زمان راه‌اندازی بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در ایران

زمان راه‌اندازی بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در ایران

فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با پیشرفت ۹۱ درصدی قرار است آذرماه سال جاری تولید زودهنگام را آغاز کرده و اسفندماه نیز وارد مدار تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان با نام ستاره خلیج فارس که در سه فاز در حال احداث است، آخرین مراحل پیشرفت خود را در فاز یک سپری می‌کند. پیشرفت طرح تولید زودهنگام فاز اول این پالایشگاه بیش از ٩١ درصد است که با راه اندازی این طرح، می توان امیدوار بود که اولین فاز این پالایشگاه تا پایان اسفندماه سال جاری وارد مدار تولید شود.

هم اکنون کل پروژه پالایشگاهی ستاره خلیج فارس ٨٥ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بخش عمده ای از این پیشرفت در دولت نهم و دهم کار شد و تنها ١٥درصد آن در دولت یازدهم انجام شده است. با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و مقدار 14 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد روز اروپا به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه ‌می‌شود.

محصولات تولیدی این واحد پالایشی شامل 4 میلیون لیتر ال پی جی ( گاز مایع فشرده)، 3 میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد در روز و با ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی حدود 11 میلیون بشکه ایی است.

هم اکنون تاپیکو ٤٩ درصد، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت ٣٣ درصد و شرکت پالایش و پخش ١٨ درصد از سهام این پالایشگاه را در اختیار دارند. پیش از تزریق منابع مالی جدید از صندوق توسعه ملی در سال گذشته این پروژه از محل افزایش سهم سهامداران خود به خوبی با استفاده از منابع ریالی آنها پیشرفت داشته است.

براساس برنامه ریزی انجام شده طرح تولید زودهنگام در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مجوز وزیر نفت در حال اجرا بوده و طبق برنامه قرار است، بخش هایی از فاز نخست این پالایشگاه شامل واحدهای تولید نفتا، گازوییل، نفت سفید و سوخت جت در قالب طرح زودهنگام تا اواخر آذرماه امسال به طور کامل وارد مدار تولید می شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا