رضا اشرف سمنانی، رییس اتحادیه حفاران غیرنفتی مطرح کرد:

دولت زیرساخت های مورد نیاز معدن را فراهم کند

دولت زیرساخت های مورد نیاز معدن را فراهم کند

گروه معادن - معدن قرار بود جای درآمدهای نفتی را بگیرد. اما مشخص نیست که این جایگزینی با کدام امکانات و زیربناها قرار است اتفاق افتد. یکی از مهمترین زیربناهای این بخش هم به حمل و نقل این مواد معدنی برمی گردد. حمل و نقلی که هزینه های زیادی را روی دست تولیدکننده می گذارد و عملا کالای او را غیررقابتی می کند.

به گزارش ماین نیوز، رضا اشرف سمنانی، رییس اتحادیه حفاران غیرنفتی درباره زیربناهای مورد نیاز معدن اعلام کرد: یکی از اساس کار معادن موضوع حمل و نقل این مواد است. ما به طور کلی به جابه جایی 700، 800 میلیون تن معدنی نیاز داریم. اما برای کشور بزرگی مانند ایران و جا به جایی هایی که پراکنده است نیاز بیشتری به زیرساخت های حمل و نقل وجود دارد.

به گفته اشرف سمنانی، به هرحال همه معادن هم نزدیک آب نیستند که بشود حمل و نقل دریایی آنها را جا به جا کرد. از طرفی هم حمل و نقل جاده ای برای تولیدکننده ها اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

او ادامه داد: اصولا کشورهای بزرگ حمل و نقل مواد معدنی شان را از طریق دریا انجام می دهند. حتی الان ظرفیت های 400 هزار تن ساخته اند تا هزینه حمل و نقل به شدت پایین بیاید. کشورهایی مانند هند و چین از این قبیل امکانات برای جا به جایی محصولات معدنی شان استفاده می کنند. به این ترتیب ایران که برای جا به جایی نمی تواند به حمل و نقل دریایی تکیه کند، حمل و نقل جاده ای هم با میزان تلفات و نابسمانی اش اصلا کشش ندارد، بنابراین تنها حمل و نقل ریلی باقی می ماند که متاسفانه راه آهن ایران اصلا چنین ظرفیتی ندارد.

رییس اتحادیه حفاران غیرنفتی همچنین اضافه کرد: در تمام کشورهای دنیا با آمایش سرزمین می بینند که کشورشان چه استعدادهایی دارد و آن استعدادها را شکوفا می کنند. حالا هم استعداد ایران همین معادن هستند. باید برای شکوفایی آن اقداماتی هم انجام داد. بنابراین باید سعی شود زیربناها را جایی برد که ذخایر بزرگ وجود دارند و حمل و نقل بار باید در همان مسیر باشد. اگر این طور نباشد قیمت ماده گران می شود.

اشرف سمنانی همچنین تاکید کرد: حتی ماده ای داریم که حمل و نقل اش از هزینه خودش بیشتر می شود. الان که اقتصاد مقاومتی و موضوع جایگزینی معدن به جای نفت مطرح می شود باید زیرساخت های مورد نیاز معدن هم در اولویت قرار بگیرد. از طرفی نمی شود هر بخشی خودش به تنهایی پول بدهد و هزینه کند. باید از منابع دولت ها زیربناها را ساخت. یا اگر دولت پول ندارد از طریق فاینانس و سرمایه گذار خارجی و بخش خصوصی انجام شود.

براساس صحبت های این فعال بخش معدن، برای توسعه بخش معدن و برای صادرات محصولات معدنی، محصولات فراوری شده و نیازهای داخلی خیلی تعیین کننده شده است. سیستم حمل و نقل باید خودش را تجهیز کند. او ادامه داد: این اقدامات جز وظایف دولت است. باید سیستم متمرکز باشد و دولت می تواند با برنامه ریزی های لازم این زیرساخت ها را انجام دهد. بخش خصوصی هم می تواند در توسعه حمل و نقل وارد شود. بسترسازی و تشویق و برنامه ریزی این کار باید برای کلان مدیریت انجام شود. وگرنه در برنامه های آینده در بخش معدن دچار مشکل می شویم. منابع سرمایه گذاری را نمی توان به بخش خصوصی انتقال داد. مثلا فردی می خواهد کارخانه تاسیس کند. او دیگر نمی تواند هزینه تامین برق و جاده و زیرساخت ها را هم خودش بپردازد. اگر این چنین باشد تولید و بخش خصوصی به جایی نمی رسند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا