امنیت کاربران در فضای ابری

امنیت کاربران در فضای ابری

امروزه کاربران بسیاری از افراد غریبه درخواست می‌کنند تا برای آنها حساب کاربری ایجاد کنند، اما از آنجا که بیشتر نرم افزارهای اسمارت‌فون‌ها، اطلاعات خود را در فضای ابری (فضایی برای ذخیره‌سازی آنلاین) ذخیره‌سازی می‌کنند، این مساله می‌تواند آنها را با مشکل مواجه کند.

از آنجا که در حال حاضر بهره از فضای ابری در سیستم عامل‌های جدید بسیار مورد پسند قرار گرفته و در حال پیشرفت است، کاربران بسیاری، با توجه به فضا و حجم بالای آن، برای نگه‌داری از فایل‌ها و اسناد ضروری خود، استفاده از این فضا راموثر و مفید می‌دانند.اما این فضا در صورت بی‌توجهی می‌تواند مشکلاتی را برای کاربران به وجود آورد و جدا از این مساله که ارائه‌کننده‌های این فضاهای ابری تا چه میزان می‌‌توانند برای ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران امن باشند؛ اگر بی‌احتیاطی توسط کاربران صورت گیرد، این فضا به فضای ناامنی برای آنها ایجاد می‌شود و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

مشکلاتی که ممکن است برای بسیاری از کاربران اتفاق بیافتد
امروزه بسیاری از کاربران در هنگام خرید تلفن‌همراه یا تبلت برای استفاده از مارکت‌هایی اعم از گوگل‌پلی، اپل مارکت و ... نیازمند اکانت یا حساب کاربری هستند تا بتوانند از سرویس‌ها، نرم‌افزارها و برنامه‌های آنها استفاده کنند.

از این رو از فرد فروشنده یا افراد دیگر در خواست می‌کنند تا برای آنها اکانت گوگل، اپل‌آیدی‌، مایکروسافت‌آیدی یا ... ایجاد کنند. فروشنده یا شخص دیگر نیز، بنا به درخواست آنها این کار را انجام می‌دهد. حساب کاربری اگر با مشخصات خود فرد صورت گیرد مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما این امر در بسیاری از موارد در صورتی رخ می‌دهد که غیر از کاربر، شخص فروشنده نیز از رمز عبور حساب آنها باخبر است یا اینکه شخص سازنده حساب تنها از یک ایمیل برای مشتریان خودش استفاده می‌کند.

این مساله در صورتی است که اگر بعدا کاربر رمز خود را تغییر ندهد یا اینکه از اطلاعات و شماره خودش برای آن ایمیل استفاده نکرده باشد، پس آن ایمیل شخصی نیست و فرد فروشنده نیز،‌ می‌تواند از آن استفاده کند و از آنجا که در فضای ابری ممکن است بسیاری از فایل‌ها، عکس‌های‌شخصی، ایمیل‌ها، شماره‌های تماس و بسیاری موارد دیگر به صورت اتوماتیک در onedrive, iCloud,google drive و... آپلود شوند، که خود فرد از آن مطلع نیست، پس اگر رمز ایمیل شخصی نباشد ممکن است اتفاقات بدی صورت گیرد که قابل جبران نباشد و شخص فروشنده نیز به اطلاعات ذخیره شده در onedrive, iCloud,google drive دسترسی پیدا کند.

آموزش‌های لازم برای ساخت اکانت:
به هر حال بهتر است که کاربران آموز‌ش‌های لازم برای ساخت اکانت‌های موردنیاز خود را داشته باشند تا بتوانند خودشان به ساخت آنها اقدام کنند و رمز ورود به حساب کاربری‌شان مختص خودشان باشد یا اینکه حداقل ایمیلی که فروشنده یا اشخاص دیگر برای آنها می‌سازند، با اطلاعات خود کاربر باشد و شماره‌تماس خود کاربر در آن ثبت شود، چون اگر شماره تماس فرد مختص سازنده حساب باشد، آن شخص می‌تواند درخواست رمز جدید کند.

ساخت اپل‌آی‌دی
ساخت مایکروسافت‌آی‌دی
ساخت اکانت گوگل

به هرحال از آنجا که فضاهای ابری فضایی برای ذخیره‌سازی آنلاین هستند و می‌توان گفت‌ بیشتر نرم افزارهای موبایل اطلاعات خود را در این فضا ذخیره‌سازی می‌کنند، مورد دیگری که می‌توان در صورت استفاده از این فضای حجیم انجام داد این است که باید از قسمت تنظیمات، آپلود شدن اتوماتیک اطلاعات به درایو مجازی را غیرممکن کرد و تنها عکس‌ها، فایل‌ها یا مواردی را که موردنیاز است را به صورت دستی در این فضا آپلود کرد و در هر زمان و مکانی که آنلاین هستید و با هر وسیله‌ای (تبلت، گوشی یا PC) از آن استفاده کنید. حتی در صورت لزوم می‌توان در این فضاها، عکس‌ها یا فایل‌هایی که درون این قسمت ذخیره شده‌اند را با افراد دیگر به اشتراک گذاشت.

به طور مثال،‌ برای افرادی که از حساب گوگل استفاده می‌کنند. عکس‌ها و ویدیوها در بایگانی عکس و فیلم Google Photos ذخیره می‌شوند که خصوصی است. مگر اینکه کاربر خودش آنها را به اشتراک بگذارد. حتی اگر عکس‌های موجود در گوشی‌ یا تبلت خود را برای نیاز به فضای بیشتر پاک کنید می‌توانید آنها را از طریق برنامه Google Photos و photos.google.com، داشته باشید. به طور کل این عکس‌ها خصوصی هستند و اگر آنها را به اشتراک نگذارید، خصوصی باقی می‌مانند که البته این امر در صورت داشتن تیک در قسمت ذخیره اتوماتیک صورت می‌گیرد. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، اما این در صورتی‌ است که کاربران می‌توانند از قسمت تنظیمات گوگل‌فوتو، Auto Backup را غیرفعال کنند که در این صورت دیگر از عکس‌ها پشتیبان‌گیری نمی‌شود و در فضای ابری آپلود نمی‌شوند.

تنظیمات ذخیره اتوماتیک اسمارت‌فون خود را غیرفعال کنید
 با این حال با توجه به نوع سیستم عامل اسمارت‌فون شما، اگر اپلیکیشین‌های فضای ابری مانندGoogle+, Dropbox, Microsoft OneDrive و Flicker را نصب و آپشن آپلود اتوماتیک را فعال کنید، عکس‌های شما را در کلود، آپلود می‌شوند. در کل برای اینکه عکس‌ها، فایل‌ها و اسناد شما در فضای ابری آپلود نشود، باید تمام اپلیکیشن‌های اجتماعی و سرویس‌هایی که از آنها استفاده می‌کنید را بررسی کنید تا از این مورد اطمینان پیدا کنید و در صورت لزوم در تنظیمات اتوماتیک بودن آن را غیرفعال کنید.

برای انجام این کار در سرویس‌های اندرویدی باید Auto-Backup را غیرفعال کرد. برای سرویس دراپ‌باکس نیز گزینه‌ Camera Upload را غیر فعال کنید. همین‌طور ممکن است فیس‌بوک نیز عکس‌ها‌ی‌تان را به صورت اتوماتیک آپلود کند که برای جلوگیری از آن به بخش تنظیمات و Sync Photos بروید. همچنین این فرایند در ios در بخش Setting>icloud گزینه‌ Auto-BackUp قرار گرفته است که باید در این بخش، دو گزینه‌ Photo Sharing و My Photo Stream را غیرفعال کنید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا