امضای تفاهم نامه سه جانبه، با هدف حذف واسطه ها و ایجاد تحرک در صنایع کوچک و متوسط

امضای تفاهم نامه سه جانبه، با هدف حذف واسطه ها و ایجاد تحرک در صنایع کوچک و متوسط

تهران- ایرنا- سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران، شرکت بورس کالای ایران و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک تفاهم نامه سه جانبه با هدف حذف واسطه ها و ایجاد تحرک جدید در صنایع کوچک و متوسط امضا کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، این تفاهم نامه با هدف تسهیل پذیرش، عرضه و معاملات محصولات تولیدی صنایع کوچک و متوسط کشور، استفاده از ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک صنایع کوچک و متوسط کشور و بهره‌گیری از پتانسیل انبارهای مستقر درشهرک ها و نواحی صنعتی از طریق بورس کالای ایران بین علی یزدانی مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران و همچنین محمدحسین مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک امضا شد.
معرفی تولیدکنندگان فعال در حوزه صنایع کوچک و متوسط و محصولات تولیدی و مواد اولیه مورد نیاز آنها به بورس کالا، استفاده از ابزارهای تامین مالی و پتانسیل انبارهای مستقر در شهرک های صنعتی و صدور انواع ضمانت نامه مورد نیاز بورس کالا جهت تضمین تعهدات صنایع کوچک در چارچوب مقررات و دستورالعمل های صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و شرکت بورس کالای ایران از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

** تحرک در واحدهای صنعتی کوچک و متوسط
مدیر عامل سازمان صنایع کوچک وشهرک های صنعتی ایران در مراسم امضای این تفاهم نامه اظهار امیدواری‌کرد با انعقاد این تفاهمنامه سطح تعاملات سه مجموعه افزایش یابد و تحرکی جدید در واحدهای صنعتی کوچک و متوسط ایجاد شود.
علی یزدانی با اشاره به آشنایی نداشتن بنگاه های کوچک ومتوسط با ساز و کارهای بازار سرمایه و تامین منابع مالی از طریق این بازار، گفت: یکی از اهدافی که در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته ، تمرکز بیشتر بر آشنایی بنگاه های کوچک و متوسط با بازار سرمایه و شفاف سازی در این راستا است.
وی با بیان اینکه ارتقا سطح آگاهی بنگاه های کوچک و متوسط در خصوص تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه به ویژه بورس کالا به خروج این واحدها از وضعیت فعلی کمک خواهد کرد، افزود: حضور این بنگاه ها در بازار بورس به فروش محصولات صنایع کوچک و متوسط بدون واسطه کمک خواهد کرد؛ از طرفی دیگر، تامین مواد اولیه از طریق بورس منجر به به حذف واسطه ها و دلال ها شده و در کاهش قیمت تمام شده تولید ایفای نقش خواهد کرد.

** سیستم قیمت گذاری دولتی کارایی ندارد
حامد سلطانی نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران نیز در این مراسم گفت: در این سال ها، فضایی فراهم شد تا بنگاه های بزرگ بتوانند نقش آفرینی و کالاهای خود را در سیستم عرضه و تقاضا در بازار بورس عرضه کنند.
وی با بیان اینکه سیستم قیمت گذاری دولتی نشان داده که کارایی ندارد، افزود: با اصلاح سیستم قیمت گذاری عرضه و تقاضا، شرایطی فراهم شد تا واحدهای صنعتی بزرگ بتوانند به شکل موثری مواد اولیه صنایع پایین دستی را فراهم کنند.
وی اصلاح سیستم قیمت گذاری را در نیل به هدف اصلی که همان حذف واسطه ها است، موثر برشمرد و افزود: بسیاری از خریداران در بورس کالا، صنایع کوچک هستند و ما در تلاش برای تامین مواد اولیه برای این واحدها هستیم.

** وابستگی به سیستم بانکی، یکی از مشکلات تامین منابع مالی واحدهای صنعتی
محمدحسین مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک نیز در این مراسم گفت: یکی از مشکلاتی که برای تامین منابع مالی واحدها با آن دست به گریبان هستیم وابستگی بیش از حد به سیستم بانکی است.
وی افزود: با توجه به شرایط فعلی دریافت تسهیلات از سیستم بانکی چالش های خاص خود را دارد که در این بین مشکلات و دغدغه های واحدهای صنعتی کوچک و متوسط از نظر تامین وثیقه و بسیاری از مسایل بیش از از سایر واحدهای صنعتی است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا