چراغ سبز فلز سرخ به انتخابات آمریکا؛

غوغای مسی ترامپ در بازار فلزات جهانی

غوغای مسی ترامپ در بازار فلزات جهانی

فلز سرخ که در دو هفته اخیر جان تازه ای گرفته و از محدوده ۴۷۰۰ دلار خود را به ۵۳۰۰ دلار در تن رسانده بود، طی دو روز پایانی معاملات هفته گذشته همه را شگفت زده کرد و تا مرز ۶۰۰۰ دلار هم پیش رفت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بر این اساس، مس در معاملات هفته گذشته به بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون رسید. مس روزهای پنجشنبه و جمعه با افزایش قابل توجه حتی به قیمت های ۶۰۰۰ دلار در تن هم رسید، اما سرانجام در پایان معاملات روز جمعه با اندکی کاهش با قیمت ۵۹۰۰ دلار در تن در بورس فلزات لندن بسته شد.

تحلیلگران، پیروزی ترامپ را به عنوان مهم ترین عامل افزایش قابل توجه قیمت فلز سرخ در پایان هفته گذشته اعلام کردند، در حالی که یک ماه قبل برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بودند با پیروزی ترامپ، احتمالا شاهد افت قیمت مس خواهیم بود، چراکه مساله محدودیت واردات ایالات متحده آمریکا از چین که از سوی ترامپ در برنامه های تبلیغات انتخابات وی مطرح شد، قابلیت آسیب رساندن به اقتصاد بزرگ ترین مصرف کننده فلز سرخ را خواهد داشت.

جدا از اینکه این تبلیغات پر سر و صدا تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است و اینکه تا چه حد قابلیت اجرا را دارد، آسیب به اقتصاد بزرگ ترین مصرف کننده مس به معنای آن است که این کشور فلز کمتری مصرف می کند و تقاضای آن کاهش می یابد.

 یه هر حال  بازار مس به انتخاب یکی از برج سازان متمول آمریکا به عنوان رئیس جمهور این کشور روی خوش نشان داد، چراکه به گفته وال استریت ژورنال، سرمایه گذاری سنگین در پروژه های زیرساختی می تواند تقاضای این فلز را افزایش بدهد.

 از طرفی قیمت مس طی دو هفته اخیر به دلیل افزایش شاخص مدیران خرید چین در ماه اکتبر به رقم ۵۱.۲ و همچنین کاهش ذخایر بورس فلزات لندن روند افزایشی خود را آغاز کرده بود.

فلز روی هم که از ابتدای سال ۲۰۱۶ رشد مناسبی را تجربه کرده، دیروز در بورس فلزات لندن به قیمت ۲۵۲۸ دلار در تن رسید تا فعالان بازار را به یاد سال ۲۰۱۱ بیندازد.

قیمت نقدی فلزات پایه LME(جمعه ۱۱ نومابر)

نام فلز

قیمت(دلار در تن)

آلومینیوم

۱۷۷۷

مس

۵۹۰۰

نیکل

۱۱۷۳۵

سرب

۲۱۵۱

روی

۲۱۵۱

قلع

۲۱۷۵۰

منبع: هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا