌ای و در اشتراک با شرکت‌های متفاوت از زمینه کاری خود به ارتقای کمی و کیفی محصولاتش می‌پردازد. چندی پیش نیز غول معدنی بی‌اچ‌پی‌بیلتون در دومین نشست سالانه بلاک‌چِین اعلام کرد که از فناوری بلاک‌چِین برای ثبت و ضبط حرکات سنگ چاه و مواد روان و سیال و همچنین برای تامین امنیت بیشتر و بهتر داده‌های لحظه‌ای در طول عملیات استفاده می‌کند، هر چند استفاده از این فناوری برای این شرکت، ریسک است. کاترپیلار که از سال آینده میلادی، یعنی حدود دو ماه آینده قرار است بنابر تصمیم هیات‌مدیره شرکت، مدیرعامل کنونی خود داگلاس آر. اوبرهلمن را تغییر دهد و مدیر جدیدی را تجربه کند، شرکت صنایع سنگین در شهر پیوریا در ایالت ایلی‌نوی امریکاست که در سطح جهانی فعالیت می‌کند. این شرکت، بزرگترین تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین عمرانی، ماشین‌آلات استخراج معدن، موتورهای دیزلی، موتورهای گازسوز، موتورهای درون‌سوز، لکوموتیوهای دیزلی‌الکتریکی و توربین‌های گازی و ماشین‌آلات راهسازی است. بولدوزر، جرثقیل، لیفتراک، گریدر، بیل مکانیکی، دامپ‌تراک، لودر، موتورهای دیزل و بکهولو، ماشین‌آلاتی است که در کَت تولید می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا