البرز بهشتی برای سرمایه گذاران

البرز بهشتی برای سرمایه گذاران

کرج - تلاش های دولت یازدهم شرایطی را فراهم کرده که نتیجه آن ایجاد فضای امن و مناسب برای رونق اقتصادی و گسترش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است و در این بین استان البرز با ظرفیت های بالای توانمندی های بکر برای جذب سرمایه گذاری دارد.

در فضای تنش آلود و تهدید سرمایه گذاران حضور در ایران را دارای ریسک بالا دانسته و کمتر برای سرمایه گذاری در کشورمان علاقه نشان می دادند اما با تعامل ایجاد شده با جهان و اثبات درست بودن مسیر حرکت ایران در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای، زمینه مساعدی برای حضور سرمایه گذاران در کشور فراهم شده است.
مدیرکل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه می گوید پس از برجام در برخی استان ها بیش از 600 میلیون دلار تنها توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور سرمایه گذاری صورت گرفته است.
گرچه شاهد بدعهدی از سوی دولت آمریکا در زمینه عمل به برجام هستیم، اما این حقیقت قابل کتمان نیست که برجام نگاه دنیا را به ایران تغییر داده و فضای مناسبی برای رونق اقتصادی و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی فراهم کرده است.
کشور اکنون از بن بست های متعددی خارج شده و هیات های خارجی بستر امنی را برای سرمایه گذاری یافته و سفرهای بسیاری را به نقاط مختلف کشور داشته اند.
به گزارش صندوق بین المللی پول نوید باز شدن درهای بسته به روی کشور به گوش می رسد و افق مثبتی دیده می شود. در چشم انداز ترسیم شده توسط سازمان های معتبر جهانی در دو دهه آینده با رشد پر شتاب بیش از 6.5 درصد پیش بینی شده و بستر ایجاد 8 میلیون شغل جدید فراهم خواهد شد.
استان البرز با وجود مساحت کم، ظرفیت های عظیمی در بخش های صنعت، کشاورزی و علم و فناوری دارد که هر کدام می تواند زمینه ای مناسب برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد.
استاندار البرز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت که شرایط و بستر برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان البرز فراهم است.
سید حمید طهائی افزود:‌ اطلاعات و شناخت خوبی نسبت به مسائل استان وجود دارد و در 5 سالی که از تشکیل استان می گذرد، با وجود تحریم ها، قوام مدیریتی در بهبود شرایط کسب و کار را شاهد بوده ایم.
وی افزود: دستگاه اجرایی شرایط را برای ایجاد تجارت آسان برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده اند و موقعیت مناسبی است تا سرمایه گذاران بیش از پیش در این استان به سرمایه گذاران بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت حاکم یر دستگاه های اجرای استان به نحوه ای است که سرمایه گذاران داخلی و خارجی بدون اتلاف وقت و دغدغه کار در طرح های استان می توانند مشارکت و سرمایه گذاران داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد:به دلیل شرایط مناسب، سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این استان استقبال کرده و حتی به گفته سازمان صنعت و معدن استان ما مجبور به انتخاب آنها با توجه به شرایط البرز هستیم.
وی ادامه داد: استان البرز از سرمایه گذاری در زمینه هایتک، و در نظر گرفتن شرایط محیط زیستی و استفاده بهینه از آب استقبال می کند.
وی با اشاره به اینکه 510 واحد در استان البرز از ابتدای سال جاری را اندازی و احیا شده اند گفت: دسترسی به راه آهن سراسری و 4 خط شدن راه آهن و خطوط ملی استان البرز و قرار گیری در مسیر کریدور راه ها از بسترهای ارزشمندی برای سرمایه گذاری در البرز است.
عبادالله کامکار معاون امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری البرز نیز با تشریح اولویت های سرمایه گذاری در استان البرز، گفت: در مجموع 289 طرح با میزان سرمایه گذاری 233 هزار و 300 میلیارد ریال در حوزه صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، زیر بنایی و عمران شهری، خدمات وجود دارد.
وی افزود: در بخش صنعت، معدن و تجارت 208طرح با اعتبار 59 هزار و 792 میلیارد ریال و 353 میلیون دلار و ایجاد اشتغال برای 16 هزار و 414 نفر پیش بینی شده است.
کامکار گفت: پروژه ها و طرح های ایجادی صنعتی جهت جذب سرمایه گذاری، 33طرح با اعتبار سرمایه گذاری 12 هزار و 446 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای 3596 نفر است.
معاون استاندار ادامه داد: فرصت های سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی 15 طرح اعتبار سرمایه گذاری 34 هزار و 820 میلیارد ریال با ایجاد اشتغال برای 955 نفر است.
وی همچنین درمورد طرح و پروژه های نیمه تمام صنعتی دارای حداقل 40 دصد پیشرفت فیزیکی جهت جذب مشارکت سرمایه گذاری اعلام آمادگی نموده اند.
کامکار بیان کرد: درمنطقه ویژه اقتصادی پیام نیز6 طرح با اعتبار 2 هزار و 650 میلیارد ریال پیش بینی شده که شامل طرح ایجاد بندر خشک، طرح ایجاد پایانه صادراتی، طرح ایجاد پایانه حمل و نقل، مرکز تجارت بین الملل، طرح استقرار شرکت های داخلی، خارجی و نمایشگاهی دائمی تشکل ها است که در این بین طرح احداث فرودگاه هوشمند در منطقه ویژه پیام، طرح توسعه فرودگاه جهت کارگو و ایر تاکسی،طرح احداث سالن ترانزیت و باند دوم فرودگاه دیده شده است.
کامکار طرح های جهاد کشاورزی را 12 طرح با اعتبار 5 هزار و 809 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در بخش آب و فاضلاب 6 طرح با اعتبار 910 میلیارد ریال و در حوزه آب منطقه ای نیز 2 طرح با اعتبار 310 میلیارد ریال پیش بینی شده است.
وی افزود: در حوزه توزیع نیروی برق 2 طرح با اعتبار 31 هزار و 200 میلیارد ریال در بخش دانشگاه علوم پزشکی 1 طرح با اعتبار 180 میلیارد ریال، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 25 طرح با اعتبار 28 هزار و 86 میلیارد ریال، ورزش و جوانان 14 طرح با اعتبار241 میلیارد ریال مدنظر قرار گرفته است.
معاون استاندار با اشاره تحولات اقتصادی استان پس از فرجام برجام نیز گفت: حضور 25 هیات اقتصادی و شرکت سرمایه گذاری خارجی در استان که 15 مورد منجر به امضاء تفاهم نامه شده است از جمله اقدامات صورت گرفته، است.
وی افزود: البرز رتبه دوم کشوری در جذب سرمایه گزاری خارجی در بخش صنعت را دارد و کسب رتبه سوم در جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف، اقتصادی از جمله کشاورزی، انرژی، گردشگری، خدمات و سایر بخش ها، اختصاص رتبه های اول تا سوم تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده و سرمایه گزاری های محقق شده کشور در 3 سال اخیر از ره آوردهای برجام بوده است.
کامکار گفت: جذب بالغ بر 514 میلیون دلار سرمایه خارجی پس از برجام (از 26 میلیون دلار در سال 91 به 514 میلیون دلار ظرف سه سال جاری) در قالب 14 طرح صنعتی و اشتغال زایی 1814 نفر از دیگر اتفاقات پس از برجام بوده است.
وی ادامه داد:‌ از ابتدای دولت تدبیر و امید تعداد واحدهایی که به واسطه اجرای طرح توسعه، افزایش ظرفیت، افزایش خطوط جدید تولید، تولید محصولات جدید و احیاء واحد و... منجر به صدور مجوز راه اندازی مجدد واحد شده 510 واحد بر آورد شده است که تعداد اشتغال ایجاد شده 9 هزار و 391 نفر است.
وی افزود: توانمند سازی 346 واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی با اختصاص تسهیلات اقتصاد مقاومتی به میزان 3320 میلیارد ریال، 1920 میلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی از طریق سامانه بهین یاب و 1400 میلیارد ریال نیز از منابع بانک ها از دیگر برنامه های دولت بعد از توافقات برجام بوده است.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان البرز نیز با اشاره به روند مطلوب سرمایه گذاری خارجی در البرز به خبرنگار ایرنا،‌ گفت: اکنون 12 شرکت بزرگ خارجی در البرز با هزار و 258 میلیارد تومان سرمایه گذاری فعال هستند و استان رتبه دوم را در جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور دارد.
ایرج موفق افزود:‌ از آغاز کار دولت تدبیر و امید 820 پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی استان با میزان سرمایه گذاری 5 هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی 22 هزار و 350 نفر صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: 3 هزار و 550 واحد تولیدی دارای مجوز در بخش صنعت و معدن و 2 هزار و 900 طرح صنعتی نیز در استان در دست اجرا قرار دارد.
وی ادامه داد: از این تعداد هزار و 300 طرح دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی هستند که به زودی به بهره برداری می رسد.
این مسئول با بیان اینکه درصدد تکمیل زیر ساخت های لازم برای حضور سرمایه گذاران در استان هستیم، اضافه کرد: یکی از معضلات و کمبودهای بر سر راه این امر نداشتن اراضی به مقدار کافی برای استقرار صنایع است.
وی با اشاره به وجود تنها فرودگاه کارگو کشور در استان البرز، گفت: مقرر شده تا تدابیر لازم برای تبدیل منطقه اقتصادی پیام به هاب واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی اندیشیده شود.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت البرز افزود: با توجه به تقاضا برای سرمایه گذاری توسعه و ایجاد شهرک های صنعتی ضرورت دارد از این رو نیاز است که نواحی صنعتی در کنار شهر ها به خصوص کرج برای ساماندهی صنوف ایجاد شود.
رئیس اتاق بازرگانی البرز نیز به خبرنگار ایرنا گفت که بخش خصوصی استان از مشارکت و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در مسیر ارتقا دانش فنی، نوسازی ماشین آلات و اتصال به بازارهای جهانی با برندهای سرمایه گذاران و در نهایت با برندهای ملی استقبال می کند.
رحیم بنا مولایی افزود: استفاده از ظرفیت های موجود کارخانجات استان از اولویت های ویژه جذب سرمایه گذاری در بخش تولید البرز است.
وی اظهار کرد: ایجاد کنسرسیوم های واردات و صادرات، حذف یا محدود کردن انباشت مواد اولیه و محصولات در انبارها و حاکمیت فرهنگ مدیریت تولید از اهداف مهم اتاق بازرگانی استان البرز است.
وی همچنین آمادگی فعالان اقتصادی استان البرز برای مشارکت و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در تجارت حلال را اعلام کرد و افزود: هدف این است تا با توسعه محصولات حلال در بازر جهانی حضوری فعال و قابل رقابت داشته باشیم.
بنا مولایی به استعداد بالای استان البرز برای تبدیل به یک قطب مهم گردشگری اشاره کرد و گفت:‌ با توجه به جاذبه های فراوان طبیعی، فرهنگی ، تاریخی، ورزشی و پزشکی در استان البرز از سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت می شود برای ایجاد و توسعه زیر ساخت های گردشگری استان از جمله ساخت هتل، بیمارستان، و مراکز تفریحی مشارکت نمایند.
رئیس پارلمان بخش خصوصی استان البرز با تاکید بر ضرورت حمایت همه جانبه دولت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی، گفت: تصحیح فرایند های اداری به ویژه در بحث تعرفه های واردات کالاهای مشابه داخلی باید به نحوی انجام پذیرد تا برای تولید کنندگان توجیه اقتصادی داشته باشد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا