وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مسئولیت کاهش صادرات سنگ آهن را بپذیرد

وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مسئولیت کاهش صادرات سنگ آهن را بپذیرد

دنیای معدن - رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: اگر سنگ آهن مشمول عوارض بالا شود و صادرات کاهش یابد، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی باید این مسئولیت را بپذیرد و پاسخگو باشد.

محمدلاهوتی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش عوارض صادرت سنگ آهن، گفت: در گذشته یک بار این اتفاق رخ داد و صادرات سنگ آهن سال گذشته 46 درصد رشد منفی داشت.

وی افزود: مجدداً قرار است از سال آینده این اتفاق رخ دهد و اگر در این یکسال وزارت صنعت، معدن و تجارت زیرساخت ها را با ارزش افزوده بالاتری برای تولید و صادرات ایجاد کند قطعا اتفاق خوبی خواهد بود اما اگر این شرایط ایجاد نشود، مجدداً می تواند به بازارهای صادراتی ما لطمه وارد کند.

وی ادامه داد: اگر شرایط سال آینده نشان دهنده کاهش صادرات باشد، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به عنوان متولی، این مسئولیت را بپذیرد و پاسخگو باشد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این پرسش که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تازگی بسته های حمایتی را برای صادرات پیش بینی کرده است، نظر شما درباره تأثیر این بسته ها چیست، گفت: در رابطه با این بسته صادراتی هزار میلیارد تومان در بودجه دیده شد و 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت نیز در اختیار صادرکنندگان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در خردادماه بسته ابلاغ شد، اما اشکالاتی داشت.به عنوان اتاق بازرگانی و کنفدراسیون صادرات بلافاصله این اشکالات را به معاون اول منعکس کردیم.ایشان نیز دستور بازبینی داد و مشکلات رفع شد.

لاهوتی با اشاره به اینکه یکی از اساسی ترین نکات در بسته نرخ تسهیلات ارزان قیمت بود، گفت: ما درخواست 11 درصد را به جای 16 درصد دادیم که مصوب شد،منتهی مشروط به تأیید صندوق توسعه ملی و هیأت امنا.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: با توجه به تغییراتی که در صندوق اتفاق افتاد، این موضوع مسکوت ماند. در 229 مهرماه که روز ملی صادرات بود این موضوع به رئیس جمهور منتقل شد و روز اول آبان هیأت امنا تشکیل و نرخ 11 درصد برای کلیه کشور و 7 درصد برای مناطق محروم به تصویب رسید.

وی عنوان کرد: با توجه به آنکه 8.5 ماه از سال گذشته اما بودجه این موارد هنوز تخصیص داده نشده و منابع آنها در اختیار بانک ها قرار نگرفته است احساس می شود که این شرایط دور از ذهن و دور از دسترس خواهد بود چرا که این موارد در بودجه برای سال 95 است و باید برای سال 95 نیز هزینه شود.

لاهوتی در پاسخ به این سوال که سیاست های اقتصاد مقاومتی در حوزه صادرات به چه میزان محقق شده است، گفت: اگر سیاست های اقتصاد مقاومتی طی دو سال و نیم گذشته اجرا شده بود قطعاً موجب نمی شد که مقام معظم رهبری دستور بدهند که برنامه ششم بر اساس اقتصاد مقاومتی باشد. بعد از تذکر ایشان دولت ستاد فرماندهی تشکیل داد و با فرماندهی آقای جهانگیری این ستاد توانسته کارهای مثبتی انجام دهد.

رئیس کنفدراسیون صادرات در پایان گفت: مشکلات قابل حل، توسط ستاد فرماندهی پیگیری و برخی نیز برطرف شده و یا در دست اقدام است و اگر روند به همین شکل باشد نتایج مثبتی خواهد داشت.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا