ناامیدی کارشناسان از بازگشت شغل‌هایی که از آمریکا رفته‌اند

ناامیدی کارشناسان از بازگشت شغل‌هایی که از آمریکا رفته‌اند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا قول داده بود که مشاغل از دست رفته در شمال شرقی و غرب میانه آمریکا را از مکزیکی ها و چینی ...

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا قول داده بود که مشاغل از دست رفته در شمال شرقی و غرب میانه آمریکا را از مکزیکی ها و چینی ها پس گرفته و به آمریکایی ها بازگرداند. 

او تهدید کرده بود که از ابزار تعرفه استفاده می کند. تحلیل او این بود که اگر عرصه را بر چین و مکزیک تنگ کند، شرکت ها قانع خواهند شد که شغل های شان را به ایالت هایی چون اوهایو، میشیگان و ایندیانا بازگردانند.

تعرفه ها اما باعث بازگشتن مشاغل از دست رفته به ایالت هایی نمی شود که نقشی کلیدی در پیروزی ترامپ داشتند؛ این را کارشناسان می گویند. ادوارد آلدن، از اعضای ارشد شورای همکاری های خارجی دراین باره می گوید: «مشاغلی که رفته اند دیگر بازنمی گردند، تعرفه ها چیزی را بهتر نمی کند بلکه وضع را بدتر خواهد کرد.»

پیتر ناوارو، مشاور اقتصادی ترامپ تاکید می کند که تعرفه ها بیشتر از اینکه نخستین گزینه در مذاکرات تجاری باشد، یک تهدید است. ناوارو گفته که تعرفه ها می توانند به عنوان یک ابزار مذاکره ای با مکزیک و چین استفاده شوند تا شرایط بهتر تجاری تضمین شود. آنطور که ترامپ در وبسایتش مدعی شده اگر آنها همکاری نکنند، آمریکا تعرفه ها را اعمال خواهد کرد. وقتی کشورها برای یکدیگر مانع تراشی تجاری ایجاد کنند، جنگ تجاری راه می افتد و چین احتمالا با تعرفه ها و تحریم های خود علیه آمریکا کار آنها را تلافی خواهد کرد، تازه با این فرض که مکزیک چنین روشی در پیش نگیرد.

آقای ترامپ می تواند کاملا یک جانبه و بدون اینکه نیاز به اجازه ای از کنگره داشته باشد، تعرفه ها علیه چین و مکزیک را وضع کند، به ویژه باکمک قوانین و شرایطی که قابلیت تفسیرپذیری بالایی دارند و هرکسی می تواند برداشت متفاوتی از آنها داشته باشد.

قانون اساسی در آمریکا به کنگره صلاحیت استفاده از ابزار وضع تعرفه علیه کشورهای دیگر را داده است. اما در برخی شرایط کار دیگر دست کنگره نیست و رئیس جمهور به تنهایی قدرت این را دارد که تعرفه برای کشورهای دیگر تعیین کند.

برای مثال اگر ترامپ برای شغل های ازدست رفته «وضعیت اضطراری ملی» اعلام کند، می تواند هرچقدر که بخواهد تعرفه وضع کند. بالا بردن تعرفه ها یک نتیجه پررنگ برای مردم دارد و آن گران شدن کالاهاست. همه چیز از خودرو گرفته تا لباس و وسیله های برقی، همگی در شرکت های خارج از آمریکا تولید می شوند و برای اینکه از چین و مکزیک به آمریکا بیایند، مالیاتی نمی دهند. با تعیین تعرفه های بالا، قیمت این کالاها سر به فلک خواهد کشید. از طرفی تعرفه ها هیچ تضمین محکمی برای بازگشتن مشاغلی نیستند که حالا در چین و مکزیک جاخوش کرده اند.

این کار همچنین واردکنندگان را تشویق خواهد کرد به سمت کشورهای دیگر مثل ویتنام، هنگ کنگ و مالزی بروند.

اینها نگرانی هایی است که با رئیس جمهور شدن ترامپ برای کارشناسان اقتصادی و برخی رسانه های این کشور پررنگ تر شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا