جوابیه روابط عمومی فولاد مبارکه به گزارش"صادرات یارانه آب و برق توسط فولاد مبارکه"

جوابیه روابط عمومی فولاد مبارکه به گزارش

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در پاسخ به گزارشی منتشر شده با عنوان "صادرات یارانه آب و برق توسط فولاد مبارکه/فی فولاد برای خارجی‌ها؛چند دلار در هر تن ارزان تر آب می خورد" جوابیه ای را ارسال کرده است.

به گزارش ماین نیوز، مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در پاسخ به گزارشی منتشر شده با عنوان "صادرات یارانه آب و برق توسط فولاد مبارکه/فی فولاد برای خارجی‌ها؛چند دلار در هر تن ارزان تر آب می خورد" توضیحاتی به این خبرگزاری ارسال کرده است.

در این جوابیه که طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها درج می‌شود، آمده است:

فولاد مبارکه با ظرفیت اسمی 2/4 میلیون تن در سال 71 به بهره برداری رسید و از آن زمان تاکنون حدود 90 میلیون تن از انواع محصولات فولادی تخت را تولید نموده که بیش از 92 درصد آن در بازار داخلی عرضه گردیده و در اختیار تولیدکنندگان و صنایع پایین دستی قرار گرفته است، از اینرو همواره تأمین نیاز داخلی به عنوان رسالت اصلی فولادمبارکه مورد توجه قرار داشته و در آینده نیز خواهد بود. اما در عین حال حضور در بازارهای صادراتی نیز به منظور تأمین منابع ارزی مورد نیاز اجرای طرح­های توسعه و همچنین تأمین نیازمندی­های تکنولوژیکی به عنوان ضرورتی اجتناب­ناپذیر مطرح می­ باشد. چرا که براساس چنین استراتژی و جهت گیری­ هایی بوده که فولادمبارکه توانسته طی ساله­های گذشته با رشد 425 درصدی ظرفیت ­های تولید و دستیابی به ظرفیت 10/3 میلیون تنی نقشی پیشرو در توسعه و به ثمر نشاندن ظرفیت­های تولید فولاد کشور و به تبع آن رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی کشور و شکوفایی صنایع پایین دستی ایفا نمایند. بالاترین نرخ رشد ظرفیتهای تولید فولاد در منطقه، سهم 5 درصدی از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت کشور و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از 350 هزار نفر موید دستاوردهای بزرگ فولادمبارکه می­باشد.

اما متأسفانه این روزها شاهد اظهارنظرهایی هستیم که بدون توجه به ابعاد کلان موضوع و نگاه جامع و همه جانبه به شرایط حاکم و تحت تأثیر جوسازی برخی جریانات و گروه­هایی که منافع شان مطمئناً در گرو رشد تولید ملی نمی­ باشد صورت می­ پذیرد. لذا توصیه می­ شود جهت روشن شدن واقعیت امر و آگاهی از رویکرد فولادمبارکه موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد:

در دو سال گذشته رکود شدید حاکم بر بازار ، کاهش شدید تقاضا داخلی فولاد را به همراه داشت به گونه­ ای که تولیدکنندگان فولاد را با بحران جدی مواجه نمود و سبب گردید تا اغلب فولادسازان کشور تقریباً با نیمی از ظرفیت تولید به فعالیت بپردازند و یا حتی برخی نیز به تعطیلی کامل نزدیک شوند. در چنین شرایط دشواری تنها راه جلوگیری از تعطیلی ظرفیت­های تولید، عرضه­ ی محصولات فولادسازان در بازارهای صادراتی بود که فولادمبارکه جزو معدود فولادسازان داخلی بود که توانست با تکیه بر توانمندی و قابلیت­های کیفی خود حجم صادرات محصولات خود را افزایش دهد و ضمن جلوگیری از بروز خسارات سنگین به این صنعت ملی، طرح­های توسعه فولاد کشور را بدون وقفه دنبال نماید. به نتیجه رسیدن یکی از هفت طرح استانی در روزهای اخیر ثمره این رویکرد معقولانه بوده است. با این وجود تأثیر کمبود تقاضای بازار داخل به حدی بود که کل حجم فروش فولادمبارکه در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن حدود 10 درصد کاهش یافت.

با توجه به اینکه شرایط بازار داخلی و صادراتی کاملاً متفاوت می باشد مقایسه قیمت در این دو بازار بدون لحاظ شرایط و روند حاکم بر آنها منجر به نتیجه­گیری صحیح و منطقی نخواهد شد. تا پیش از بحران جهانی فولاد و سرازیر شدن مازاد عرضه چین به بازارهای جهانی و دامپینگ صورت گرفته توسط این کشور، محصولات صادراتی فولادمبارکه طبق مستندات قابل ارائه همواره با قیمتی بیش از قیمت­های محصولات داخلی در بازارهای جهانی به فروش رسیده ولی در سال گذشته به دنبال قیمت شکنی چین ، فولادمبارکه مشابه اغلب صادرکنندگان جهانی فولاد در جهت حفظ حضور خود در این بازار مجبور به تبعیت از روند جهانی قیمت شد چرا که در صورت از دست رفتن بازار صادراتی با توجه به نبود تقاضای داخلی فولاد مبارکه مجبور به کاهش بخشی از ظرفیت های تولید بود. با این حال تجربه بالای فولادمبارکه در امر صادرات و حضور مستمر آن در این بازار سبب گردید تا بتواند محصولات خود را در این بازار با سطح قیمتی بالاتر از چین و سایر رقبای منطقه­ای نظیر CIS به فروش برساند و هیچگاه اختلاف قیمتی آن با قیمت­ های بازار داخلی از محدوده 10 تا 15 درصدی فراتر نرفته و حتی نزدیک قیمت ذکر شده 150 دلاری نیز نبوده است. ضمن اینکه اختلاف قیمت فروش داخلی و صادراتی محصولات فولادی در تمامی دنیا امری بدیهی است به طور نمونه کشور چین که بزرگترین صادر کننده محصولات جهانی فولاد است ورق های صادراتی خود را 20 تا 30 درصد ارزان­تر از بازار داخلی به فروش می­ رساند.

در سال گذشته علاوه بر کاهش مصرف محصولات فولادی در بازار داخل ، افزایش چشمگیر واردات محصولات فولادی تخت (عمدتاً در محدوده تولیدات داخلی)و نبود پوشش تعرفه­ ای مناسب (واردات محصولات تخت در سال 94 حدود 83 درصد بالاتر از دو سال قبل آن بوده است) تولیدکنندگان فولاد را تحت فشار مضاعفی قرار داد. در کنار عوامل فوق افزایش حدود 2 برابری قیمت مواد اولیه و انرژی نیز عملاً امکان ادامه فعالیت را برای فولادسازان تقریباً غیرممکن ساخت. بر این اساس دولت محترم باهدف جلوگیری از اعمال خسارات بیشتر بر این صنعت مادر (مشابه کلیه کشورهای تولید کننده فولاد در دنیا البته با تأخیر نسبت به سایر کشورها) از ابتدای سال 93 اقدام به اصلاح تعرفه ­ها نمودکه به دلیل وجود منافذی نظیر تعرفه 4 درصدی فولادهای ممزوج وسوء استفاده واردکنندگان از این کد تعرفه جهت واردات که رشد بی­سابقه 1000 درصدی آن نسبت به سال قبل را به همراه داشت عملاً تعرفه­گذاری مذکور را بی­اثر نمود. با پیگیری­های فولاد سازان، از ابتدای سال 95 تعرفه ورق های فولادی ممزوج از 4 درصد و ضخامت زیر 3 میلی­متر از 10 درصد و سایر ورق­ها از 15 درصد به 20 درصد افزایش یافت که با تدبیر صورت گرفته، امکان افزایش تولید و حفظ و تداوم اشتغال صنایع فولاد و به تبع آن صنایع پایین دستی مجدداً احیا گردید.

طی سالهای گذشته اختلاف قیمت محصولات فولاد مبارکه با بازار آزاد به همراه رویکرد فولاد مبارکه در تحویل مستقیم کالا به تولید کننده واقعی، باعث رشد قارچ گونه ظرفیت اسمی بخش لوله و پروفیل ساختمانی بسیار بالاتر از نیاز کشور گردید که عدم بهره ­برداری بخش عمده­ ای از آن را به دنبال داشت.

کما اینکه در سنوات گذشته نیز که کاهش شدید قیمت های جهانی ورق فولادی و نبود تعرفه واردات و همچنین عدم واردات لوله و پروفیل ساختمانی ارزش افزوده بسیار بالایی را متوجه این بخش نموده بود در خوشبینانه­ترین وضعیت حدود یک چهارم ظرفیت ادعایی فعال بوده است. با اینحال در سال جاری فولاد مبارکه با توجه به افزایش تقاضای داخلی و در راستای حمایت از تولید داخلیحجم صادرات خود رامتناسب با تقاضای ایجاد شده داخلی کاهش داده و طی تعاملات صورت گرفته با صنف لوله و پروفیل ساختمانی و توافقات حاصله در مورخ 95/3/25 در حضور مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد گردید 1/1 میلیون تن ورق گرم 3 و زیر 3 میلیمتر در اختیار تولیدکنندگان لوله و پروفیل قرار دهد، مجدداً با توجه به درخواست سندیکای لوله و پروفیل طی جلسه­ای در مورخ 95/6/16 با حضور نمایندگان محترم استان اصفهان آقایان حجت الاسلام و المسلمین موسوی لارگانی و دکتر فولادگر مقرر شد ماهیانه یکصدهزار تن ورق گرم ضخامت 2 و زیر 2 میلیمتر مورد نیاز صنف مذکور را تأمین نماید که در این خصوص اقدامات لازم توسط فولادمبارکه انجام پذیرفته و تا تاریخ 95/7/30 میزان 885.000 تن محصول برای اعضای آن سندیکا ثبت سفارش و میزان 728.000 تن تحویل گردیده است، لذا فولادمبارکه صرفاً در چارچوب توافقات حاصله به انجام کامل تعهدات خود پایبند بوده و آماده پاسخگویی است و به درخواست­ هایی فراتر از آن که با اهداف غیرتولیدی و در جهت منافع شخصی برخی افراد ایراد می­ گردد الزامی به پاسخگویی نمی­ بیند. چرا که فولاد مبارکه جلوگیری از واسطه­ گری و سفته بازی و رساندن محصول به تولیدکنندگان واقعی متناسب با ظرفیت فعال آنها را رسالت خود می­ داند.

در پایان متذکر می­ گردد عنوان عبارت خام فروشی هیچ قرابتی با محصولات تولیدی فولاد مبارکه ندارد و ماده خام به ماده ­ای اطلاق می­ گردد که در فرآیند استخراج هیچ گونه فرآیندی همچون خردایش و جداسازی انجام نشده باشد و ماده معدنی پس از استخراج به همان شکل اولیه به فروش برسد در صورتی که محصولات تولیدی فولاد مبارکه حاصل فرآیند پیچیده­ی تبدیل سنگ آهن به انواع ورق­های فولادی با صرف انرژی و منابع فراوان است که به عنوان کالای واسطه­ای مورد مصرف صنایع پایین دستی می­ باشد. این محصولات توسط اغلب شرکت­ های بزرگ فولاد ساز دنیا تولید و در سطح بازارهای جهانی به فروش می ­رسد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا