بیانیه ٢١ عضو مجمع اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام بعد از پیروزی ترامپ

بیانیه ٢١ عضو مجمع اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام بعد از پیروزی ترامپ

سران ٢١ کشور عضو مجمع اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام در بحبوحه افزایش شک‌ و تردیدها درباره تجارت آزاد با پیروزی دونالد ترامپ،بیانیه ای را با تأکید بر تجارت آزاد و مقاومت برابر حمایت‏گرایی اقتصادی نوشتند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل ازآسوشیتدپرس، اجلاس امسال سران اَپِک با تعهد مشترکی برای اقدام در جهت رسیدن به توافق فراگیر تجارت آزاد که دربرگیرنده تمام ٢١ کشور عضو اپک باشد، به کار خود پایان داد. چنین توافقی به‌عنوان مسیر رسیدن به رشد پایدار، متوازن و فراگیر با وجود فضای سیاسی، توصیف شد.

سران کشورهای عضو اَپِک در بیانیه مشترکی در پایان اجلاس بر تعهد به بازنگاه‌داشتن بازارها و مبارزه با تمام اشکال حمایت‌گرایی (اقتصادی) تأکید کردند. در این بیانیه با اشاره به افزایش تردید درباره تجارت تأکید شده لازم است جوامع به‌طور مؤثرتری از مزایای تجارت و بازارهای آزاد آگاه شوند و بدانند تجارت چگونه می‌تواند موجب ارتقای نوآوری، اشتغال و بالارفتن معیارهای زندگی شود.

پدرو پابلو کوشینسکی رئیس‌جمهور پرو گفت: احساس سرخوردگی کسانی که در نتیجه جهانی‌شدن دچار محرومیت شده‌اند، مانع اصلی برابر توافق‌های تجارت آزاد در آسیا و سراسر جهان است.حمایت‏گرایی درواقع بازتاب شرایط سخت اقتصادی است.

وی با اشاره به رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) و پیروزی دونالد ترامپ گفت: این نتایج نشان‌دهنده واکنش برابر جهانی‌شدن در مناطق صنعتی سابق در آمریکا و انگلیس است که با حمایت از تجارت در مناطق شهری برخوردارتر و کشورهای درحال‌توسعه مغایرت دارد. این برهه مهمی در تاریخ اقتصادی است زیرا نتایج انتخابات مختلف در کشورهای بسیار مهم بازتاب‌دهنده احساسات ضد تجارت آزاد بوده است.

در این اجلاس باراک اوباما برای آخرین‌بار به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شرکت کرد.وی از طرفداران توافق تجارت موسوم به مشارکت ترانس پاسیفیک با مشارکت ١٢ کشور بود اما اکنون با پیروزی ترامپ انتظار نمی‌رود اوباما برای تصویب این توافق در کنگره آمریکا تلاش کند. ترامپ این توافق را یک فاجعه دانسته که موجب ازبین‌رفتن شغل در آمریکا می‌شود.

اوباما در یک کنفرانس خبری در پایتخت پرو گفت: پاسخ درباره تجارت، کنارکشیدن نیست بلکه پاسخ، انجام درست تجارت است، به‌گونه‌ای که کارگران و مردم عادی از تجارت جهانی سود ببرند.

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌المللی در مورد دلیل نگرانی سران عضو اپک به شرق گفت:اظهارات ترامپ درباره فاجعه‌بودن توافق تجارت ترانس پاسیفیک با مشارکت ١٢ کشور و البته تلاش برای محدودکردن واردات از چین دلیل اصلی نگرانی این کشورهاست زیرا آمریکا سالی ٧٥٠‌میلیارد دلار کالا از چین وارد می‌کند و این در حالی است که آمریکا ٩‌ میلیون نفر بی‌کار دارد. به‌گمان ترامپ، آمریکا می‌تواند با محدودکردن واردات از چین، اشتغال ایجاد کند.  

وی ادامه داد: فاجعه‌خواندن ترانس پاسیفیک دلیل دیگر نگرانی اعضای اپک است. توافق بر عقد معاهده ترانس پاسیفیک (تی‌پی‌پی) با هدف یکسان‌سازی استانداردهای تجاری بین آمریکا و ۱۱ کشور حاشیه اقیانوس آرام بوده تا به‌این‌ترتیب افزایش سطح مبادلات اقتصادی در پویاترین منطقه جهان، آغازگر فصل جدیدی در سیاست‌گذاری واشنگتن نسبت به آسیا-پاسیفیک باشد. ترامپ این توافق را فاجعه خوانده و این کشورها نگران ازدست‌رفتن منافع هستند. 

بلومبرگ گزارش داد: به اعتقاد آنها انتخاب ترامپ می‌تواند تهدیدی برای امضای توافق‌نامه تجارت آزاد مشارکت ترانس-پاسیفیک باشد که نوشته شده است، اما بی‌تأیید آمریکا نمی‌تواند به مرحله اجرا دربیاید.

وزارت امور خارجه چین پس از دیدار و گفت‌وگوی شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، از دیدارهای بعدی مقامات دو کشور در زمینه ایجاد منطقه تجارت آزاد آسیا و اقیانوسیه خبر داد. این منطقه قرار است بدون حضور آمریکا به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان ایجاد شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا