شرط جدید سیف بهبود ارتباط بین المللی بانک ها

شرط جدید سیف بهبود ارتباط بین المللی بانک ها

یکسان سازی ارز تا پایان سال با شرط جدید ولی الله سیف در ابهام فرو رفت.

 

یکسان سازی نرخ ارز از جمله وعده های ولی الله سیف بود که در خلال سال های گذشته به طور زنجیره ای تکرار شد. با توجه به اهمیت این موضوع و اثرات مثبتی که می تواند بر اقتصاد کشور داشته باشد، هر بار که سیف در مقابل خبرنگاران قرار گرفته است و از او درباره یکسان سازی پرسیده شده، وی تاریخ های مختلفی را اعلام کرده است.
پیش از آنکه مذاکرات هسته ای وارد ماراتن نفسگیر خود شود، سیف وعده داده بود که با این مذاکرات و حصول نتیجه اطمینان بخش ارز تک نرخی خواهد شد. این وعده چند بار دیگر از سوی سیف مطرح شد و در رسانه ها انعکاس یافت.
چندی بعد وی وعده داد که تا پایان سال 94 ارز تک نرخی را به اجرا در خواهد آورد، اما چالش های پیش روی اجرای برجام و نارضایتی سیف از نحوه عملکرد آمریکا که آن را به صراحت بر زبان آورد و انتقادات صریحی از دولت آمریکا در این باره مطرح کرد موجب شد موضوع تک نرخی شدن ارز به نیمه اول سال 95 برسد ولی چندی بعد تاریخ دیگری مطرح شد و کار به نیمه دوم سال رسید، اما سیف در اظهارات اخیر خود شرطی را نهاده است که معلوم نیست با توجه به تحولات انتخابات آمریکا با این پیش شرط امکان تحقق یکسان سازی نرخ ارز در نیمه دوم سال 95 وجود خواهد داشت یا خیر؟
شرط جدید سیف
رئیس کل بانک مرکزی در این باره به ایرنا، گفت: این بانک یکسان سازی یک باره نرخ ارز را مدنظر ندارد و این کار به موضوعاتی چون ارتباطات بین المللی بستگی دارد.
وی با یادآوری اینکه برنامه یکسان سازی نرخ ارز اکنون نیز در حال انجام است، اظهار داشت: اینکه چه زمانی کار به سرانجام رسد، به ارتباطات بین المللی که در بانک مرکزی دنبال می شود، بستگی دارد.
اشاره سیف به آغاز اجرای یکسان سازی نرخ ارزاحتمالا مربوط به نزدیک سازی نرخ ارز دولتی و آزاد است. بر این اساس باید گفت که یکسان سازی نه تنها از سال 95 بلکه از سال 94 آغاز شده بود. از سال گذشته تاکنون بارها قیمت ارز دولتی به آزاد بسیار نزدیک شد، اما با تغییرات بعدی دوباره فاصله معناداری میان آنها به وجود آمد. آنچه در این میان از اهمیت خاصی برخوردار است نتیجه این تحولات قیمتی است که باید به حذف نظام دو نرخی و حصول ارز تک نرخی منجر شود که سیف این نتیجه را منوط به فراهم شدن ارتباطات بین المللی می داند.
سیف البته تحلیل روشنی از انتخابات آمریکا دارد. رئیس کل بانک مرکزی درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اثر آن بر اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) که یکی از مهم ترین بندهای آن مربوط به رفع تحریم های بانکی و بانک مرکزی ایران است، اظهار داشت: این انتخاب هیچ تاثیری بر اجرای برجام ندارد زیرا این توافقی دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست. برجام یک توافق چندجانبه است که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز پشتوانه آن است.
بنابراین رئیس کل بانک مرکزی دغدغه ای از جانب مزاحمت های دولت جدید آمریکا برای برجام ندارد. این سخنان سیف البته مابه ازای بیرونی نیز دارد چنان که موگرینی هم در سخنانی خود را مسئول اجرای برجام اعلام کرد وگفت برجام تنها مربوط به آمریکا نیست که بتواند یک طرفه آن را نقض کند.
تهدیدات ترامپ برای برجام جدی نیست
محمد ایوبی، کارشناس اقتصادی در این باره گفت: ترامپ نشان داده است که می تواند همه را غافلگیر کند و استراتژی وی استراتژی غافلگیری حریف است. برای همین همه در شوک فرورفته اند، اما دنیای سیاست دنیایی نیست که یک برج ساز بی تجربه بتواند به راحتی در آن عرض اندام کند. نیروهای داخل آمریکا و نیروهای متحد کشورهای غربی سعی خواهند کرد تا ترامپ را بر سر عقل بیاورند و مهارش کنند. ترامپ از هم اکنون با چالش شورش های خیابانی مواجه شده است. خود پلیس آمریکا به این اعتراضات نام شورش داده است. توییت های ضد و نقیض ترامپ درباره این شورش ها نشان می دهد که مخالفانش وی را روی زمین داغ قرار داده اند و در حال ادب کردن وی هستند.
وی افزود: یک نکته مهم را نباید فراموش کرد و آن اینکه برجام جزو مسائل اولویت دار ترامپ نیست. ترامپ به اندازه کافی با نیروهای داخل کشورش دلمشغولی خواهد داشت و بعید می دانم لااقل طی نیم سال اول ریاست جمهوری بتواند حرکتی جدی در این زمینه داشته باشد و احتمالا در یک سال اول ریاست وی برجام به همین نحو ادامه خواهد یافت. آنگونه که مشاوران وی هم گفته اند قصد دارد تغییراتی در برجام به وجود بیاورد که آن هم کاری حقوقی است و از نظر حقوق بین الملل معلوم نیست که بتوان قطعنامه سازمان ملل را به این سادگی ها دستخوش تغییرات ساخت. بنابراین اینکه آقای سیف می گوید برای برجام نگرانی ندارد در کوتاه مدت و شاید میان مدت حق دارند.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: به هر حال اقتصاد راه رفتن روی زمین واقعیات است. اگر بانک مرکزی نتواند ارتباطات بین المللی مناسبی را برای بانک ها به وجود آورد پس بهتر است نظم فعلی بازار ارز را به هم نریزد. تداوم یک برنامه اقتصادی بد بهتر از اجرای برنامه اقتصادی درستی است که درصد موفقیت آن بسیار کم خواهد بود. علاوه بر اینکه این امید وجود دارد که با ابتکار دستگاه دیپلماسی در دوره ترامپ چه بسا موفق شویم امتیازات جدیدی به نفع بانک ها و اقتصاد کشور از طرف های غربی بگیریم و در آن صورت بانک مرکزی قادر خواهد بود برنامه یکسان سازی نرخ ارز را به اجرا بگذارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا