چهار نکته مهم برای دولت و یک توصیه برای ما - عباس آرگون*

چهار نکته مهم برای دولت و یک توصیه برای ما - عباس آرگون*

تهران- ایرنا- نبودنگاه سیاسی به مسایل اقتصادی، گام برداشتن در مسیر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، انتشار به‌موقع اطلاعات و اهتمام به تصمیم‌های سخت ازجمله قطع یارانه نقدی و اختصاص آن به پروژه‌های عمرانی از مهم‌ترین نکاتی است که دولت یازدهم باید در اقتصاد به آن توجه داشته باشد.

در شرایط فعلی دولت باید ملاحظاتی را مدنظر قرار دهد و از سوی دیگر ما هم در بررسی عملکرد دولت باید به یک توصیه مهم عمل کنیم.
1.به موضوعات اقتصادی نباید با نگاه سیاسی نگریست. نگاه سیاسی به مسائل اقتصادی به پیچیده‌تر شدن اوضاع منجر می‌شود و شفافیت بزرگ‌ترین قربانی این مساله است. اولین مطالبه ما از دولت باید نگاه به مسائل اقتصادی فارغ از سیاست و شفافیت بیشتر و صداقت باشد. صداقتی که باید در مواجهه دولت با مردم و فعالان بخش خصوصی سرلوحه کار قرار بگیرد.
2.اقتصاد ایران باید در مسیر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی گام بردارد. این مهم تنها با بسترسازی برای رشد مؤثری که به افزایش فرصت‌های شغلی بینجامند ممکن است. در حال حاضر وابستگی زیاد دولت به درآمدهای نفتی و افت قیمت نفت به کمبود منابع منجر شده که دولت تلاش کرده با استقراض بخشی از آن را جبران کند.
3.در شرایط حال حاضر اقتصاد ایران انتشار به‌موقع اطلاعات از اهمیت به سزایی برخوردار است. اطلاعات و آمار مبنای تصمیم‌گیری در اقتصاد است و اگر با تأخیر به فضای اقتصادی منتقل شود این امتیاز را از دست می‌دهد درنتیجه انتشار اطلاعات و آمار باید به هنگام باشد.
4.در شرایط فعلی اقتصاد ایران دولت باید تصمیماتی سختی بگیرد تا رونق به تولید بازگردد و از رکود خارج شویم. با توجه به مشکلات اقتصادی ازجمله کسری منابع در بخش‌های تولید نباید به جمعیت بالایی از مردم ایران یارانه پرداخت کرد. این منابع را می‌توان به پروژه‌های عمرانی تزریق کرد.
5.دولت یازدهم برای بهبود اوضاع اقتصادی تلاش کرده است و نباید تنها نقاط منفی کار را دید و سیاه نمایی کرد. اقدامات مثبت دولت فراوان است و تمرکز صرف بر مشکلات و نادیده گرفتن تلاش‌ها آسیبی بزرگ در تحلیل درست وضعیت فعلی است.
.....................................................................................
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا