امروز در تهران آغاز شد

نشست بررسی همکاری میان فعالان پوشاک استانبول با تولیدکنندگان تهرانی

نشست بررسی همکاری میان فعالان پوشاک استانبول با تولیدکنندگان تهرانی

تهران- ایرنا- نشست هیات تجاری اتحادیه صادرکنندگان نساجی و مواد اولیه صنعت پوشاک استانبول با تولید کنندگان پوشاک در تهران، در ادامه همکاری های اقتصادی دو کشور و ارتقای مناسبات به شمار می رود.

نخستین روز از نشست دو روزه هیات تجاری اتحادیه صادر کنندگان نساجی و مواد اولیه استانبول با فعالان عرصه صنعت پوشاک ایران امروز(شنبه) در تهران برگزار شد و تولیدکنندگان ایرانی برای خرید مواد اولیه مورد نیاز خود با فعالان صنعت پوشاک ترکیه وارد مذاکره شدند.
در روز نخست این نشست تجاری، 19 تولیدکننده صنعت پوشاک ترکیه با ارایه پارچه های مختلف مانند استری، کتان، جین، روسری، زیپ، نخ های کشباف، دکمه و قلاب، رنگ نخ ، پلی استر و برچسب های چاپی با تولیدکنندگان ایرانی به صورت مستقیم وارد مذاکره شدند.
حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال 2015 میلادی بیش از 9 میلیارد و 760 میلیون دلار بود که در مقایسه با رقم 13 میلیارد و 719 میلیون دلار در سال 2014 کاهش یافت اما دو کشور قصد دارند حجم مبادلات تجاری خود را به بیش از 30 میلیارد دلار افزایش دهند.
حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در چهار ماه نخست سال جاری میلادی به دو میلیارد و 932 میلیون و 65 هزار دلار رسید.
در آوریل گذشته (فروردین- اردیبهشت) حجم مبادلات دو کشور 734 میلیون و 513 هزار دلار بود و برای نخستین بار شاهد افزایش 25 درصدی مبادلات تجاری ایران و ترکیه بودیم.
در چهار ماه نخست پارسال صادرات ترکیه به ایران یک میلیارد و 145 میلیون و 991 هزار دلار بود که در این دوره به یک میلیارد و 436 میلیون و 414 هزار دلار افزایش یافت و واردات این کشور نیز از دو میلیارد و 389 میلیون و 901 هزار دلار به یک میلیارد و 495 میلیون و 651 هزار دلار رسید تا حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در چهار ماه اول سال با افتی به میزان ( 827/602 میلیون دلار) 17 درصد روبرو شود.
ترکیه با میلیارد‌ها دلار مبادلات تجاری در سال‌های گذشته جزو 10 شریک تجاری ایران است و در طول تاریخ همواره ایران و ترکیه دو شریک تجاری مهم به حساب می‌آمده‌اند و حتی در زمان تحریم‌ها نیز ایران و ترکیه به خوبی با یکدیگر ارتباط تجاری داشتند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه چندی پیش از افزایش سطح مبادلات تجاری بین دو کشور تا سقف 30 میلیارد دلار خبر داده بود.
محمود واعظی با اشاره به توافق‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور اعلام کرد: قرار است که اقلام این توافقنامه میان دو کشور تا 200 مورد افزایش پیدا کند و بر همین اساس جلساتی نیز با وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده و پیش‌بینی ما آن است که تا پایان سال میلادی (دی ماه) این موضوع عملیاتی شود.
در سال‌های 2015 و 2016 حجم مبادلات تجاری دو کشور با کاهش روبرو شد که با امضای توافقنامه تجارت ترجیحی شرایطی پیش آمد که اکنون کالاهایی که دراین توافقنامه ذکر شده‌ با افزایش حجم صادراتی روبرو هستند؛ به گونه‌ای که حجم صادرات این کالاها در ایران 45 درصد و در ترکیه 34 درصد افزایش داشته است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا