آمارهای جذب سرمایه‌ خارجی در بخش معدن اعلام شود

آمارهای جذب سرمایه‌ خارجی در بخش معدن اعلام شود

یک کارشناس بخش معدن با اشاره به استقبال معدنکاران از دستورالعمل تعطیلی موقت معدن در شرایط رکود، گفت: تنها دستاورد همایش‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی، راندن سرمایه‌گذاران داخلی از فعالیت‌های اقتصادی بوده است.

 

سعید صمدی، با اشاره به ابلاغ دستورالعمل تقاضای تعطیلی موقت معادن در سال گذشته، اظهار داشت: بر اساس این دستورالعمل معدنکاران می‌توانند بدون آنکه حقوق دولتی پرداخت کنند، تقاضای تعطیلی موقت معدن را به وزارت صنعت ارائه دهند.
وی تصریح کرد: آماری در مورد معادن متقاضی تعطیلی موقت منتشر نشده است، اما تعداد زیادی از معدنکاران این درخواست را داشته‌اند، زیرا کار در معدن‌ در شرایط فعلی صرفه‌ای ندارد و در عین حال، صادرات مواد معدنی نیز با مشکلاتی روبه‌رو است.
وی ادامه داد: در نتیجه معدنکار برای اینکه امتیازش را در معدن از دست ندهد، به امید بهتر شدن شرایط در آینده، درخواست تعطیلی موقت معدن را به وزارت صنعت ارائه می‌دهد.
صمدی با بیان اینکه حقوق دولتی معادن بر مبنای پروانه صادرشده از معدنکار دریافت می‌شود، نه بر مبنای میزان برداشت ماده معدنی، گفت: در شرایط فعلی معدنکاران متقاضی تعطیلی موقت معدن خود هستند.
وی با اشاره به ممنوعیت صادرات سنگ تزئینی به عنوان یک ماده خام معدنی، گفت: این ممنوعیت باعث تعطیلی بسیاری از معادن سنگ تزئینی کشور شده و در شرایطی که هنوز صنایع فرآوری ایجاد نشده، صادرات سنگ متوقف شده است.
وی با تأکید بر لزوم جلوگیری از تصمیمات عجولانه، گفت: تصمیم‌گیری‌های دولتی باید با توجه به شرایط اقتصادی کشور و رکود حاکم اتخاذ شود.
این کارشناس معدن در ادامه با اشاره به برگزاری همایش‌ها و اجلاس مختلف برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن، گفت: بهتر است مسئولان دولتی اعلام کنند که تاکنون چند سنت سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معدن توانسته‌اند جذب کنند.
وی تأکید کرد: نه تنها سرمایه‌گذاری خارجی در معدن جذب نشده، بلکه تنها دستاورد اجلاس و همایش‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی، راندن سرمایه‌گذاران داخلی از فعالیت‌های اقتصادی بوده است.
رئیس کمیته معدن خانه اقتصاد ادامه داد: در بخش معدن، آمار مختلفی در خصوص اکتشافات انجام شده نیز منتشر می‌شود، اما زمانی می‌توان به این آمارها استناد کرد که در مورد گواهی کشف صادر شده و میزان ذخایر قطعی کشف‌شده، آمار و اطلاعات ارائه شود.
وی از مسئولان خواست تا با ذکر مصداق، در مورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در معدن آمار و اطلاعات ارائه کنند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا