فدایی کیوانی در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

تولید اغلب مواد ناریه معدنی در کشور

تولید اغلب مواد ناریه معدنی در کشور

گروه معادن - جانشین معاونت بازرگانی و مدیر توسعه خدمات ناریه شرکت صنایع شیمیایی پارچین با اشاره به اینکه این شرکت فعالیت خود را از سال 1305 آغاز کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه تولید مواد انفجاری موردنیاز در بخش معدنکاری به خودکفایی رسیده‌ایم.

علی اکبر فدایی کیوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز بیان کرد: شرکت صنایع شیمیایی پارچین، یکی از شرکت‌های سازمان صنایع دفاع و وزارت دفاع است و در راستای تولید مواد انفجاری تجاری، مهندسی و مواد انفجاری نظامی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به حوزه‌های فعالیت این شرکت افزود: دپارتمان‌های مختلفی در شرکت وجود دارند. به عنوان مثال در حوزه مواد منفجره نظامی، دپارتمان نظامی فعال است. همچنین در حوزه تجاری نیز تولیدکننده انواع مواد منفجره تجاری هستیم.

به گفته فدایی کیوانی، هر کجا بحث انفجار در حوزه عمران، معادن و ... و پروژه‌های پدافندی باشد، نامی از شرکت صنایع شیمیایی پارچین مطرح و از مواد منفجره تولیدی در این شرکت استفاده می‌شود.

جانشین معاونت بازرگانی و مدیر توسعه خدمات ناریه شرکت صنایع شیمیایی پارچین ادامه داد: در حوزه مواد منفجره، تنها شرکت ما در بازار حضور دارد. در نتیجه اگر خارج از برنامه‌ای که نیاز مشتری است نیازمند مواد منفجره باشیم، با مجوز وزرات دفاع محموله و یا مواد منفجره را وارد می‌کنیم. البته میزان واردات خیلی کم است و به نوعی خودکفا شده و توانسته‌ایم انواع مواد منفجره تجاری را تولید کنیم.

وی تصریح کرد: پیشتر انفجارها توسط دینامیت‌ها انجام می‌گرفت اما چون ماده منفجره خطرناکی بود و حوادثی را ایجاد می‌کرد بحث تولید دینامیت‌ها را متوقف و امولایت‌ها را جایگزین آنها کرده‌ایم زیرا ایمنی بیشتری داشته و پایه اصلی آنها نیترات آمونیم است در نتیجه درجه خطر به مراتب کمتر است و از دیدگاه سرعت و قدرت با دینامیت‌ها برابری دارد.

وی ادامه داد: محصولات ما در کنار کاربرد در بخش معادن، در پروژه‌های عمرانی و تخریب بناها نیز استفاده می‌شود. خوشبختانه به تازگی علم تخریب بنا در ایران راه‌اندازی شده است. در نتیجه ما در این زمینه برای استفاده از مواد خاص مطالعه و بررسیهای لازم مطابق با دانش روز را انجام می‌دهیم.

فدایی کیوانی درباره بازار تقاضا اظهار کرد: ما در زمینه یادشده فعالیت کرده و تقاضای خوبی داریم اما میزان تقاضا در بخش معدن بسیار زیاد است. البته پروژه‌های راه‌سازی، سدسازی و تونل‌سازی نیز از مشتریان مواد تولیدی ما هستند.

چندی پیش مدیرعامل شرکت اوریکا خبر از افزایش فروش محصولات ناریه داد بدان معنا که یک بخش از زنجیره معدن رونق یافته است. وی درباره این موضوع و مقایسه آن با بازار ایران تصریح کرد: خوشبختانه وضعیت در ایران خوب است. اگر پروژه‌های معدنی و عمرانی در کشور کاهش یا متوقف شوند ما با مشکل مواجه می‌شویم. زمانی که فروش ما خوب است یعنی پروژه‌های عمرانی خوب کار می‌کنند. اگر فروش ضعیف باشد، مشخص است بازار پروژه‌های عمرانی یا معدنی ضعیف شده است.

فدایی کیوانی اضافه کرد: جالب است بدانید محصول تولیدی ما تحت لیسانس شرکت اوریکا بوده و با آنها ارتباط کاری داریم.

وی درباره فروش امسال این شرکت اظهار کرد: خوشبختانه کشور 3 یا 4 ماده معدنی همچون مس و سنگ آهن، زغال سنگ و کرومیت را به وفور دارد. امسال نسبت به سال قبل فروش بیشتر نشده اما در مقایسه با 6 ماهه اول سال گذشته وضعیت خوب و رو به رشد بوده است.

جانشین معاونت بازرگانی و مدیر توسعه خدمات ناریه شرکت صنایع شیمیایی پارچین در پاسخ به این سوال که آیا محصول جدیدی در دستورکار این شرکت قرار دارد؟ بیان کرد: راک کراشر، فیتیله‌های 120 گرم، سیستم نانل و تولید برخی دستگاه‌هایی همچون امولوشن تراک، امفو تراک و امفومیکر نیز در حال انجام است که عوامل دست‌اندرکار کارگری را کم و ایمنی را افزایش می‌دهد و انفجارها بهینه خواهند شد.

وی افزود: متاسفانه ما در بحث تکنیک‌های انفجار از پیشرفت‌های روز دنیا عقب هستیم، هرچند این موضوع در حوزه کاری ما نیست اما می‌تواند بر عملکرد ما موثر باشد. در کشور ما 18 شرکت خدماتی وجود دارد که تنها در حوزه انفجار فعالیت می‌کنند. آنها باید در این زمینه قوی شوند.

به گفته فدایی کیوانی، حادثه‌ای در اثر کیفیت مواد منفجره تولیدی کشور رخ نداده است بلکه دلیل حوادث رخ داده رعایت نکردن موارد ایمنی است.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا