رییس فدراسیون واردات اتاق ایران مطرح کرد؛

حضور کمرنگ بخش خصوصی در تصمیم گیری ها با وجود سهم 80 درصدی در اشتغال کشور

حضور کمرنگ بخش خصوصی در تصمیم گیری ها با وجود سهم 80 درصدی در اشتغال کشور

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می گوید: اکنون بیش از 80 درصد اشتغال کشور در حوزه بخش خصوصی است اما این بخش آنگونه که باید در تصمیم گیری های دولتی حضور ندارد و این امر می تواند نتایج منفی در پی داشته باشد.

«فرشاد احتشام زاده» در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که در مصلی تهران در حال برگزاری است، ضمن بازدید از غرفه ایرنا افزود: بخش خصوصی انتظار دارد بیش از پیش مورد حمایت دولت قرار گیرد و در تصمیم گیری های دولت مشارکت داشته باشد.
وی تصریح کرد: در میان وزارتخانه ها تنها دو وزارتخانه اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت به همکاری با بخش خصوصی اعتقاد دارند و از این پتانسل بهره می برند اما این همکاری نیز بقدری کمرنگ است که نمی تواند مشکلات بخش خصوصی را برطرف کند.
احتشام زاده، فدراسیون واردات را از زیرمجموعه های اتاق ایران و دارای قابلیت تفویض اختیار توسط هیات رییسه دانست و اظهار داشت: این نهاد ترکیبی از انجمن ها، اتحادیه ها، تشکل ها و فعالان اقتصادی است که نقش مشورتی دارد.
وی تصریح کرد: با وجود این که فدراسیون واردات به مدت یکسال است، تشکیل شده است اما در این مدت توانسته است با حضور در شورای گفت و گو و بخش های مختلف اتاق بازرگانی ایران در حوزه واردات تجربه های خوبی در فعالیت های اجرایی، سیاست گذاری های کلان و بررسی تخصصی داشته باشد.

** به دنبال حذف 4 درصد علی الحساب مالیات برارزش افزوده واردات هستیم
احتشام زاده یکی از مهمترین مشکلات در واردات را تصمیمات آنی دولت و بدون در نظر گرفتن مسایل بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: دولت طبق صلاحدید خود و بدون نظر بخش خصوصی، باوجود توجه به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار چهار درصد علی الحساب مالیات برارزش افزوده را با رویکرد ریشه کنی کارت های اجاره ای و یکبار مصرف اتخاذ کرده است در حالی که این اقدام هیچ تطابقی با این موضوع ندارد.
رییس فدراسیون واردات اتاق ایران گفت: برخی سیاست های اشتباه دولت می تواند این بخش را با بحران های متعددی روبرو کند که این بحران ها به طور مستقیم موجب افزایش قیمت تمام شده و افزایش هزینه های مشتری می شود.
به گفته وی، اخذ چهاردرصد علی الحساب مالیات برارزش افزوده از واردکنندگان علاوه بر آنکه باعث ناتوانی حضور شرکت ها و نهادهای تجاری در حوزه واردات می شود، به دلیل درگیری های مالی و کمبود نقدینگی با طولانی شدن فرایند واردات باعث افزایش قیمت تمام شده و غیرقابل رقابت بودن در بازار می شود.
احتشام زاده اضافه کرد: اکنون فدراسیون واردات این مهم را در سه مرحله در شورای گفت و گو مطرح کرده و در نهایت به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شده است و همچنان پیگیر حذف این مساله هستیم.
رییس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران راهکار پیشنهادی به دولت را استفاده از سیستم طبقه بندی کارت های بازرگانی براساس دوره های زمانی فعالیت واردکنندگان عنوان کرد و گفت: ترکیب این دو اقدام نگرانی های دولت بابت کارت های اجاره ای و یکبار مصرف را برطرف می کند.
این مقام مسوول، یکی دیگر از تصمیم گیری های اشتباه دولت را شناسایی کالاهای وارداتی با اجرای طرح شبنم دانست و افزود: این طرح که پیش از این اجرا و با شکست مواجه شد، به طور مجدد برخی به اجرای آن پافشاری دارند که اگر برنامه ریزی و زیرساخت درستی نداشته باشد می تواند هزینه های گزافی را بردوش مصرف کننگان بگذارد.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها امروز پس از یک هفته فعالیت به کار خود پایان می دهد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا