در حاشیه نمایشگاه مطبوعات برگزار شد؛

رونمایی از کتاب "الف مثل اقتصاد"

رونمایی از کتاب

دومین مراسم رونمایی از تازه ترین اثر انتشارات بورس در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با حضور مدیران، صاحب نظران و اندیشمندان برگزار شد.

 

روز پنجشنبه، در حاشیه نمایشگاه مطبوعات از کتابی در حوزه آموزش مفاهیم اقتصادی به زبان ساده و ارتقای سواد اقتصادی با عنوان الف مثل اقتصاد، با حضور مولفین کتاب و جمعی از مدیران و اندیشمندان حوزه اقتصادی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، دومین مراسم رونمایی از تازه‌ترین کتاب انتشارات بورس، الف مثل اقتصاد، در حالی برگزار شد که می توان این اثر را از جمله اولین های فرهنگ سازی در حوزه اقتصادی دانست.

در این مراسم مدیرعامل سابق شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس و از بنیانگذاران انتشارات بورس، سعید مستشار، مدیر نشر و رسانه، علی مدد سلیمانی، رییس اداره انتشارات، مهدی حاج اسماعیل، برگردانان و مولفین کتاب کریم و ژینا آقا محمدی، ویراستار علمی کتاب، محمدجواد فرهانیان و دکتر عادل یغما، استاد دانشگاه و سردبیر مجله تکنولوژی آموزشی و نمایندگان رسانه ها حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، علی مدد سلیمانی با اشاره به اینکه انتشارات بورس به عنوان مرجعی در نشر آثار مالی و اقتصادی در سطح عمومی و اختصاصی مطرح است، گفت: انتشار کتاب الف مثل اقتصاد که متناسب با گروه سنی ب و ج است، گام استوار سازمان و انتشارات بورس در جهت فرهنگ سازی در سنین کودکان و نوجوانان در عرصه اقتصادی است.

مدیر نشر و رسانه افزود: گرچه اصل این اثر، ترجمه‌ای از کتاب ایتالیایی با عنوان E Come Economia است، اما بخش هایی از این کتاب با توجه به تفاوت های اساسی در ساختار فرهنگی و اقتصادی ایران و ایتالیا، به رشته تحریر درآمده است.

در ادامه، سعید مستشار با اشاره به اینکه مخاطبین بیشتر آثار علمی اقتصادی، بزرگسالان هستند، اظهار داشت: در این حوزه همواره با یک فقدان در حوزه فرهنگ سازی و آموزش مفاهیم اقتصادی و ارتقای سواد اقتصادی در گروه سنی ب و ج مواجه هستیم، که نشر این کتاب قدمی موثر در این زمینه است.

این پیشگام انتشارات بورس تصریح کرد: آموزش مفاهیم اقتصادی بهتر است از سنین کودکی و از مهدکودک‌ها آغاز شود، تا شاهد ورود هوشمندانه کودکان و نوجوانان در عرصه اقتصادی باشیم.

ویراستار علمی، مولف و مترجم چندین اثر در حوزه بازار سرمایه گفت: الف مثل اقتصاد در کنار اطلاعات عمومی و علمی، اقتصاد را به زبان ساده بیان می کند و مفاهیم این کتاب، ورود اقتصاد به عرصه زندگی را میسر می سازد.

دکتر محمدجواد فرهانیان افزود: گرچه مخاطبین این کتاب گروه های سنی ب و ج است، اما کتابی برای همه سنین است و هر گروه سنی با هر مقدار آگاهی و سواد اقتصادی، می تواند مخاطب این کتاب قرار گیرد.

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر عادل یغما که به عنوان مهمان افتخاری و مشاور علمی کتاب حضور داشت، با اشاره به اهمیت تولید فکر اقتصادی تاکید کرد: الف مثل اقتصاد از جمله آثاری است که منجر به تولید فکر اقتصادی در خوانندگان کتاب می شود و خوانندگان می توانند با بهره بردن از مفاهیم این کتاب به سنجش عملکرد اقتصادی خود و دیگران بپردازند و در نتیجه تصمیمات اقتصادی آگاهانه تری خواهند داشت.  

در انتهای این نشست، دکتر کریم آقامحمدی، از برگردانان و مولفین الف مثل اقتصاد، گفت: کتاب های زیادی با عناوین اقتصاد ساده یا آموزش پس انداز به کودکان چاپ و منتشر شده است، اما هیچکدام به زبان ساده با مفاهیم اصیل علم اقتصاد درگیر نشده اند.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته، نوشتن کتاب های علمی به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان امری مرسوم است و تلاش می شود که سخت ترین و جدیدترین مفاهیم علمی را به نوجوانان آموزش دهند؛ و در این راه از ابزارهای زیادی همانند برنامه های علمی تلویزیونی، مجله های علمی، سمینارهای مختلف توسط اساتید استفاده می شود.

کریم آقامحمدی در انتهای سخنان خود تصرح کرد: علم اقتصاد نزدیک به ما و زندگی روزمره ما قرار دارد و با آگاهی از این علم، می توانیم در رفتارها و عملکردهای روزمره مان آگاهانه تر اقدام کنیم.

ژینا آقامحمدی، به عنوان سخنران آخر عنوان کرد: کتاب های درسی گرچه با مبانی علمی تدوین شده اند، اما برای درک ژرف تر و توسعه این مفاهیم نیاز به کتب جانبی که به زبان ساده همراه با مثال های عینی است، وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مفاهیم الف مثل اقتصاد با زندگی روزمره عجین شده است، گفت: این کتاب دربرگیرنده مفاهیمی مانند پول، بانک، قیمت، بنگاه اقتصادی، داد و ستد، عرضه و تقاضا و رشد و توسعه اقتصادی است که همواره ارتباط نزدیکی با زندگی روزمره ما دارد.

ژینا آقامحمدی در انتهای سخنان خود با اشاره به ویژگی هایی که موجب می شود این اثر منحصر به فرد تلقی شود، گفت: مطالب این کتاب پایه های علمی دارند؛ با زندگی روزمره ما ارتباط مستقیمی دارد؛ کاربردی و قابل استفاده است؛ از زبان ساده و قابل فهم برخوردار است و مفاهیم و اصطلاحات علمی آن با مثال ها و مصادیق روشن بیان شده است.

در انتهای این مراسم با تقدیم لوح از مدعوین قدردانی شد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا