بهره‌برداری از ۶ طرح فولادی تا پایان سال ۹۶

بهره‌برداری از ۶ طرح فولادی تا پایان سال ۹۶

با توجه به مشکلات مطرح‌شده در روند پیشرفت طرح‌های فولادی، تلاش دولت باوجود مشکلات مالی، همواره به اتمام رساندن این طرح‌ها بوده است. از این‌رو افتتاح فولاد سفیددشت گام نخست در این زمینه قلمداد می‌شود.

 

سارا اصغری - بالاخره نخستین طرح از ۷ طرح فولادی استان‌ها، موسوم به هفت‌قلوهای فولادی به افتتاح رسید و بر افسانه بی‌سرانجامی این ۷ طرح نقطه پایان امیدوارکننده‌ای گذاشته شد.
افتتاح طرح فولادی سفیددشت با حمایت و همت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و همراهی بی‌دریغ فولاد مبارکه که با مالکیت ۶۵درصدی این واحد فولادی و مالکیت ۳۵درصدی ایمیدرو توانست طلسم بهره‌برداری یکی از ۷ طرح فولادی را بشکند نشان داد خواستن در شرایطی نامناسب و در محدودیت‌های مکانی و زیرساختی و کارشناسی‌های اولیه ضعیف و علاوه بر آن فشار تحریم‌های خارجی سال‌های اخیر، توانستن است. با روی کار آمدن دولت یازدهم و سکانداری جدید ایمیدرو، طرح‌های استانی فولاد از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ فعال شدند و درنهایت این «آهن اسفنجی فولاد سفیددشت» بود که به عنوان نخستین طرح از ۸ طرح فولاد سپیددشت (استان چهارمحال و بختیاری)، نی‌ریز (فارس)، میانه (آذربایجان‌شرقی)، شادگان (خوزستان)، بافت (کرمان)، قائنات (خراسان جنوبی) و سبزوار (خراسان رضوی) و بافق (یزد) افتتاح شد. یکی از این طرح‌ها، طرح فولادی بافق یزد بود که پس از مدتی به بخش خصوصی واگذار شد و ۸طرح فولادی به ۷ طرح تبدیل شد و درنهایت ظرفیت هر واحد ۸۰۰ هزار تن و قابل افزایش تا یک میلیون تن تعیین شد. مهم‌ترین چالشی که مسئولان و مجریان ۷ طرح فولادی به آن اذعان دارند، مشکل تامین زیرساخت‌ها و کمبود آب برای پیشرفت این پروژه‌هاست. ۷ طرح فولادی در دولت دهم، در سال ۱۳۸۵ شروع شد، اما هیچ‌کدام به بهره‌برداری نرسید و کار ناتمام ماند. با این حال دولت یازدهم با قبول این مشکلات سعی کرد با هدف ایجاد اشتغال در منطقه به هر شکل این طرح‌ها را فعال و واحدهای فولادی را راه‌اندازی کند. در مراسم افتتاح فولاد سپیددشت مهدی کرباسیان خبرهای خوشی برای طرح‌های دیگر فولادی داشت.
همکاری بخش خصوصی عامل موثر اتمام فولاد سفیددشت
با توجه به مشکلات مطرح‌شده در روند پیشرفت طرح‌های فولادی، تلاش دولت باوجود مشکلات مالی، همواره به اتمام رساندن این طرح‌ها بوده است. از این‌رو افتتاح فولاد سفیددشت گام نخست در این زمینه قلمداد می‌شود. درباره علت اصلی به پایان رسیدن فولاد سفیددشت رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل در اتمام فولادسفیددشت مشارکت و همکاری بخش خصوصی در این زمینه بود. مهدی کرباسیان در افتتاحیه فولاد سفیددشت عنوان کرد: تمام سعی دولت این است که این طرح‌ها را با همکاری بخش خصوصی به اتمام برساند، از این‌رو ۶۵درصد طرح‌های فولادی به بخش خصوصی واگذار شده‌اند تا طرح‌ها از بروکراسی‌های دولتی خارج شده و سریع‌تر به سرانجام برسند.
وی همچنین از به بهره‌برداری رسیدن سایر طرح‌های فولادی تا پایان امسال و سال آینده خبر داد و گفت: تا پایان سال ۳ طرح فولادی دیگر یعنی فولاد شادگان، نی‌ریز و میانه را با کمک بخش خصوصی در فاز نخست به افتتاح خواهیم رساند و در نیمه نخست سال آینده هم سایر طرح‌ها را به اتمام می‌رسانیم. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی همچنین آماده شدن زیرساخت‌ها را نیز در فولاد سفیددشت مهم برشمرد و عنوان کرد: یکی از اقدامات موثر دیگر مسئله زیرساخت‌های این طرح‌هاست که همکاری مسئولان محلی در این زمینه بسیار موثر بود.
تامین آب فولاد سفیددشت
یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب به سرانجام رسیدن طرح‌های فولادی می‌شود، همکاری بخش خصوصی در این زمینه است. درباره افتتاح فولاد سفیددشت به‌عنوان نخستین طرح فولادی، محمود ارباب‌زاده مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: دو عامل اصلی در پیشرفت فولاد سفیددشت تاثیرگذار هستند که سبب شدند این طرح به‌عنوان نخستین طرح فولادی به بهره‌برداری برسد. به‌عنوان نخستین عامل می‌توان به مشارکت فولاد مبارکه و حمایت این شرکت به‌عنوان بزرگترین شرکت فولادی کشور و همچنین حمایت ایمیدرو از فولاد سفیددشت یاد کرد. ارباب‌زاده در ادامه با اشاره به عوامل تاثیرگذار در به اتمام رساندن این طرح عنوان کرد: دومین عامل پیشرفت فولاد سفیددشت را باید در حمایت‌های مسئولان استان در تامین زیرساخت‌ها و ایجاد فضای آرامش برای کار صنعتی در داخل پروژه عنوان کرد. تعامل با مسئولان استانی با مسئولان کشور و حمایت‌های خود سازمان ایمیدرو و شرکت ملی فولاد در این زمینه سبب شده که بتوانیم این طرح را راه‌اندازی کنیم. در کل از این دو عامل می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین عوامل یادشده در پیشرفت طرح فولاد سفیددشت نام‌برد. مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری درباره رفع مشکل آب این واحد فولادسازی عنوان کرد: با دو اقدام اساسی سعی در رفع مشکل آب این واحد فولادی داریم، در گام نخست با انعقاد قرارداد خرید پساب‌های شهرستان اطراف کارخانه و تصفیه آنها، آب را تامین خواهیم کرد. ارباب‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که در دست اجرا داریم، اصلاحاتی است که روی برج‌های خنک‌کننده و تجهیزات مربوط به آن تصمیم داریم انجام بدهیم و از سیستم‌های برج‌های ترکیبی یا خشک استفاده کنیم که مصرف آب را به شدت کاهش خواهد داد. در نتیجه می‌توانیم با مصرف آب کمتری، این پروژه را پیش ببریم. وی در ادامه یادآور شد: اقدام دیگری که در این پروژه بر آن تاکید داریم، موضوع حفظ محیط‌زیست است، با توجه به موقعیت جغرافیایی این طرح، سعی ما بر این است که سرمایه‌گذاری کرده و با اجرای پروژه‌هایی در دست مطالعه آلودگی طرح را به حداقل ممکن برسانیم. مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این پرسش که افتتاح فاز دوم چه زمانی و با افتتاح چه واحدهایی خواهد بود، گفت: افتتاح فاز دوم فولاد سفیددشت براساس جلسه‌های چند روز گذشته و با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار شده است تا پایان سال ۱۳۹۷ به اتمام برسد.
ارباب‌زاده افزود: در این فاز واحد نورد گرم به بهره‌برداری خواهد رسید که قرارداد آن نیز منعقد شده است. این واحد ظرفیت نورد گرم یک میلیون تنی دارد. در ارتباط با نورد سرد نیز واحد نورد سرد ۷۰۰هزار تنی را در برنامه داریم تا با بهره‌برداری از این دو واحد نورد گرم و سرد بتوانیم واحدهای گالوانیزه منطقه را پوشش داده و زنجیره فولاد را تکمیل کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا