پيشنهاد تعيين تكليف قيمت زغال سنگ داخلي و تسريع طرح هاي توسعه

پيشنهاد تعيين تكليف قيمت زغال سنگ داخلي و تسريع طرح هاي توسعه

گروه معادن >زغال‌سنگ - آنچه در تابستان سال جاري گذشت، نشست هاي متعدد مابين شرکت هاي مصرف کننده و توليد کننده زغال سنگ کک شو براي دستيابي به فرمولي مبني بر قيمت هاي جهاني بود که نهايتا با ورود وزير صنعت،معدن و تجارت به موضوع به نتيجه اي رسيد که در اکثر محافل خبري نيز مخابره شد و آن مويد محاسبه نرخ زغال سنگ داخلي براساس قيمت هر تن زغال سنگ تحويلي در بندرعباس بر پايه قيمت هاي جهاني و با درج تعرفه و نرخ روز دلار آزاد بود. (يعني آنچه که هم اکنون از سوي مشترياني چون ذوب آهن اصفهان براي خريد زغال سنگ از خارج از کشور پرداخت مي شود).ممکن است مصرف کننده بر اين عقيده باشد که اين قيمت ها مجددا کاهش مي يابد (آنچه که نگارنده با آن موافق نيست) براي اين نيز در جلسه تابستان راهکاري ديده شده بود و آن درج فرمولي بر پايه قيمت هاي روز است.

به گزارش ماین نیوز، لذا بهترين راهکار دستيابي به اعداد و ارقام منطقي، تبعيت از فرمولي است که بتوان بر اساس تاريخ روز بارگيري هر محموله زغال از کارخانه هاي توليد کننده نرخ فروش را در همان روز محاسبه کرد. (مرجع نرخ هم مي تواند آخرين گزارش پلاتس باشد که به صورت سندي به اسناد حمل پيوست مي شود.)از نکات قابل توجه دراين صنعت، تعرفه پايين واردات است که نشان مي دهد اين تعرفه اندک هيچ شبهه اي مبني بر حمايت از توليد داخل را در بر ندارد.

اگر به اعداد و ارقام اعلام شده از سوي شرکت ذوب آهن اصفهان در پيش بيني سود سال جاري (قابل دريافت از سامانه جامع اطلاع رساني بورس مورخ ۱۴/ ۴/ ۹۵) رجوع کنيم به اين منطق پي مي بريم که مصرف کننده کنسانتره زغال سنگ داخلي را برابر با نرخ وارداتي پيش بيني کرده بوده (يعني اعتقاد بر برابري کيفي کنسانتره زغال داخلي با نمونه هاي وارداتي) و عجيب تر آنکه حال با نرخ امروز زغال 279 دلاري تعلل در درج افزايش نرخ هاي داخلي صورت مي پذيرد.در پيش بيني ارائه شده مورخ 14/ 4/ 95 ذيل رديف خريد داخلي به ميزان ۸۶۵۶۵۱ تن، قيمت زغال سنگ ۴۴۳ هزار تومان درج شده که در همان سر فصل رديف براي زغال وارداتي به ميزان ۷۴۳۹۹۴ تن مبلغ ۴۱۶ هزار تومان منظور شده که نشان از باور مصرف کننده به برابري قيمت ها در نمونه هاي کنسانتره زغال داخلي و نمونه هاي وارداتي است.

حال اگر معيار را قيمت متوسط هفته هاي اخير زغال سنگ جهاني در نظر بگيريم به محدوده ۲۵۰ دلار براي فوب استراليا خواهيم رسيد. با در نظر گرفتن ۱۷ دلار هزينه حمل از استراليا تا ايران خواهيم داشت ۲۶۷ دلار و با درج ۵ درصد تعرفه وارداتي (حداقل ميزان تعرفه) به عدد ۲۸۰ دلار تحويل بعد از گمرک دست مي يابيم. (شايان ذکر است قيمت هاي درج شده در صورت هاي مالي هزينه حمل و بارگيري و تخليه را نيز در بر دارد که نگارنده براي تعديل به نفع مصرف کننده آنها را ناديده گرفته است.) با توضيحات فوق به اين نتيجه مي رسيم که نرخ هاي فعلي با قيمت هايي که مصرف کننده اصلي زغال در صورت هاي مالي درج کرده است اختلاف ۱۶۰ درصدي دارد.

سوال اينجاست با توجه به سهم نزديک ۵۳ درصدي توليد داخل آيا بهتر نيست اين تفاوت نرخ سنگين واردات زغال را به توسعه طرح هاي زغال شويي کشور اختصاص داد؟ چرا مصرف کننده اي که اين ميزان تفاوت نرخ را بايد پرداخت کند براي جلوگيري از وابستگي به واردات، مبلغي که فقط با يک سال آن مي توان چند طرح زغال شويي راه اندازي کرد به توسعه داخلي اختصاص نمي دهد؟

نمونه اي از طرح هاي متوقف شده به دليل نبود نقدينگي در سال هاي گذشته طرح زغال شويي ۶۰۰ هزار تني زغال سنگ شمال شرق شاهرود است. کدام منطقي تر است - اتمام پروژه با 1/ 0 ميزان مبلغي که براي افزايش نرخ وارداتي پرداخت مي شود - يا خروج ارز از کشور؟

طي يک سال گذشته نرخ زغال از ۸۰ دلار تا 280 دلار افزايش داشته، آيا معادن زغال سنگ داخلي که سهامي عام هستند، داراي ساختاري مردمي نيست؟ از وزير صنعت و معدن بابت حسن توجه به صنعت زغال کشور کمال تشکر را داشته و با توجه به افزايش نرخ هاي جهاني در محدوده ۱۶۰ درصدي خواهشمندم چون هميشه براي نهايي کردن موارد باقيمانده در پذيرش افزايش نرخ داخلي از سوي شرکت ذوب آهن بر اساس پيشنهاد آن مقام محترم در تابستان گذشته ورود کنند. آنچه مسلم است اين گره فقط به دست مقام وزارت باز مي شود.

توليد کننده آهن کشور هم بداند در صورتي که اين مبالغ هرچه سريع تر به معادن تزريق شود به زودي شاهد توسعه اين جبهه هاي کاري و عدم نياز به واردات در آينده اي نزديک خواهيم بود؛ حتي شايد بهترين گزينه براي اين شرکت مشارکت در طرح هايي چون زغال شويي شمال شرق شاهرود و کمک به راه اندازي هر چه سريع تر اين گونه پروژه هاي داخلي باشد. در پايان اميد است با همکاري هر سه متصدي امر‍‍، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت ذوب آهن اصفهان و توليد کنندگان زغال شاهد خودکفايي کشور عزيزمان و با آزاد سازي اين وابستگي ارزي نظاره گر اختصاص منابع ارزي به ساير مايحتاج مردمي در سال هاي آتي باشيم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا