نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: بیکاری بزرگترین معضل کشور است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: بیکاری بزرگترین معضل کشور است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: معضل بیکاری همچون آتش زیر خاکستر است و بیکاری در سال‌های آینده می‌تواند به بحران اساسی کشور تبدیل شود.

به گزارش نامه نیوز؛ پدرام سلطانی، که در همایش نقش رونق اقتصادی در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در همدان سخن می گفت با اعلام مطلب فوق و با اشاره به تاریخچه مأموریت‌های اتاق‌های بازرگانی خاطرنشان کرد: اتاق‌های ایران در ابتدای فعالیت، دولت‌محور بودند و مأموریت رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی وصنعتی با دولت را داشتند.
 
وی افزود: در قرن بیستم با تأسیس نهادهای جهانی و بانک جهانی رویکرد عضومحوری و استفاده از ظرفیت اعضای اتاق‌های بازرگانی و تعامل بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت.
 
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: از 40 سال پیش تاکنون اتاق‌ها وارد نسل سوم خود شدند و اتاق‌های جامعه محور با مسائل مرتبط با محیط کسب و کار در اولویت قرار گرفت.
 
سلطانی، با اشاره به مؤلفه‌های تأثیرگذار در توسعه پایدار عنوان کرد: اقتصاد بدون توجه به جامعه، محیط زیست و آسیب‌های اجتماعی به رشد پایدار نمی‌رسد که در این نوع توسعه اتاق‌ها دچار غفلت تاریخی شدند.
 
وی با بیان اینکه همچنان در مقطع اتاق‌های نسلی اولی گیر کرده‌ایم، گفت: امروز همچنان بیشترین انرژی را برای ارتباط با دولت و حاکمیت صرف می‌کنیم و برای پر کردن این شکاف‌ها باید رویکردها تغییر کند.
 
سلطانی افزود: در فرایند توسعه باید مقوله توسعه فرهنگی، سیاسی، آموزشی و اقتصادی به صورت همگانی و ‌همگرا مدنظر قرار گیرد و زنجیره توسعه تکمیل شود.
 
وی تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی و عقب ماندگی‌ها در توسعه همانند سنگ‌هایی هستند که به پای توسعه اقتصادی وصل شده و باید تمام شئونات در توسعه مورد توجه قرار بگیرد.
 
نایب رئیس اتاق ایران با انتقاد از مدیریت جزیره‌ای اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین دلایل و اسباب ایجادی آسیب‌های اجتماعی مسائل و مشکلات اقتصادی هستند بر این اساس این مهم باید مورد توجه پرچم‌داران اقتصاد قرار بگیرد.
 
وی با اشاره به اینکه نظام قضایی در خود فرو رفته است، بیان کرد: جامعه امروز با جرم‌انگاری آسیب‌های اجتماعی مواجه است و در این آسیب‌ها ردپایی از مسائل اقتصادی وجود دارد.
 
سلطانی قوی‌ترین بعد در کاهش آسیب‌های اجتماعی توسط نظام قضایی را توجه به بعد پیشگیری و اقتصادی دانست و عنوان کرد: معاونت پیشگیری قوه قضاییه باید پویاتر شود چرا که براساس آمار 25 میلیون پرونده در دستگاه قضایی وجود دارد و به تعبیری از هر چهار خانواده ایرانی، یک خانواده با مسائل قضایی درگیر است.
 
وی با اشاره به ضرورت نگاه چهاروجهی به آسیب‌های اجتماعی گفت: پلیس، دستگاه قضایی، پیشگیری و مسائل اقتصادی باید نسبت به آسیب‌های اجتماعی نگاه همگرایی داشته باشند تا آسیب‌ها در جامعه مدیریت و‌ کنترل شود.
 
سلطانی تصریح کرد: قضات باید بدانند که وقتی واحد تولیدی به مشکل می‌خورد به زندان انداختن مدیر و برخورد با جرم آگاهانه و غیرعمدی آن سبب می‌شود افراد زیادی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این پناهگاه اقتصادی در ارتباط هستند، تحت تاثیر این اتفاق قرار بگیرند.
 
وی با بیان اینکه اشتغال در معرض آسیب قرار دارد، افزود: هر چه ایجاد شغل‌های جدید با تاخیر و تعلل انجام شود آسیب‌های اجتماعی بیشتری در مناطقی که نیاز کسب و‌ کار دارند لانه خود را باز می‌کند.
 
وی با انتقاد از اینکه بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از تعلل در تصمیم‌گیری‌هاست، اظهار داشت: در نظام قضایی و مدیریتی ما تصمیم‌گیری با تعلل انجام می‌شود و چوب لای چرخ اقتصاد گذاشتند.
 
نایب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: معضل بیکاری همچون آتش زیر خاکستر است و می‌تواند در سال‌های آینده به بحران اساسی تبدیل شود.
 
وی افزود: فعالان اقتصادی اگر محیط قضایی و حقوقی خوبی داشته باشند می‌توانند بازیگران خوبی برای اشتغال و پیشگیری از آسیب‌‌های اجتماعی باشند.
 
سلطانی با اشاره به جریان رشد و افول اقتصاد در کشور گفت: رونق و رشد اقتصادی وابسته به قیمت نفت که سبب کسب درآمد برای دولت باشد نمی‌تواند به کنترل و ‌کاهش آسیل‌های اجتماعی کمک کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا