خواجه نصیری در گفتگو با سنا مطرح کرد؛

افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه با پیشخوان های الکترونیکی

افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه با پیشخوان های الکترونیکی

اگر چه در سال های اخیر، رشد منابع در بازار سرمایه مطلوب بوده اما غالبا دسترسی عموم مردم و جامعه به بازار سرمایه زیاد نبوده و این باعث شده که ضریب نفوذ این بازار چندان بالا نرود و مشارکت مردم در بازار سرمایه به اندازه کافی نباشد.

 

مدیر عامل تأمین سرمایه آرمان، دسترسی جامعه به بازار سرمایه را در مقابل بازار پول همچنان محدود و کمتر از حد انتظار دانست و بر ضرورت معرفی هرچه بیشتر ابزارهای بازار سرمایه تاکید کرد.

 

محمودرضا خواجه نصیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، اظهار داشت: اگر چه در سال های اخیر، رشد منابع در بازار سرمایه مطلوب بوده اما غالبا دسترسی عموم مردم و جامعه به بازار سرمایه زیاد نبوده و این باعث شده که ضریب نفوذ این بازار چندان بالا نرود و مشارکت مردم در بازار سرمایه به اندازه کافی نباشد.

وی با بیان اینکه  این موضوع از مسائلی است که از سال ها قبل مبتلابه بازار سرمایه بوده است و فعالین اصلی بازار سرمایه حتی در شرایط رشد این بازار با آن مواجه بوده اند، گفت: برای مثال در مواقعی که نرخ سود بانکی کاهش یافته، علی رغم اینکه ما در بازار سرمایه فرصت های مناسب تری  داشته ایم اما کماکان بسیاری از مردم به ویژه در شهرستان ها منابعشان را در بانک ها سرمایه گذاری کرده اند.

 خواجه نصیری، گسترش پیشخوان های الکترونیکی بازار سرمایه را از جمله ایده هایی دانست که به تغییر این رویکرد عمومی کمک می کند.

وی در عین حال با بیان اینکه گسترش پیشخوان های الکترونیکی بازار سرمایه  نیاز به تمرکز و سرمایه گذاری دارد، گفت: البته سرمایه گذاری در این بخش وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار نیست.

 

مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان در ادامه گفتگو با سنا با اشاره به اینکه وظیفه بخش نهادهای مالی ما فقط تولید ابزار و انتشار اوراق نیست و باید به فروش آن هم فکر کنند، گفت: تغییر نگاه جامعه از بازار پولی به بازار سرمایه نیازمند معرفی بیشتر ابزارهای مورد استفاده در بازار سرمایه و سرمایه گذاری بیشتر در این بخش است. 

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ما آنقدر که برای نهادسازی و ابزار سازی در بازار سرمایه وقت و انرژی گذاشتیم به فکر فروش این محصولات نبودیم و نهادهای مالی باید در این زمینه فعال شوند.
 
راه اندازی سوپرمارکت های مالی
  

خواجه نصیری سپس از راه اندازی زیرساخت هایی در تامین سرمایه آرمان خبر داد که بتواند ضریب نفوذ بازار سرمایه را افزایش دهد.

 

وی ادامه داد: راه اندازی ایده ای مانند سوپرمارکت مالی یا دسترسی های اینترنتی برای خرید ابزارهای مالی یکی از آن مباحثی است که باعث می شود سهم بازار سرمایه را از کیک اقتصاد در کشور افزایش و وابستگی ها به شبکه بانکی را در جذب سرمایه کاهش دهد. این یعنی اینکه ما باید دسترسی های برخط را در فرصت های سرمایه گذاری تسهیل  و در حقیقت به گونه ای تبلیغ کنیم که مردم در شهرها و روستاهای دور از مرکز نیز بتوانند به آسانی به بازار سرمایه دسترسی داشته باشند.

 

مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان در خصوص سرمایه گذاری افرادی که در مراحل اولیه از دانش کافی برای ورود به بورس برخوردار نیستند، گفت: لازم است که این افراد را ابتدا با ابزارها و فرصت های بدون ریسک یا کم ریسک تر آشنا کنیم و سپس فرصت دهیم در دیگر بخش ها ورود کنند.

 

خواجه نصیری افزود: ما امروز صندوق های سرمایه گذاری متنوع از جمله صندوق بازارگردانی، جسورانه، درآمد ثابت، پروژه، مختلط  و  زمین و ساختمان را داریم اما نکته ای که وجود دارد این است که اغلب مشتریان ابزارهای ما از فعالین خود بازار هستند. به عبارت دیگر، ما توفیق زیادی در مشارکت قشرهای عادی جامعه در حوزه بازار سرمایه نداشته ایم.
 
کاهش نرخ سود بانکی الزاما به معنای جذب پول در بازار سرمایه نیست

 

وی در بخش دیگری از این گفت و گو به کاهش سود بانکی اشاره کرد و گفت: کاهش نرخ سود بانکی الزاما به معنای  خروج پول از شبکه بانکی و جذب آن در بازار سرمایه نیست. به عبارت دیگر مقصد این پول لزوما بازار سرمایه نیست و ممکن است به بازارهای دیگری همچون بازار ارز و  مسکن  سوق داده شود.

 

خواجه نصیری با بیان اینکه دسترسی آسان عموم به هر کدام از این بازارها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است افزود: در حال حاضر شما حتی در هر کوچه و محل گذر چندین بنگاه می بینید که می توانند آسان و سریع در حوزه مسکن سرمایه جذب  کنند یا بانک ها نیز به همین ترتیب در هر خیابان و محله چند شعبه دارند همچنین دسترسی به صرافی ها دشوار نیست اما برای بازار بورس هنوز چنین تسهیلات و تمهیداتی دیده نشده است.

 

مدیر عامل تأمین سرمایه آرمان در همین راستا بر لزوم افزایش  دفاتر پیشخوان الکترونیکی بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: ما باید پیشخوان های  خودمان را زیاد کنیم  و با همین استراتژی، در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه سایت آی بی شاپ (  IB Shop) را افتتاح کردیم.

 

وی ادامه داد: بعد از آن با خریداری شرکت نرم افزاری صحرا در صدد آن شدیم که بتوانیم تمام ابزارهای بازار سرمایه را چه از لحاظ خرید و فروش سهام، چه صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و  چه سایر ابزارهای مالی در اختیار مردم قرار دهیم.

 

خواجه نصیری اظهار داشت: استراتژی بلند مدت ما در حوزه شرکت صحرا این است که این شرکت را تبدیل به یک ارائه کننده خدمات نرم افزاری و شبکه اجتماعی در حوزه بازار سرمایه کنیم.

 

وی با بیان اینکه جایگاه این شرکت بر خلاف سایر عرضه کنندگان خدمات نرم افزاری در این بوده که بر سرویس دهی به کارگزاران برای تسهیل کسب و کارشان تمرکز کنند، گفت: البته ما با این رویکرد شروع کرده ایم که خدمات ارزش افزوده الکترونیکی به عموم مردم عرضه کنیم تا بتوانیم با توسعه این سیستم، ضریب نفوذ بازار سرمایه را  افزایش دهیم.

 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: استراتژی ما در صحرا این است که به پشتوانه فعالیت های توسعه ای که انجام می دهیم و تامین سرمایه آرمان هم در بازاریابی و معرفی آن کمک خواهد کرد، تعداد کسانی را که با بازار سرمایه آشنا می شوند و در آن سرمایه گذاری می کنند افزایش دهیم؛ به عبارت دیگر نگاهمان در این نیست که این بستر را فقط برای محصولات خود به کار گیریم بلکه ما به این پروژه به عنوان یک طرح ملی نگاه می کنیم و محصولات همه بازار را در آن قرار خواهیم داد.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا