فردا با حضور معاون اول رییس جمهوری؛

واحد پنج میلیون تنی گندله و مس کاتد در کرمان به بهره برداری می رسد

واحد پنج میلیون تنی گندله و مس کاتد در کرمان به بهره برداری می رسد

تهران- ایرنا- وزارت صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد: همزمان با سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به کرمان روز سه شنبه ( فردا ) بهره برداری از واحد گندله سازی به ظرفیت پنج میلیون تن، مس کاتد با ظرفیت یکصد هزار تن و کارخانه نیمه صنعتی تولید پیگمنت دی اکسید تیتانیوم با امکان تولید سالیانه 600 تن آغاز می شود.

پیگمنت (رنگدانه - ماده رنگی ) و دی اکسید تیتانیوم از اکسید های فلزی است که در زندگی روزمره کاربرد فراوانی دارد، این ماده پودر سفید رنگی است و به عنوان رنگدانه سفید در صنعت استفاده می شود.
گزارش شبکه اطلاع رسانی وزارتخانه مزبور حاکی است، واحد تولید گندله به ظرفیت پنج میلیون تن مربوط به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از جمله پروژه هایی است که افتتاح می شود.
طرح گندله سازی گل گهر که 140هزار تن آن به صورت آزمایشی تاکنون تولید شده با سرمایه گذاری چهار هزار و 400 میلیارد ریال و 103 میلیون یورو برای دو هزار و 500نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شغل کرده است.
همچنین طرح تولید مس کاتد پالایشگاه خاتون آباد با ظرفیت اسمی تولید 100 هزار تن مس کاتد در مرحله نخست و تولید فعلی 35 هزار تن به بهره برداری می رسد.
واحد یاد شده با هدف تکمیل زنجیره فرآوری مس ساخته و با راه اندازی آن برای یکصد نفر شغل فراهم شد.
علاوه بر این کارخانه نیمه صنعتی تولید پیگمنت دی اکسید تیتانیوم نیز در این سفر افتتاح می شود. کل سرمایه گذاری انجام شده در این طرح 100 میلیارد ریال و دو میلیون یورو است که برای 30 نفر شغل فراهم کرده و تولید آزمایشی خود را مهر ماه امسال آغاز کرد.
تعداد معدودی از کشورهای دنیا صاحب فناوری روز برای فرآوری تیتانیوم و تولید پیگمنت هستند که با اجرای این پروژه، ایران نیز به جمع این تعداد معدود اضافه خواهد شد.
مرحله اول این کارخانه (کانه آرایی) با ظرفیت تولید 130 هزار تن در سال و عیار 45 درصد دی اکسید تیتانیوم و مرحله دوم کارخانه (ذوب یا سرباره سازی) با ظرفیت تولید 70 هزار تن و عیار سرباره 70 درصد دی اکسید تیتانیوم است.
کل سرمایه گذاری انجام شده در این دو مرحله پنج هزار و 918 میلیارد ریال و اشتغال زایی این طرح ها 882 نفر است.
اجرای کارخانه های مزبور از واردات 50 هزار تن پیگمنت مورد نیاز کشور با ارزش حدود 150 میلیون دلار در سال جلوگیری می‌ کند.
جمهوری اسلامی براساس سند چشم انداز 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد را پیش بینی کرده که برای تحقق این مهم 85 میلیون تن گندله سنگ آهن مورد نیاز است .
همچنین برپایه برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن وتجارت در افق 1404 ظرفیت مس کاتد کشور باید به رقم 450 هزار تن برسد که این رقم اکنون حدود 300 هزار تن است .
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا