قائم مقام مرکز ملی فرش ایران:

سلیقه یابی و سفارش پذیری در تولید فرش باید اجرا شود

سلیقه یابی و سفارش پذیری در تولید فرش باید اجرا شود

سنندج- قائم مقام مرکز ملی فرش ایران گفت: تولید فرش در کشور که بر اساس خواسته های فردی و ذهنیت بافنده است باید به سمت سلیقه یابی و سفارش پذیری تغییر کند.

ابراهیم عزیزی شامگاه پنجشنبه در نشست کارگروه صادرات کردستان در سنندج، افزود: این مساله یکی از مشکلات تمامی استان های تولید کننده فرش کشور است.
وی اظهار کرد: تمرکز بر تبلیغ فرش دستباف کشور است و در این راستا رایزنی های خوبی با شرکت های آلمانی انجام شده است.
وی اقدامات تبلیغی و تعامل با دکوراتورهای جهان برای بهره گیری از فرش ایرانی در طراحی داخلی را از دیگر اقداماتی دانست که به منظور بازاریابی فرش انجام شده است.
عزیزی با اشاره به اینکه آمادگی برای آموزش تجار فرش وجود دارد، گفت: سندی باید در استان کردستان تدوین شود تا خواسته ها و اولویت ها مشخص شود.
وی بیان کرد: اعتبارات محدود است و برای اینکه از تخصیص اعتبارات نتیجه بگیریم موارد مهم باید اولویت بندی شوند.
وی اظهار کرد: طرح تحقیقاتی در مورد سلیقه و ترجیح مصرف کنندگان در کشور عراق انجام شد که نتیجه آن در اختیار تولید کنندگان استان کردستان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: فرش به اندازه تنوع طرح و نقوش آن مشکلات و معضلات خود را دارد که به واسطه تحریم ها شدت پیدا کرده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این نشست گفت: کردستان ظرفیت 90 هزار بافنده دارد که از این میزان 60 هزار نفر فعال هستند.
محمد دره وزمی افزود: هزار و 600 تُن پشم در استان تولید اما فرآوری نمی شود و قالیبافان مواد اولیه را از استان های دیگر تامین می کنند.
وی اظهار کرد: سالانه 160 تا 180 هزار متر ظرفیت تولید فرش در استان کردستان وجود دارد که سه مجتمع، 29 کارگاه متمرکز و 91 کارگاه غیرمتمرکز بخشی از این ظرفیت را ایجاد کرده اند.
وی با اشاره به اینکه 45 تا 50 هزار دار قالی در استان وجود دارد، گفت: امسال زنجیره فرش را برای گسترش صادرات آن تعریف کردیم.
دره وزمی ادامه داد: از تولید پشم تا تولید فرش و برنامه ریزی برای صادرات آن در این زنجیره تعریف می شود.
وی با بیان اینکه ضرورت حمایت مالی از تولید کنندگان فرش با شیوه هایی از جمله ایجاد صندوق وجود دارد، افزود: 24 هزار بیمه شده در این حوزه وجود داشت که به 11 هزار نفر کاهش یافته است.
6108/1904*شبس*1613
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا