يک استاد متالورژي در گفت‌وگو با معدن نيوز مطرح کرد

ارتقاي فناوري ارمغان توسعه فرآوري عناصر نادر خاکي

ارتقاي فناوري ارمغان توسعه فرآوري عناصر نادر خاکي پايگاه خبري معدن نيوز- يک استاد متالورژي گفت: درحال‌حاضر ايران با مشکل آب مواجه است که براي رفع اين مشکل لازم است فناوري‌هاي لازم براي ساخت تجهيزات مورد نياز در اين بخش را توسعه دهد که در اين مسير توليد و توسعه فرآوري عناصر نادر خاکي مي‌تواند مقدمه‌اي براي ساخت اين تجهيزات باشد.
پيمان افضل در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز، با اشاره به اينکه ايران در فهرست 10 کشور مخرب محيط‌زيست است که بايد بخشي از نياز به انرژي را از روش‌هاي غير فسيلي استفاده کند، اظهار کرد: مواد معدني همچون ليتيوم، ژرمانيوم و... در محصولات فناور کاربرد زيادي دارند و بايد به اين باور برسيم که امروزه معدنکاري تنها توليد آهن در کشور نيست و براي دستيابي به فناوري‌هاي پيشرفته بايد مواد اوليه ساخت اين تجهيزات را فراهم کنيم.
او با بيان اينکه کشور چين به دليل آلودگي هوا نزديک به 150 ميليون تن از توليد فولاد خود را کاسته است، افزود: ايران نيز بايد ديدگاه جديدي در سال‌هاي گذشته وارد معدنکاري مي‌کرد اما تنها محدود به توليد چند محصول شد و نتوانست از ارزش افزوده اين محصولات جديد بهره‌مند شود.
افضل با نگاهي به عواملي که روند معدنکاري در ايران را تحت تاثير قرار داده است، تصريح کرد: تضعيف بازار جهاني، تقويت معدنکاري بر روي عناصر نادر خاکي، ضعف بازار نفت و... باعث شد معدنکاري در ايميدرو نيز تغيير کند.
وي ادامه داد: براي نمونه، ايران به دنبال فناوري فرآوري و دايرکردن دفتر عناصر نادر خاکي در کشور رفت و بحث توليد آنتيموان اجرايي شد. امروز بحث توليد نيکل و در فازهاي بعد لتيوم از اولويت‌هاي کشور قرار گرفته است که افقي جديد براي بخش معدن خواهد بود. در چنين حالتي نمي‌توان به صورت محدود با کشورهاي ديگر همکاري کرد بلکه نيازمند تغيير استانداردهايي از منظر دانشگاهي و اجرايي هستيم.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا