گروه صنعتی سدید صادرکننده برتر ملی عنوان کرد

با اهدا یک لوح کار تمام نشود

با اهدا یک لوح کار تمام نشود

گروه صنعتی سدید در سال 94 بعنوان صادر کننده برتر ملی انتخاب شد. میزان صادرات گروه صنعتی سدید نزدیک به 200 میلیون دلار بوده است. این صادرات شامل لوله های فولادی خطوط انتقال گاز و دیگر محصولات این گروه صنعتی به کشورهای همسایه بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر همین اساس مصاحبه ای با امیر حسین کاوه معاون گروه صنعتی سدید و مدیر این پروژه صادراتی داشتیم که در ذیل می آید. نکته قابل توجه در این مصاحبه اینکه برای صادرکنندگان نمونه هیچ تشویق و یا امتیازی در نظر گرفته نمیشود. چیزی که به گفته کاوه در کشوری مثل روسیه حداقل 10 تا 18 درصد مبلغ صادرات بعنوان جایزه صادراتی از سوی دولت به صادر کنندگان پرداخت میشود که این موضوع باعث رونق رقابت برای صادرات غیر نفتی خواهد شد.

 امسال گروه صنعتی سدید بعنوان صادرکننده برتر ملی از سوی سازمان توسعه تجارت برگزیده شد چه ضوابطی وجود دارد تا یک شرکت بعنوان صادرکننده نمونه انتخاب شود؟
با سلام و تشکر از شما که همیشه بدنبال ارتقاء سطح آگاهی مخاطبین و اطلاع رسانی به مسئولین و صنعتگران جهت بهبود وضعیت کسب و کار است. در خصوص ضوابط کلی که در فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه طی میشود می توان به شاخص هایی چون گستردگی بازار هدف، حفظ و ماندگاری در هر بازار و ارائه پروانه های صادراتی اشاره نمود. صادر کننده بایستی نسبت به اخذ و ارائه رقم ارزش صادراتی از گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام کند و ملاک ارزش صادرات تأییدیه گمرک می باشد.
 آیا این ضوابط لازم است؟
بله این لازم است ولی کافی نیست شاید دهها آیتم مفید دیگر در ارزیابی ها بتوان گنجاید بالاخره 450 شرکت متقاضی دریافت عنوان صادرکننده برتر بوده اند که 50 شرکت انتخاب و 5 شرکت برتر و ممتاز شناخته شده اند. اما نکته اصلی اینجاست که باید آن 450 شرکت که حضور در عرصه بین المللی داشته اند چه رفتاری داشت. آیا سازمان توسعه تجارت به سراغ این 450 شرکت می رود تا با بررسی نقاط قوت آنها و حتی رفع برخی مشکلات تشویق به این شوند که سال آینده جزء صادرکننده برتر باشند و یا نه .

آیا اسامی این 450 شرکت در بایگانی ها به فراموشی سپرده می شود. آیا در وزارت صنعت و  حتی در وزارت امور خارجه که به دنبال دیپلماسی اقتصادی می باشند سراغی از این 450 شرکت که در شرایط تحریمی قدمهای اولیه را در بازار های منطقه و فرا منطقه داشته اند گرفته می شود.
باید گفت به نظر می رسد این 450 شرکت مهم و دارای برند در صورتی که از سوی وزارت صنایع، معادن و بازرگانی و یا دولت با نگاه علمی و مهندسی استراتژی و برنامه ای داشته باشد. هر کدام می تواند صادر کننده برتر سال آینده باشند.
 آیا دولت برای صادرکنندگان برتر ملی امتیازاتی هم قایل شده است یا خیر؟
ما که در سال 94 صادرکننده برتر شده ایم تا این لحظه جزء دریافت لوح از دست معاون محترم اول ریاست جمهوری دیگر هیچ تماس یا نامه ای دریافت نکرده ایم و به نظر می رسد کار تمام شده و حتی آیین نامه تشویق صادرکنندگان نمونه که مصوبه هیئت وزیران در سال 1380 بوده دیگر بی اثر شده است و براساس شنیده ها تشویق موثری در کار نمی باشد.
 شما بعنوان شرکت که فعال در امر صادرات بوده است چه انتظاری دارید؟
ببینید در تمام کشورها برای صادرات تشویق در نظر می گیرند حتی شرکت سدید روسیه در مواقعی که کالا به ایران صادر می کند شامل 10 تا 18 درصد تشویق می شود که هر 3 ماه یکبار به حساب شرکت روسی سدید واریز می گردد. مسلماً در جمهوری اسلامی ایران با این همه مشکلات که یکی از آنها تحریم بوده است وقتی در این شرایط شرکتهایی باب اشتغال و ارز آوری را باز نگه داشته اند و در رفع رکود و بیکاری موثر بوده اند کمک دولت به این شرکتها کمک به نظام و حتی اجرای اقتصاد مقاومتی تلقی می شود چرا که این کمک ها در حقیقت کمک به اقتصاد کشور و طبقه زحمتکش کارگری می باشد.
 به نظر شما گروه سدید تا چه میزان می تواند سطح صادرات خود را افزایش دهد؟
کارخانجات گروه صنعتی سدید هماکنون با کمتر از 30 درصد ظرفیت خود کار می کنند، اگر سدید صادرات 200 میلیون دلار داشته است این 10 درصد ظرفیت کاریش بوده است.سدید می تواند با حمایت دولت حداقل 2 میلیارد دلار صادرات داشته باشد.
صادرات ما با بهترین کیفیت با حداقل قیمت و رقابتی بوده اما در خارج از مرزها نیاز به تدوین استراتژی صادرات جمهوری اسلامی ایران است چیزی که هماکنون وجود ندارد، در هر کشوری که ما پا می گذاریم تمام ریسک سرمایه گذاری و انتقال کالا با خود شرکت صادرکننده است به گونه ای که حتی برخی اوقات برای دریافت ویزا نیز مشکل داریم. لذا تدوین استراتژی صادرات در وزارت صنایع و وزارت خارجه در اولویت است.
و سخن پایانی شما :
ما از مسئولین دلسوز دولت خصوصاً وزارت صنایع و خصوصاً سازمان توسعه تجارت که بخوبی مشکلات و نقاط قوت صادر کنندگان را می شناسند تقاضا داریم به عنوان پشتیبانی کننده برای شرکت های در صف اول صادرات عمل کنند تا ما با دلگرمی بیشتر بتوانیم به کار ادامه دهیم. تشویق و حمایت صادر کننده ، تشویق و حمایت کارو اشتغال است و در یک کلام پایه اقتصاد مقاومتی صادرات غیر نفتی است.
ما باید علاوه بر حفظ شرایط فعلی تولید و صادرات درصدد گسترش آن هم باشیم که مفهوم اقتصاد مقاومتی که مورد نظر مقام معظم رهبری است نیز در بخش تولید و صادرات هم چیزی جز این نمی باشد.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا