ممنوعیت دریافت حق سرویس در رستوران‌ها

ممنوعیت دریافت حق سرویس در رستوران‌ها

مدیر کل نظارت بر شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان: دریافت حق سرویس تحت هر عنوان در رستورانها ، غیرقانونی است.

اکبر تقوی شوازی در مورد دریافت حق سرویس در رستوران‌ها گفت: بر اساس ماده 57 قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب سال 1392 عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهایی بیش از نرخ‌های تعیین شده و هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار شود از مصادیق گرانفروشی است.

مدیر‌کل نظارت بر شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: نظر به اینکه دریافت مبلغی تحت عنوان حق سرویس موجب افزایش نرخ اغذیه و اشربه مورد عرضه در رستوران‌ها و چلوکبابی ها می‌شود، بنابراین اخذ هرگونه وجه اضافی علاوه بر نرخ های اعلامی در نرخ‌نامه واحد صنفی غیر قانونی است.
وی بیان داشت: این امر تخلف گران‌فروشی محسوب می می‌شود و با متخلفین برخورد می‌شود. 

مدیر کل نظارت بر شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت تصریح کرد: در رستوران‌ها تمام هزینه‌های مرتبط و عوارض قانونی در قیمت اغذیه و اشربه لحاظ شده است.

تقوی شوازی بیان داشت: تمام رستوران‌ها در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ملزم به نصب تابلو قیمت هستند و از آنجایی که دریافت هر گونه مبلغی تحت عنوان حق سرویس موجب افزایش نرخ اغذیه و اشربه مورد عرضه در رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها می‌شود، لذا اخذ هرگونه وجه اضافی مازاد بر نرخ مصوب و تحت هر عنوان ازجمله حق سرویس توسط رستوران‌ها ممنوع است‌.

مدیرکل نظارت بر شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت با اشاره به ماده 91 قانون نظام صنفی و نیز بند ب مصوبه یکصد ویازدهمین جلسه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور افزود: از آنجایی که واحدهای پذیرایی تحت پوشش سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (رستوران‌های بین راهی، سفره خانه‌های سنتی و مهمان‍‍پذیرها ) علاوه‌ بر دریافت‌ پروانه فعالیت ‌دستگاه‌های ‌اجرایی‌ متبوع‌ ، ملزم به اخذ پروانه کسب از اتحادیه‌های صنفی مرتبط هستند؛ لذا به لحاظ تعیین و رعایت قیمت، عرضه کالا و خدمات تابع قانون نظام صنفی هستند.

وی افزود: بنابراین دریافت حق سرویس توسط اینگونه واحدها نیز تخلف محسوب شده و بر اساس قوانین تعزیرات حکومتی و نظام صنفی قابل پیگیری و رسیدگی است. 
تقوی شوازی گفت: با توجه به غیرقانونی بودن دریافت حق سرویس توسط رستوران ها و چلوکبابی ها و صنوف مشابه، بدیهی است هیچ سازمان یا ارگانی نظیر اتحادیه صنفی و غیره قبل از کسب مجوزهای قانونی نمی‌تواند مجوزی برای اینکار صادر کند.

مدیر کل نظارت بر شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه‌، مراتب را از طریق تلفن 124 به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان‌های صنعت‌، معدن و تجارت استان‌ها و یا اتحادیه مذکور در سراسر کشور اعلام تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

 وی همچنین از انجام نظارت‌های‌محسوس و غیر‌محسوس بر عملکرد رستوران‌ها خبر داد و گفت: اگر در این نظارت‌ها ، مواردی از تخلف مشاهده شود پیگیری و برابر قانون برخورد خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا