آلومينيوم، جايگزين مس در صنايع

آلومينيوم، جايگزين مس در صنايع

درحال‌حاضر بسياری از صنايع پايين دستی به دليل ارزان بودن آلومينيوم نسبت به مس در توليدات خود به اين ماده اوليه روی آورده‌اند و اين موضوع در تغيير قيمت اين دو محصول تاثير‌گذار خواهد بود.

 

يک کارشناس بورس گفت: درحال‌حاضر بسياری از صنايع پايين دستی به دليل ارزان بودن آلومينيوم نسبت به مس در توليدات خود به اين ماده اوليه روی آورده‌اند و اين موضوع در تغيير قيمت اين دو محصول تاثير‌گذار خواهد بود.
هاشم باروتی، با بيان اينکه درحال‌حاضر برخی از شرکت‌های سيم و کابل در توليد خود از آلومينيوم به جای مس استفاده می‌کنند، اظهار کرد: قراردادی که برخی شرکت‌های توليدکننده با شرکت‌های تاجيکستان در زمينه برق دارند بر جايگزينی آلومينيوم به جای مس صحه می‌گذارد به طوری که آنها سفارش‌هايی که داده‌اند سيم و کابل آلومينيومی درخواست داده‌اند.
او با تاکيد بر اينکه بررسی ميزان افزايش قيمت مس نيازمند تحليل تکنيکال است، افزود: افزايش قيمت برخی محصولات در محصولات ديگر نيز اثر خواهد گذاشت به طوری که با افزايش قيمت مس و فولات محصولات ديگر همچون روی نيز سير صعودی به خود خواهند گرفت.
باروتی با نگاهی به دلايل افزايش قيمت محصولات مشابه در بخش فلزات تاکيد کرد: وقتی هزينه توليد يک محصول فلزی افزايش يابد محصولات مشابه که امکان جايگزينی با آن محصول را دارند افزايش قيمت را تجربه خواهند کرد. برای نمونه وقتی فولاد متاثر از اجرای پروژه‌های زيرساختی چين قرار گيرد نه تنها در بازار اين کشور بلکه در ساير بازارهای بين‌المللی نيز بر محصولات وابسته به آن تاثير می‌گذارد که اين موضوع در سطحی وسيع تر بر روی قيمت ساير محصولات فلزی نيز اثر خواهد گذاشت.
اين کارشناس بورس افزود: بايد توجه داشت که قيمت در محصولات فلزی به صورت موج گونه نه تنها بر روی صنايع پايين دستی بلکه بر روی مواد اوليه مشابه آن محصول که امکان جايگزينی دارد اثر خواهد گذاشت و اين مسئله بازتابی همچون افزايش را به همراه خواهد داشت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا