مقام مسوول:

نبود هماهنگی و همگرایی بین دستگاه ها در پدیده فرونشست زمین موثر است

نبود هماهنگی و همگرایی بین دستگاه ها در پدیده فرونشست زمین موثر است

تهران- ایرنا- رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت : امروز پدیده فرونشست زمین با مشکل ناهماهنگی و نبود همگرایی بین دستگاه ها روبرو است و عملکرد جزیره ای مانع از همپوشانی می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، احمد صادقی روز چهارشنبه در همایش تخصصی پدیده فرونشست زمین در ایران که به میزبانی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برپا شده بود، افزود: مسوولان مدیریت بحران در پایتخت کشور، همواره خود را آماده رویارویی با پدیده زلزله می کنند، اما اکنون مساله فرونشست زمین آسیب جدی به تاسیسات شهری وارد می سازد و باید نگران جان شهروندان در مقابله با این پدیده بود.
وی مشکل فرونشست زمین را ناشی از برداشت های بی رویه آب از سفره های زیرزمینی دانست و اضافه کرد: توسعه روزافزون شهری و مصرف گسترده منابع آب و نبود مدیریت مصرف آب شرایط نامطلوب فعلی را فراهم آورده است .
صادقی گستردگی بهره گیری از آسفالت در سطح معابر شهری و خیابان ها را عامل نفوذ ناپذیری دانست که هنگام بارش ها، جریان آب از طریق کانال به بیرون شهرها انتقال پیدا می کند و بدین ترتیب تراز آبهای زیر زمینی کاهش پیدا می کند.
وی خسارات ناشی از فرو نشست زمین را پرهزینه دانست و گفت: پاره ای مواقع آسیب های ناشی از این پدیده قابل جبران نیست و در عین حال نبود نقشه های تاسیسات زیر بنایی از دغدغه های جدی مدیریت بحران کشور محسوب می شود.
به اعتقاد رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، نبود یک دبیرخانه برای تجمیع اطلاعات و یافته های پژوهشی که در اختیار دست اندرکاران و برنامه ریزان قرار گیرد، در این بخش محسوس است و باید برای این منظور تدبیر شود.
صادقی افزود: براساس اطلاعات موجود 30 درصد از منابع آب شرب کشور بدلیل فرسودگی شبکه آبرسانی کشور تبدیل به فاضلاب می شود و باید با تخصیص منابع مالی و یک برنامه جدی در این مسیر فعالیت کرد.
وی افزود: مدیریت یکپارچه شهری به بهره گیری از توانمندی دستگاه های مختلف نیاز دارد و نیازمند همکاری و همگرایی است و در عین حال شکل گیری کمیته های تخصصی در این زمینه می تواند نقش آفرین باشد.
به گفته صادقی ، شهر تهران دارای پنج هزار و 320 کیلومتر شریانهای حیاتی ( شبکه آب ، برق ، گاز و ... ) است که 365 کیلومتر آن شبکه لوله کشی اصلی، 206 کیلومتر خطوط هفتگانه مترو است که تا خرداد ماه 1396 به 400 کیلومتر می رسد .
همچنین شبکه آب به طول یکهزار و 400 کیلومتر به قطر 200 میلیمتر و 96 کیلومتر شبکه انتقال سوخت از دیگر مشخصه های آن محسوب می شود.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن همسان سازی واقعه انفجار لوله گاز در منطقه شهران تهران در خرداد ماه امسال با منطقه میدان آزادی که چه پیامد های احتمالی می تواند به دنبال داشته باشد، تلفات انسانی، نبود و کمبود مراکز درمانی ویژه سوانح و سوختگی، اختلال در انتقال سوخت به پمپ بنزین های منطقه، مشکلات مخابراتی و ... را از جمله چالش های مورد پیش بینی عنوان کرد.
وقوع سه حادثه در فاصله زمانی کمتر از سه ماه در شهر تهران؛ انفجار در شهران به علت فرونشست زمین و نشت گاز ( 28 خرداد)، فرونشست زمین در خیابان پیامبر (ص) ( 11 شهریور) و انفجار تاسیسات برق در محله ستارخان ( 14 شهریور) آن هم در یک موقعیت جغرافیایی خاص (شمال غرب) آژیر خطر را برای پایتخت نشینان به صدا درآورد.
محورهای تخصصی این همایش یک روزه شامل عوامل پدیدآورنده فرونشست، پایش و اندازه‌گیری میزان فرونشست زمین، ساختارهای زمین‌شناسی پدیده فرونشست، تراکم آبخوان‌ها و فرونشست زمین ناشی از برداشت آب‌های زیرزمینی، تاثیر فرونشست زمین بر شریان‌های حیاتی و سازه‌های مهندسی، مدل‌سازی و مدیریت خطر و آسیب‌پذیری کانون‌های جمعیتی است.
دانشگاه تربیت مدرس، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان نقشه برداری کشور به عنوان حامیان نخستین همایش تخصصی پدیده فرونشست زمین در ایران معرفی شده‌اند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا