مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس؛

گلوگاه راه های مفسده خیز بازار سرمایه بسته می شود

گلوگاه راه های مفسده خیز بازار سرمایه بسته می شود

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس از شناسایی گلوگاه‌های مفسده‌خیز در بازار اوراق بهادار خبر داد و گفت: با توجه به رویکرد جدید اقدامات لازم در دست برنامه‌ریزی و ابلاغ به بخش های مختلف بازار است.

 

 

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس از برگزاری بیش از 20 جلسه کارشناسی با هدف تهیه طرح جامع پیشگیری از وقوع تخلفات و جرایم در سال جاری خبر داد.

 

محمدعلی شیری‌زاده به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، در کنار اقدامات مقابله‌محور و ضمانت اجراهای سزاگرایانه، براساس بندهای 8 و 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار، پیشگیری از وقوع ناهنجاری ها را جزء برنامه‌های اساسی خود قرار داده است.

 

 وی افزود: این سازمان، با نهادهای ذیربط بالأخص  نمایندگان دادستانی کل کشور، معاونت پیشگیری قوه قضائیه، پلیس فتا، سازمان بازرسی کل کشور و سایر دستگاه های مرتبط، جلسات علمی و اجرایی برگزار و سیاست های پیشگیرانه بازار سرمایه را تعیین کرده است.  

 

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس تصریح کرد: سازمان بورس، وظیفه اجرای قوانین و مقررات بازار سرمایه و نظارت بر حسن اجرای آنها را برعهده دارد و در راستای وظایف نظارتی خود، مصادیق تخلفات و جرائم را شناسایی، کشف و براساس مقررات موجود پیگیری قانونی می کند.  

 

شیری زاده همچنین از شناسایی گلوگاه‌های مفسده‌خیز در بازار اوراق بهادار خبر داد و گفت: با توجه به رویکرد جدید اقدامات لازم در دست برنامه‌ریزی و ابلاغ به بخش های مختلف بازار است.

 

وی هدف غایی از تدوین مقررات بازار سرمایه را  ایجاد بازاری شفاف، کارا و منصفانه برشمرد و افزود: در این مسیر هر اقدامی که رقابت منصفانه را مخدوش یا نظم بازار را مختل کند، سازمان ضمانت های اجرایی پیشگیرانه و سزاگرایانه را پیگیری خواهد کرد تا بازار سرمایه‌ای سالم و منصفانه داشته باشیم.

 

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس در ادامه گفت و گو با سنا اظهار داشت: یکی از فضاهای آلوده که به تازگی برخی اقدامات خلاف مقررات در آن در حال شکل‌گیری است شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.

 

به گفته شیری زاده، سودجویان در این فضاها با گمان اینکه نظارتی در آن وجود ندارد به فریب سرمایه‌گذاران می‌پردازند، غافل از اینکه فضایی قابل استنادتر از فضای مجازی وجود ندارد و با ابزارهای موجود می‌توان اقدامات هر فرد را به خود او نسبت داد.

 

وی ضمن برشمردن جرایم مهم از نظر بازار بورس و اوراق بهادار گفت: استفاده از اطلاعات نهانی، فراهم نمودن موجبات افشاء و انتشار اطلاعات نهانی، معامله براساس اطلاعات نهانی، انجام اقداماتی که نوعاً منجر به ایجاد ظاهری گمراه‌کننده از روند معاملات اوراق بهادار می‌شود، ایجاد قیمت های کاذب، اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار از هر طریق ممکن و افشاء اسرار سرمایه‌گذاران از جمله این جرایم است .

 

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس ادامه داد: مجازات های حبس و جریمه‌های نقدی برای مرتکبین پیش‌بینی شده و از نظر قانونی ارتکاب این جرایم در فضای واقعی یا مجازی تفاوتی ندارد و اثبات آنها در فضای مجازی با ابزارهای الکترونیکی موجود مستدل‌تر و محکم‌تر است.

 

وی با بیان اینکه شایعه‌پراکنی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی عمدتاً با هدف مشوش سازی ذهن سرمایه‌گذاران با دو هدف جلب منفعت و گمراه‌ساختن ذهن مردم و ایجاد محیط امن برای استمرار تخلف صورت می‌گیرد، افزود:  عمدتاً شایعه‌پراکنی‌ها درخصوص موضوعات مبهم و بااهمیت شکل می‌گیرد و متخلفان با شاخ و برگ دادن به موضوع تلاش می‌کنند تعداد قربانیان ناآگاه بیشتری به سمت اهداف خود جذب کنند تا بتوانند حداکثر منفعت و سود را به دست آورند.

 

شیری زاده اضافه کرد: ادامه حیات شایعات در گروه بااهمیت بودن موضوع و افزایش ابهامات سرمایه‌گذاران در مورد آن است و مرگ شایعات در از بین رفتن اهمیت یا رفع ابهامات و شفافیت موضوع است.

 

وی با اشاره به اینکه عمدتاً زیان های سرمایه‌گذاران به علت استقبال از فضاهای شایعات است، تاکید کرد: دنباله‌روی از یک جریان صعودی یا نزولی قیمت بدون هیچگونه بررسی در مورد علت آن و هجوم بردن بر روی نمادهایی که به اصطلاح صف های سنگین سفارش ها را به خود اختصاص داده، یک روش اشتباه است.

 

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس تصریح کرد: اولین نتیجه شایعه‌پراکنی، انباشته شدن سفارش ها در صف های طولانی یک نماد بورسی است و عمدتاً زیان ها در این مواقع پدید می‌آید.

 

به گفته شیری زاد، اخیراً پاره ای از افراد شیاد در شبکه‌های اجتماعی و فروم های بورسی، سرمایه‌گذاران را ترغیب به خرید یا فروش سهام خاصی در زمان ها و لحظات معین  می‌کنند، مردم و عموم سهامداران باید آگاه باشند که این ترغیب‌ها برنامه‌ریزی شده است و پس از برآورده شدن اهداف منفعتی از پیش تعیین شده، صف های خرید و فروش فرو می‌ریزند و به جز ترغیب‌کنندگان و چند نفر دیگر همه زیان می‌کنند.  

 

وی اطمینان داد که سازمان بورس در راستای وظایف قانونی، خود را مکلف می‌داند هشدارهای لازم را به سهامداران بدهد و همزمان با کمک دستگاه های نظارتی مرتبط تلاش می‌کند تا متخلفین را شناسایی و به مراجع قضایی ذیربط معرفی کند.  

 

بر این اساس، سازمان بورس به کلیه سهامداران اعلام می‌کند که از دنباله‌روی و اعتماد به اظهار نظرهای سوداگرانه در  شبکه‌های اجتماعی و فروم های اینترنی فعال در زمینه خرید و فروش و مشاوره سرمایه‌گذاری بدون مجوز پرهیز کنند.

 

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس گفت: تاکنون موارد متعددی از متخلفین شناسایی و به مراجع ذیربط معرفی شده‌اند ولی بهترین راه مقابله با مانورهای مزورانه و متقلبانه متخلفین در فضاهای مجازی، عدم پیروی سهامداران از آنهاست. این روش پیشگیرانه بوده و دیگر فرصتی برای اعمال ضمانت های اجرایی مجازات‌محور باقی نمی‌گذارد.

 

خاطر نشان می شود: سامانه افشای اطلاعات ناشران (کدال) یک کانال رسمی برای اطلاع‌رسانی مستقیم ناشران برای سرمایه‌گذاران است و سایر منابع به خصوص شبکه‌های اجتماعی و فروم های اینترنتی عمدتاً  از سوی عده ای بزهکار سودجو برای مدیریت اذهان سهامداران و جلب منفعت برای خود راه‌اندازی شده‌اند.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا