مدیرعامل بزرگترین هلدینگ چند رشته ای بورس اعلام کرد:

آخرین وضعیت "وغدیر"در بورس لندن و نظر درباره حضور ترامپ و ارز تک نرخی

آخرین وضعیت

مدیرعامل سرمای گذاری غدیر با اعلام آخرین وضعیت این شرکت و حضور در بورس لندن و افزایش سرمایه 56 درصدی ، درباره حضور ترامپ و اثر ارز تک نرخی اظهار نظر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی مجمع فوق العاده سرمایه گذاری غدیر برای افزایش سرمایه 56 درصدی دوشنبه برگزار می شود که غلامرضا سلیمانی در جریان نشست خبری امروز با اعلام نکاتی درباره این رویداد، آخرین وضعیت مربوط به حضور در بورس لندن را اعلام کرد و به سئوالات پاسخ داد.

"وغدیر" دو میلیارد دلاری می شود

وی با اعلام اینکه با افزایش سرمایه 56 درصدی ، سرمایه "وغدیر"از 4.6 به 7.2 هزار میلیارد تومانی می رسد، اظهار داشت: قرار است این تأمین از محل آورده 875 میلیارد تومانی سهامداران و  1600 میلیارد تومانی اندوخته انجام شود.

وی ادامه داد: چون قصد نداریم از سهامداران نقدینگی زیاد دریافت کنیم به همین دلیل تصمیم گرفته شد تنها یک سوم سرمایه از این طریق تأمین شود. بنابراین سهامداران شرکت تنها با پرداخت یک سوم سرمایه می توانند سهم سه برابری داشته باشند که نوعی همکاری شرکت برای بالابردن افزوده سرمایه سهامدارها محسوب می شود.

مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر گفت: با توجه به اهمیت حجم سرمایه برای شرکت های بزرگ خارجی در خصوص مذاکره در حوزه های مختلف پتروشیمی، نفتی، مشارکت های خارجی ، فاینانس و یا EBCF ، تصویب افزایش سرمایه باعث می شود تا به شرکتی 2 میلیارد دلاری تبدیل شویم و عملکرد قوی تر و مطلوب تری داشته باشیم. البته این میزان سرمایه جهانی برای مشارکت با شرکت های بزرگ که با سرمایه های بیش از 20 میلیاردی در سطح بین الملل در حال فعالیت هستند کافی نیست به همین منظور قصد داریم توان مالی شرکت را برای انعقاد قرارداد با چنین شرکت هایی افزایش دهیم.

13 میلیارد یورو پروژه

سلیمانی با اشاره به پروژه محور بودن شرکت عنوان کرد: در حال حاضر 13 میلیارد یورو پروژه در بخش های مختلف معدنی، پتروشیمی، ICT، شیپینگ و نیروگاهی در حال اجرا است. به همین دلیل، نیاز به تأمین منابع از داخل و خارج کشور وجود دارد که بخشی از آن از طریق بانک ها، بورس و بخش مهمی نیز از شرکت های خارجی و فاینانس تأمین می شود. امیدواریم از این طریق فرصتی برای انعقاد قرارداد با شرکت های بین المللی در اختیار شرکت قرار گیرد.

وی ادامه داد: اندوخته شرکت برای تأمین بخشی از سرمایه از سودهای انباشته تقسیم نشده سال های قبل سال های قبل و دیونی که در قالب فروش سهام ایجاد شده خواهد بود و بخش عمده افزایش سرمایه برای تأمین پروژه های در دست اقدام که عمدتا در بخش نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه های گازی، بخار، سولار و آب و معدن است.

عضو هیأت مدیره سرمایه گذاری غدیر به سیاست جذب سرمایه از خارج اشاره کرد و افزود: در مذاکره با شرکت های بین المللی سعی می شود 15 درصد سرمایه لازم از محل آورده نقدی سهامداران یا به عبارتی از شرکت 85 درصد باقی نیز باید از شرکت های بین المللی تأمین شود البته با اجرای این سیاست در مذاکرات تا حدی موفق عمل کردیم.

سلیمانی با ابراز خرسندی از مذاکراتی که منجر به عقد قرارداد با شرکت های بین المللی شد اظهار داشت: در بخش های مختلف پتروشیمی و نیروگاهی همراه با انعقاد قرارداد کار نیز آغاز شده است. همچنین پروژه های زیادی درحال اجراست که می توان از پالایشگاه 120 هزار بشکه ای شیراز، پتروشیمی الفین دوازدهم کیان، کیفی سازی پالایشگاه فعلی شیراز، نیروگاه 913 مگاواتی لامرد، نیروگاه و آب شیرین کن قشم و نیروگاه نما و هرمز به عنوان پروژه های در دست اقدام نام برد.

افتتاح 2تا 3 پروژه تا آخر سال

وی ادامه داد: تا پایان سال، دو تا سه پروژه به بهره برداری خواهند رسید. نیروگاه خورشیدی اصفهان در دی ماه و پروژه آهن اسفنجی فولاد نی ریز استان فارس تا قبل از پایان سال، بخش گازی نیروگاه بهبهان با حضور مقامات در ماه آینده، پتروشیمی پردیس با سرمایه 1.800 میلیارد تومانی در عسلویه نیز در دهه فجر رسما افتتاح خواهد شد.

این مقام مسئول با اعلام افزایش تولید یک میلیون تنی اوره و آمونیاک در پتروشیمی پردیس عسلویه گفت: با این میزان افزایش تولید 80 درصد اوره و آمونیک کشور توسط سرمایه گذاری غدیر تأمین می شود و با افتتاح این پروژه در منطقه مقام اول را در تولید این محصول کسب می کنیم.

سلیمانی ارزش کل قراردادهای خارجی شرکت را 1.5 میلیارد یورو اعلام کرد و افزود: برخی قراردادها نهایی و علی رغم فاینانس در برخی دیگر در حال مذاکره هستیم. با شرکت ABCF قرارداد امضا و کار نیز آغاز و مقرر شده تا 2.5 میلیارد یورو جذب سرمایه صورت گیرد که عمدتا طرف های قرارداد از شرکت های آلمان، یونان، ایتالیا، اسپانیا، چک و به طور کلی کشورهای اروپایی هستند.

به گفته وی پروژه آلومینیوم جنوب به ارزش 1.2 میلیارد دلار هم اکنون فعال بوده و LC آن گشایش شده و امید است طی 27 ماه به نتیجه برسد.

مدیرعامل سرمای گذاری غدیر اظهار داشت: تعیین EPS در خصوص پروژه های پالایشگاهی یا پتروشیمی 4 تا 5 سال و برای پروژه های نیروگاهی 2 سال مدنظر قرار می گیرد. بنابراین تعیین این سود و زیان برای سال آینده با توجه به افزایش سرمایه به راحتی امکان پذیر نیست.

آخرین وضعیت حضور در بورس لندن

سلیمانی درباره آخرین وضعیت حضور سرمایه گذاری غدیر در بورس لندن و به عنوان اولین شرکت بورس ایران ، توضیح داد: با توجه به سرمایه 2 میلیارد دلاری، "وغدیر" از بین دو بازار اصلی و AIM ، باید وارد بازار اصلی بورس لندن شود. برهمین اساس ضمن تنظیم صورت های مالی ASRF ، با دو شرکت مورد تأیید بانک های بین المللی برای راستی آزمایی مذاکره شده که پس از ارزیابی و تأیید وارد مرحله پذیرش در بورس لندن مطرح خواهد شد و در صورت تأیید نهایی شرکت وارد بورس لندن خواهد شد.

برنامه های برای واگذاری شرکت ها در بورس و فرابورس

وی در پاسخ به این سوال بورس پرس که برنامه شرکت برای واگذاری زیرمجموعه ها و یا پذیرش آنها در بورس و فرابورس چیست؟ بر پروژه محور بودن شرکت تأکید کرد و اظهار داشت: هر زمان که پروژه ها به بهره برداری برسند وارد بورس یا فرابورس خواهند شد. برای مثال شرکت پتروشیمی پردیس، نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی کرمانشاه در بورس حاضرند و دیگر شرکت ها بعد از به نتیجه رسیدن به بورس خواهند رفت.

مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر به برنامه شرکت برای ورود به صنایع بالادستی نفت اشاره کرد و گفت: طرح تهیه و به وزارت نفت ارائه شده و مراحل اخذ موافقت را نیز سپری شد و اعلام شد می توانیم وارد صنایع بالادستی این حوزه شویم، 11 شرکت مورد تأیید وزارت نفت برای همکاری با شرکت های بزرگ در میادین خشکی و آب هستند که البته فرصتی برای رشد دانش فنی و تأمین منابع به خصوص در حوزه همراهی با شرکت های خارجی محسوب می شود.

تحلیلی از حضور ترامپ و اثر ارز تک نرخی

سلیمانی به تأثیر  حضور ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در اقتصاد داخلی و جهان اشاره کرد و گفت: با توجه به سابقه وی در خصوص تجارت امید می رود به منافع اقتصادی در سطح جهانی فکر کند. دولتمردان در سطح جهان منتظر شنیدن نظرات او با توجه به انتخاب کابینه هستند که در این صورت دیدگاه ترامپ نیز روشن خواهد شد اما ما باید با نگاه اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم تا بتوانیم قوای بیشتری به دست آوریم و با تکان های مختلف در سطح جهان تحت تأثیر قرار نگیریم.

به گفته وی تک نرخی شدن ارز برای شرکت هایی که از ارز مبادله ای استفاده می کنند نامطلوب خواهد بود و قیمت ناویژه شرکت را خواهد برد اما در نیروگاه ها به دلیل تنوع محصولات تأثیر منفی ندارد.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا