ضیایی در گفت‌وگو با ماین نیوز پاسخ داد:

چرا گندله‌سازی ۲ گل گهر یک پروژه خاص است؟

چرا گندله‌سازی ۲ گل گهر یک پروژه خاص است؟

گروه معادن >سنگ آهن - مدیر پروژه گندله‌سازی شماره 2 گل گهر و مدیر دفتر فنی و کنترل پروژه طرح‌های توسعه گل‌ گهر اظهار کرد: با اجرای 55 اصلاح در پروژه گندله‌ سازی شماره 2 گل‌ گهر هزینه‌های تولید کاهش و کیفیت افزایش یافته‌ است.

علیرضا ضیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره پروژه گندله‌ سازی شماره 2 گل‌ گهر توضیح داد: این پروژه در مدت 50 ماه اجرا شد یعنی پروژه گندله‌ سازی شماره 2 گل گهر تیر ماه 91 آغاز و شهریور 95 به پایان رسید. این پروژه نیز مانند دیگر پروژه‌های بزرگ کشور با مشکلات بسیاری مواجه بود.

وی با اشاره به مشکلات این پروژه اظهار کرد: به عنوان مثال یکی از مشکلات بزرگ در این پروژه، عقد قرارداد در زمان اوج تحریم‌های بین‌المللی بود. به واسطه تحریم‌ها با فشارهای زیادی روبرو بودیم اما با تدبیر و مدیریت موجود در گل‌ گهر، این مشکل پشت سر گذاشته‌ شد.

ضیایی ادامه داد: مشکل دیگر در اجرای این پروژه، مربوط به بحث کمبود نقدینگی بود که صنعت کشور از جمله صنایع معدنی در آن سالها با آن مواجه بود ‌اما این موضوع نیز با تدبیرهای مهندس تقی‌زاده به ویژه در سال‌های 94 و 95 حل و توانستیم نقدینگی لازم را تامین کنیم.

وی درباره تکنولوژی موجود در این پروژه افزود: تکنولوژی این پروژه تراولینگ گرید است. این روش از چندین جهت دارای اهمیت است. اول آنکه این تکنولوژی مشابه پروژه گندله‌سازی 1 گل‌ گهر است، در نتیجه این موضوع در تامین قطعات یدکی به ما کمک می‌کند تا انبار کوچکتری در اختیار داشته باشیم. همچنین می‌توان از تجربیات تیم در پروژه گندله‌سازی 1 نیز در این پروژه استفاده کرد. از سوی دیگر بنده معتقد هستم با توجه به بزرگ مقیاس بودن این پروژه می‌توان با هزینه‌های کمتر تولیدی 5، 7 و یا 9 میلیون تنی داشت.

به گفته ضیایی، 55 اصلاح نسبت به گندله‌سازی 1 در این پروژه انجام گرفته است که براساس این اصلاحات هزینه‌های تولید کاهش، کیفیت افزایش، بهبود پارامتر‌های زیست محیطی، توقفات کارخانه و مصرف آب و انرژی کاهش یافت. این موضوع به ما کمک می‌کند تا ظرفیت کارخانه که در حال حاضر 5 میلیون تن است را به 7 میلیون تن برسانیم. همچنین با این اصلاحات میزان مصرف انرژی و آب را نسبت به گندله‌سازی شماره 1 کاهش داده‌ایم.

وی درباره طرح‌های آینده گل‌ گهر در زمینه افزایش تولید افزود: طرح‌های زیرسقفی بسیاری در گل‌ گهر وجود دارد تا با استفاده از آنها اصلاحات را در خطوط خود ایجاد کرده و افزایش تولید و بهبود کیفیت را شاهد باشیم اما در کنار آن طرح‌های توسعه‌ای موجود بیشتر در قالب شرکت‌های تابعه مانند جهان فولاد، توسعه آهن و فولاد، گهر زمین و ... است. به عنوان مثال در شرکت توسعه آهن و فولاد یک طرح 3 میلیون تنی فولادسازی را در اختیار داریم که مگاپروژه است و به تازگی مناقصه آن برگزار شد و مشاور آن یعنی فولاد تکنیک اصفهان در حال بررسی قیمت‌ها است. امیدواریم به زودی نتایج آن منتشر شود زیرا پروژه بزرگی است و نیاز به سرمایه‌گذاری سنگینی دارد.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا