وضعیت ساخت‌و‌ساز مسکن در استان‌های شمالی کشور چگونه است؟

وضعیت ساخت‌و‌ساز مسکن در استان‌های شمالی کشور چگونه است؟

اقتصاد > مسکن - اقتصادنیوز نوشت: برخی از نمایندگان مجلس از وضعیت رکودی ساخت‌و‌ساز مسکن در استانهای خود خبر دادند و برخی دیگر برای بهبود وضعیت ساخت‌و‌ساز مسکن در کشور پیشنهادهای خود را به دولت بیان کردند.

مرداد ماه سال گذشته لایحه خروج از رکود در اقتصاد ابلاغ شد. اما با گذشت بیشتر از یک سال از این لایحه هنوز از نگاه کارشناسان پیشرفتی در بازار مسکن مشاهده نشده و نه‌تنها این بازار از سال گذشته تاکنون رونق نگرفته، بلکه به نظر می‌رسد پایه‌های رکود در این بازار محکم‌تر شده و انگار قصد خروج ندارد. برخی هم بر این باورند که رکود در مسکن متاثر از عواملی چون مذاکرات هسته‌ای، تسهیلات بانکی و قدرت خرید مردم است.

اما در این زمان که به نظر می‌رسد مسکن در رکود به سر می‌‎برد، نمایندگان مجلس استان‌های شمالی کشور نسبت به وضعیت ساخت‌و‌ساز در استان‌های خود اظهارات خود را بیان کردند.

در همین مورد علی علی‌لو، نماینده استان آذربایجان شرقی می‌گوید: متاسفانه شرایط خوبی در آذربایجان شرقی در بحث ساخت‌و‌ساز مسکن وجود ندارد ارزیابی ما هم از میزان گلایه‌ها و شکایاتی که از طرف مردم است و متاسفانه اتفاق بدی که در حوزه مسکن وجود دارد، بعضی از اعضای دولت تعصب منفی نسبت به دولت قبل پیدا کردند.

علی‌لو خاطر نشان می‌کند: ما هم از دولت گذشته خورده داریم و درگیر بودیم اما اینکه بخواهیم تر و خشک کارهای انجام شده را با هم بسوزانیم و متعصبانه با همه چیز برخورد کنینم اشتباه است یکی از این مسائل مسکن مهر است در کنار نقدی که در دولت گذشته وجود دارد مسکن مهر پروژه بسیار خوبی بود.

این نماینده تاکید می‌کند: وقتی با مسائل به این گونه برخورد می‌شود قطعا خروجی‌های مثبتی نخواهیم داشت. منابع کشور در مسکن‌های مهر نیمه تمام مانده و نزدیک به دو سال و نیم است که از عمر این دولت می‌گذرد اما متاسفانه خیلی از این مسکن‌ها راکد مانده‌اند.

علی‌لو اظهار می‌کند: دولت باید از طرفی در بازار آزاد از فضاهای عمومی استفاده کند مانند تزریق تسهیلات و بعضی مشوق‌ها که مردم به خصوص قشر بی سرپناه، سرپناهی را برای خودشان دست و پا کنند اما در این میان با وجود رکود جدی و دلال‌ها و سود جو‌های بازار و از طرفی نبود تسهیلات لازم و شرایط کافی دولت نتوانست شرایطی را ایجاد کند تا مردم کمی امیدوار باشند.

او تصریح می‌کند: این موارد نشان دهنده مشکلات جدی در حوزه ساخت و ساز مسکن است. نگاه‌های تعصبی باید کنار برود و از حق‌الناس و منابع ملی مردم که در مسکن مهر صرف شده‌است به راحتی نگذرند و به انجام برسانند.

علی‌لو عنوان می‌کند: با توجه به حضور دلال‌ها دولت باید طرحی ارائه کند تا بیشتر مردم از تسهیلات بانکی کم بهره و طولانی مدت استفاده کنند، دولت باید فکری به حال بانک‌ها کند، ساخت ساختمان‌های لوکس، مرکزی و برج و از درآمدها بانک‌ها و از منابع مردم است و به جای اینکه در این مکان‌ها خرج کنند برای خود مردم کاری کنند.

این نماینده ادامه می‌دهد: به عقیده بنده دولت باید ریسک‌پذیر باشد و از درگیری و چالش‌های پیش‌رو نترسد مجلس از دولت حمایت خواهد کرد. متاسفانه سیستمی حاکم شده که دولتها به خودشان اجازه وارد شدن به این موضوعات را نمی‌دهند و تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌های زیادی رخ می‌دهد.

علی‌لو در پایان سخنانش بیان می‌کند: اکثر فسادهای مالی در هشت سال گذشته ریشه در همین بانک‌ها دارد چرا بانک‌ها این بستر فراهم فساد را دارند؟ قطعا اشکالی وجود دارد که فسادهای مالی به وجود می‌آید و در سیستم بانکی سوءاستفاده زیادی می‌شود. بانک‌ها می توانند در بخش مسکن می توانند نقش بسزایی را بازی کنند.

در این میان مهرداد لاهوتی نماینده استان گیلان می‌‌گوید: استان گیلان در بخش مسکن 50 درصد نیاز کشور را تولید می‌کند، نیاز کل کشور در بخش مسکن بین یک تا یک میلیون و پانصد هزار واحد است که استان گیلان آمار صدور پروانه‌های ساخت را چیزی حدود 700 تا 750 هزار واحد را تولید می‌کند.

لاهوتی ادامه می‌دهد: استان گیلان ویژگی‌هایی هم دارد که نسبت به دیگر استانها متفاوت است یکی از این ویژگی‌ها گردشگری است که تمایل به سرمایه‌گذاری در ساخت‌و‌ساز را به‌ وجود می‌آورد و شرایط خوبی را در بخش ساخت‌و‌ساز مسکن در استان گیلان به وجود آورده است.

همچنین عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده استان مازندران در این باره می‌گوید: ساخت‌و‌ساز مسکن در استان مازندران تفاوتی با دیگر نقاط کشور ندارد، به نوعی هر اتفاقی که در کشور رخ دهد در دیگر نقاط کشور هم تاثیر می‌گذارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا