استریل‌ترین بیمارستان دنیا در یک معدن نمکی

استریل‌ترین بیمارستان دنیا در یک معدن نمکی

دنیای معدن -اوکراینی‌ها برای درمان بیماری‌های تنفسی‌شان روش غیرمعمولی دارند؛ آنها به یک معدن نمکی در عمق ۳۰۰متری زمین در روستای سولوت‌وینو می‌روند و مدت زمانی را در این فضای نه‌چندان خوشایند که به یک مرکز درمانی تبدیل شده سر می‌کنند یا بهتر است بگوییم بستری می‌شوند.

به نقل از فرانس۲۴، چند دهه‌ای می‌شود که بیمارستان آلرژیکی سولوت‌وینو پذیرای بیمارانی است که مبتلا به آسم، زکام ناشی از حساسیت و انسدادهای برونشی مختلف هستند. این بیماران با این باور به راهروهای تاریک و مرطوب این معدن می‌آیند که هوای آغشته به نمک آن، خواص ضداحتقان و درمانی دارد. این روش که نمک‌درمانی نامیده می‌شود، در (حدود دهه ۱۳۳۰ خورشیدی در لهستان از سوی پزشکی به نام فلیکس بوکزکوفسکی کشف شد. بوکزکوفسکی متوجه شده بود که معدنچیان شاغل در معدن نمک به ندرت به بیماری سل یا بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شوند. این روش درمانی در اروپای شرقی و مرکزی رایج است، اما در سایر نقاط جهان ناشناخته مانده است. البته هنوز همه کارشناسان نسبت به مزایای آن به توافق نرسیده‌اند. «کارولین مویه» متخصص انگلیسی آسم درباره این روش درمانی به روزنامه گاردین گفته است: مدارک بسیاری وجود ندارد که نشان دهد نمک‌درمانی روش به‌طور قطع موثری برای درمان افراد مبتلا به آسم است. به هر حال حدود ۵هزار نفر سالانه به معدن نمک سولوت‌وینو می‌روند و یک بعدازظهر یا طول یک شب را در غارهای نمکین دراز می‌کشند و برای بستری شدن به مدت ۲۴ روز متوالی به معدن برمی‌گردند.


عکسبرداری از غار
«کریل کولتسکی» عکاس هنری روس تصمیم گرفت از فضای این بیمارستان معدنی عکس بگیرد. او می‌گوید: می‌خواستم از این غار نمک‌درمانی عکس بگیرم تا حال و هوای آن را درک کنم و تلاش داشتم تا جایی که می‌توانم این حال و هوا را در عکس‌ها منتشر کنم. در این غار، بیماران، خونسرد و آرام بودند که از نظر من با شرایط بسیار ناامن غارها در تضاد بود. خودم از آسانسور قدیمی که بیماران را از روی زمین به معدن می‌آورد وحشت کردم، دستگاه‌ها زنگ‌زده بود و طناب‌ها در اثر تماس با هوای نکمین نازک شده بودند، اما روس‌ها و اوکراینی‌ها به این شرایط عادت دارند و در این غارها احساس راحتی می‌کنند. به این کلینیک معدنی نه تنها بزرگسالان حتی بچه‌های بسیار کمسن و سال هم فرستاده می‌شوند. بچه‌های کوچکی را در آنجا می‌دیدم که در اتاق عمومی بیماران بستری بودند. کلاه‌کاسکت‌های ایمنی به سر می‌کردند و بدن خود را با ملحفه‌هایی از جنس پلاستیک می‌پوشاندند تا از قطرات آبی که از سقف می‌چکید آنها را محفاظت کند.


بیمارستان سه زبانه
دیگر مسئله جالب در سولوت‌وینو ترکیب افرادی است که در آن کار می‌کنند و بستری هستند. از آنجا که این بیمارستان در مرز اوکراین با رومانی واقع شده، بسیاری از نیروی‌کار رومانیایی به راحتی هر روز صبح با پای پیاده به اوکراین می‌آیند تا در بیمارستان کشور همسایه خود کار کنند. به‌طور تقریبی همه نیروی‌انسانی این بیمارستان به ۳ زبان صحبت می‌کنند؛ روسی، اوکراینی و رومانیایی و تنش چندانی هم بین ملیت‌های مختلف دیده نمی‌شود. مسئله جالب دیگر اتاق ویژه سیگار کشیدن در این بیمارستان است که وجود آن در کلینیک درمانی که با هدف درمان بیماری‌های تنفسی برپا شده، عجیب است. در اصل بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی اجازه ندارند در کلینیک سیگار بکشند، اما گاهی پزشکان آن را نادیده می‌گیرند.


تنفس هوای نمکین؛ درمان مکمل
«لومبومیر هابلا» که یک غار نمک‌درمانی را در شهر براتیسلاوا پایتخت کشور اِسلُواکی در اروپای مرکزی اداره می‌کند، می‌گوید: درمان با تنفس هوای نمکین به‌عنوان یک روش درمانی برای هر گونه بیماری مرتبط با تنفس پیشنهاد می‌شود که البته جایگزین داروهای مرسوم نیست، اما مکمل طبیعی خوبی به شمار می‌آید. تنفس در هوای نمکین خِلط اضافی را از بین می‌برد و سیستم تنفسی را تمیز می‌کند. رفتن به غارهای نمکین به‌عنوان یک راهکار پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و تسکین نشانه‌های بیماری نیز موثر است. ما برای شروع به مراجعان‌مان حداقل ۵ جلسه ۴۵ دقیقه‌ای را پیشنهاد می‌کنیم. کسی که از حساسیت‌های زکامی رنج می‌برد، پس از دو یا سه جلسه کاهش شدت نشانه‌های بیماری را احساس می‌کند، نشانه‌هایی مانند گرفتگی بینی و خس‌خس در تنفس. بیمارانی که مبتلا به آسم هستند، نیاز به دوره‌های طولانی درمان دارند. هر چند آسم ۱۰۰درصد درمان نمی‌شود، اما تجربه یک احساس متفاوت باعث می‌شود بیماران چند ماه به‌طور منظم به غار بیایند. سدیم، منیزیم و پتاسیم موجود در نمک، فشار خون را افزایش می‌دهد و تاثیر مثبتی بر گردش خون و تپش قلب دارد. کلسیم نیز ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا