ترامپ به توافقنامه آب و هوایی پاریس پشت پا می‌زند

ترامپ به توافقنامه آب و هوایی پاریس پشت پا می‌زند

کارشناسان معتقدند یکی از اقدامات ترامپ در بدو ورود به کاخ سفید، خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای پاریس خواهد بود.

 

به نقل از رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، در کارزار انتخاباتی سخنان جنجالی زیادی را بیان کرد که بخشی از آنها به توافق آب و هوایی پاریس و کمک چند میلیون دلاری آمریکا به جلوگیری از گرم‌تر شدن کره زمین مربوط می‌شد.
یک منبع آگاه در تیم همراه‌کننده ترامپ اعلام کرد وی بر روی عملی کردن سخنان خود درباره توافقنامه تغییرات آب و هوایی جدی و مصمم است. ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود مساله گرم شدن زمین را فریب دانسته و اعلام کرد کشورش از توافق آب وهوایی پاریس خارج خواهد شد.
ترامپ بازگشت به انرژی فسیلی و حذف همه کمک‌های مالی این کشور به برنامه‌های آب و هوایی سازمان ملل متحد را اولویت کاری خود پس از ورود به کاخ سفید معرفی کرده بود.
از زمانیکه نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شد، تمام کشورها از چین گرفته تا جزیره‌های کوچک دارای حاکمیت مستقل بار دیگر بر حمایت خود از توافق آب و هوایی پاریس تاکید کردند.
این توافق مود حمایت 200 کشور جهان است و برگزاری جلسات و کنفرانس‌های مربوط به آن تا 18 نوامبر (28 آبان) در مراکش ادامه خواهد داشت.
منبع آگاه در تیم همراه ترامپ که در بخش انرژی بین الملل و سیاست‌های آب و هوایی مشغول به کار است در ادامه خاطرنشان کرد: ترامپ به دنبال راهی برای ترک توافق آب و هوایی پاریس است و قصد ندارد دیگر پولی در این راه صرف کند.
این منبع در ادامه افزود: این بی‌پروایی توافقنامه پاریس بود که تا قبل از به نتیجه رسیدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آن را به مرحله اجرا گذاشت.
توافقنامه آب و هوایی پاریس 4 نوامبر (14 آبان) با کسب بیشترین آرا، لازم و الاجرا شد.
کشورهای مختلف امیدوارند آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس خارج نشود؛ اما معتقدند حتی اگر کشوری این توافق را ترک کند در اصل و روح ماجرا تغییری بوجود نخواهد آمد و همچنان لازم الاجرا خواهد بود.
این توافق در نتیجه چهار سال رایزنی میان کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از گرمایش زمین، حاصل شد.
هم اکنون کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون آب و هوایی سازمان ملل متحد کپ 22 (COP 22) آب و هوایی در مراکش در حال برگزاری است. این کنفرانس که ریاست آن را سگولن روآیال  وزیر محیط زیست، انرژی و دریای فرانسه، برعهده دارد، از 7 نوامبر (17 آبان) آغاز شده و تا 18 نوامبر (28 آبان ) ادامه خواهد داشت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا