معاون ناشران و اعضاء بورس تهران:

بورس میزبان اوراق جدید می شود/تمایل چند بانک و همکاری یک بانک بین المللی

بورس میزبان اوراق جدید می شود/تمایل چند بانک و همکاری یک بانک بین المللی

معاون ناشران و اعضاء بورس تهران با اعلام آمادگی برای انتشار اوراق بدهی ارزی و شرایط انتشار آن، از تمایل چند بانک برای انتشار این اوراق جدید و همکاری یک بانک بین المللی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس از زمینه سازی برای انتشار اوراق بدهی ارزی در بورس تهران خبر داد و به سنا گفت: اوراق بدهی ارزی برای بازار سرمایه ، بزاری ضروری برای جذب سرمایه گذار خارجی است.

وی ادامه داد:یک سرمایه گذار خارجی برای ورود به بازار سرمایه ایران ریسک نرخ ارز دارد و معتقد است در بازار ایران نمی توان این ریسک را پوشش داد. برای سرمایه گذار خارجی هیچ چشم اندازی از نرخ ارز وجود ندارد. به این ترتیب سرمایه گذار خارجی در کنار ریسک سرمایه گذاری در ایران باید ریسک نوسان نرخ ارز را متحمل شود و پول خود را به خطر بیندازد.

این معاون بورس درباره اخبار مربوط به راه اندازی بازارهای آتی ارز، فیوچرز ارز یا ارز تک نرخی گفت : راه اندازی این بازارها هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است.

حسینی مقدم در خصوص اوراق بدهی ارزی توضیح داد: علاوه بر پوشش ریسک سرمایه گذار خارجی در داخل، اگر شرکتی قصد داشته باشد در خارج اوراق برای تامین مالی منتشر کند نیز همین ریسک های بالا وجود دارد. این شرکت در ابتدا باید از یک موسسه رتبه بندی معتبر بین المللی رتبه دریافت کند و گزارشگری مالی به زبان بین المللی داشته باشد و هزینه مالی بالایی را پرداخت کند.

وی افزود: شرکت بورس برای این موضوع یک راه حل بینابینی پیدا کرد که آن انتشار اوراق بدهی ارزی است. بر اساس راهکار بورس تهران، شرکت هایی که درآمد ارزی دارند و صادرات محور هستند و از این محل انواع ارزهای معتبر بین المللی را دریافت می کنند می توانند در بورس تهران اوراق مشارکت ارزی یا اوراق صکوک ارزی منتشر کنند.

حسینی مقدم درباره آخرین وضعیت انتشار و عملیاتی شدن این راهکار گفت: جلسات اولیه با چند شرکت بزرگ که تمایل به انتشار این اوراق داشتند برگزار و مذاکراتی انجام شده است. مذاکراتی نیز با بانک مرکزی انجام شده که نتایج خوب و قابل قبولی داشته است. همچنین شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز از این کار استقبال کرده و پاسخ مثبت به بورس داده است.

وی از مذاکره با چند بانک داخلی برای انتشار این اوراق خبر داد گفت: چند بانک داخلی نیز آمادگی خود را بر انجام این کار اعلام کرده اند و یک بانک معتبر بین المللی حاضر در خاورمیانه هم حاضر شده در این پروژه به ما کمک کند.

وی با تاکید بر اینک زیرساخت ها برای انتشار این اوراق آماده است، گفت: با انتشار اوراق بدهی ارزی علاوه بر اینکه ریسک سرمایه گذار خارجی در بازار ایران کاهش می یابد، بنگاه های داخلی نیز امکانی برای تامین مالی ارزان قیمت در داخل کشور دارند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا