یک تحلیلگر بازار سرمایه:

امتیازات تک نرخی شدن ارز به پای کل اقتصاد نوشته می شود

امتیازات تک نرخی شدن ارز به پای کل اقتصاد نوشته می شود

به طور کلی تک نرخی شدن نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا واقعی علاوه بر ثبات اقتصاد کشور، شفافیت سیستم مالی کشور، توسعه فعالیت های بازرگانی و تجاری، از بین رفتن رانت ها، افزایش تولید و توان تولید کنندگان داخلی و در نهایت موجب افزایش پتانسیل سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی می شود که از محرک های اصلی رشد اقتصادی ایران در سال های آینده خواهد بود.

 

پیش از بررسی اثرگذاری تک نرخی شدن ارز در بازار سرمایه باید نگاهی به اثر این انتخاب اقتصادی در سیستم پولی – مالی کشور داشت.

محمد پورتدین، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان این مطلب به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) درباره تأثیر تک نرخی شدن ارز در بازار سرمایه گفت: به طور کلی تک نرخی شدن نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا واقعی علاوه بر ثبات اقتصاد کشور، شفافیت سیستم مالی کشور، توسعه فعالیت های بازرگانی و تجاری، از بین رفتن رانت ها، افزایش تولید و توان تولید کنندگان داخلی و در نهایت موجب افزایش پتانسیل سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی می شود که از محرک های اصلی رشد اقتصادی ایران در سال های آینده خواهد بود.

وی درباره صنایع تأثیرپذیر از تک نرخی شدن ارز اظهار داشت: صنایعی که وام ارزی دارند یا شرکت های وارد کننده مواد اولیه و خام مانند صنایع خودرویی، قطعه سازی، دارویی و پتروشیمی با تک نرخی شدن ارز با افزایش بهای تمام شده و در نتیجه کاهش سود مواجه خواهند بود که این صنایع با تعدیل سودهای خود این افزایش بهای تمام شده را جبران می کنند.  

وی در این رابطه توضیح داد: به عنوان نمونه صنعت دارویی اثر منفی افزایش بهای تمام شده را با افزایش پله ای نرخ محصولات تعدیل خواهند کرد یا اغلب شرکت های گروه پتروشیمی به دلیل دریافت سوخت، خوراک و مواد اولیه با نرخ دولتی و فروش محصولات با نرخ آزاد با کاهش حاشیه سود مواجه خواهند شد ولی به دلیل افزایش نرخ جهانی محصولات (بخصوص شرکت های تولید کننده اوره و متانول) این کاهش جبران خواهد شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه از تأثیر مثبت تک نرخی شدن ارز در گروه پالایشی ها گفت و اظهار داشت: نرخ تسعیر ارز در شرکت‌های پالایشی، نرخ مبادله‌ای است و چون قیمت گذاری محصولات توسط شرکت پخش نفت و فرآورهای نفتی این گونه است قطعا رشد نرخ دلار و رشد نرخ ارز مبادله‌ای، سودآوری این شرکت‌ها را افزایش خواهد داد.

پورتدین در ادامه گفتگو با "سنا" درباره راه برون رفت از رکود حاکم در بازار سرمایه، گفت: برای خروج از رکود موجود باید سیاست های انبساطی پر رنگ تر و پمپاژ نقدینگی مناسب رقم بخورد. این سیاست ها موجب افزایش تورم می شود که نقطه مقابل نظر تیم اقتصادی دولت روحانی است و دستاورد اصلی دوره چهار ساله دولت یازدهم یعنی کاهش چشمگیر تورم را به چالش می کشد.

وی ادامه داد: برای اینکه دولت از اهداف خود دور نشود بهترین شرایط ایده آل کشور هدایت نقدینگی از بازارهای غیر مولد به سمت بازار مولد است که در دل این جریان ادامه کاهش نرخ بهره، سود بانکی و بین بانکی نهفته است.

این تحلیلگر درباره جایگاه بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه ها گفت: تأمین مالی بنگاه ها در بلند مدت و ایجاد بستری برای سرمایه گذاری و مدیریت ریسک از اهداف اصلی بازار سرمایه هر کشوری است که در این راه بایستی پیچیدگی فرآیند تأمین مالی در بازار سرمایه، تنوع بخشی در ابزارهای تأمین مالی، استفاده مناسب از ظرفیت های خالی این بخش و برقراری تعامل سازنده و کافی کارشناسان بازار سرمایه با بنگاه های اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد تا جهت گیری شرکت ها به سمت منابع آسانتر ولی گرانتر یعنی بازار پول هدایت نشود.

پورتدین در بخش پایانی گفتگو با "سنا" درباره رفتار بورسی سهامداران در ایام نزدیک به انتخابات، گفت: بازار سرمایه در دوره های چهار ساله و قبل از انتخابات، با روند صعودی مواجه بوده و بعد از انتخابات و فروکش شدن هیجانات و مشخص شدن سیاست های دولتمردان روندی متعادل و متناسب با سیاست های ابلاغی می گیرد.

وی در این خصوص توضیح داد: با بررسی نمودار شاخص بازده نقدی و قیمت سهام در دوره‌های مختلف، اثرگذاری بالای تحولات سیاسی به خوبی نمایان می شود به طوری که به عنوان نمونه و در سال 91 شیب رشد بازار همزمان با اوج‌ گیری مسائل سیاسی به شدت افزایش داشت.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا