واکنش متفاوت علی مطهری به پیروزی دونالد ترامپ: به نفع ایران است

واکنش متفاوت علی مطهری به پیروزی دونالد ترامپ: به نفع ایران است

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران خواهد بود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران خواهد بود.

علی مطهری در یک نشست خبری در تحلیل انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا گفت: مواضع ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی و ریاست جمهوری متفاوت خواهد بود. در مجموع با توجه به مواضعی که ایشان در دوره تبلیغات داشتند من فکر می کنم ریاست جمهوری ایشان برای ایران مفیدتر است تا اینکه خانم کلینتون انتخاب می شد. بخاطر اینکه دموکرات ها با برنامه ریزی دقیق تری حرکت می کنند و با پنبه سر می‌برند.
وی افزود: ترامپ اولا صداقت بیشتری دارد و مواضعش درباره سوریه مواضع خوبی بود. او همچنین نسبت به عربستان نگاه خوبی ندارد و مایل به روابط خوب با روسیه است البته من فکر می کنم مخالفت ترامپ با برجام هم به نفع ایران است و آنها در عمل نمی توانند کاری بکنند. در مجموع فکر می کنم ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران می باشد.
علی مطهری ادامه داد: در جلسه ای دانشجویان انتقادی درباره نوع رفتار قوه قضائیه و برخی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی با نشریات دانشجویی داشتند و گله می کردند که اگر جایی اسم خاتمی را جایی در نشریه آورده باشیم این موضع موجب آزار و اذیت ما می شود و ما را در خیابان بازداشت می کنند و وثیقه سنگین برای آزادی ما قرار می دهند. ما گفتیم اصل ممنوع التصویری و ممنوعیت نقل مطلب بدون حکم قضائی قانونی نیست لذا به راه خود ادامه دهید.
نائب رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه نیز گفت: آنجایی که احیانا دولت خواستار برخورد با برخی مطبوعات است جایی است که جرمی رخ می دهد و تهمت و دروغی گفته می شود یا اینکه توهین و هتاکی شدیدی صورت می گیرد که گاهی دولت درخواست برخورد دارد. اگرچه شخصا معتقدم دولت باید نسبت به منتقدان سعه صدر داشته باشد و به توهین و هتاکی ها توجه نکند. اما آنجایی که آزادی بیان دفاع می کردند و از ایجاد مسئولیت انتقاد داشتند مقصودشان روزنامه ها و رسانه هایی بود که گاهی به خاطر اظهار عقیده مورد توقیف یا لغو امتیاز قرار می گیرند.
نائب رئیس مجلس ادامه داد: ما خط قرمزهای مصنوعی ایجاد کرده ایم که کسی نباید وارد این خطوط قرمز شود مثل حصر خانگی و ممنوع التصویری و مواردی شبیه آنچه که اروپایی‌ها راجع به هولوکاست داشتند و ما نسبت به آن انتقاد داریم. در واقع ما با این خط قرمزهای مصنوعی رسانه ها را تحت فشار گذاشته ایم. آنجایی که دولت خواستار برخورد است در موارد توهین و هتاکی، اما پاسخ رئیس قوه قضائیه پاسخ قابل قبولی نبود ایشان گفتند آزادی بیان در حد معقول و منطقی وجود دارد. در حالی که اینطور نیست و هر رسانه ای درباره خطوط قرمز مصنوعی صحبت کند با او برخورد می شود.
مطهری یادآور شد: ما شاهد این هستیم که انتقاد از قوه قضائیه کشور ما با برخورد مواجه می شود و کمتر رسانه ای جرات دارد از قوه قضائیه انتقاد کند.
وی درباره تلاش های نمایندگان در جهت رفع حصر نیز گفت: ما گاهی نظر خودمان را درباره رفع حصر اعلام می کنیم اما اینکه در عمل چقدر تاثیر داشته باشد به تصمیم مقامات عالی بستگی دارد. البته این حرف ها در افکار عمومی بی تاثیر نیست. نکته مهم این است که چون نظر مقام رهبری بر ادامه حصر است سایر مقامات به این موضوع وارد نمی شوند.
مطهری درباره پرونده نرگس محمدی یادآور شد: ما ۱۷ نفر از نمایندگان مجلس نامه‌ای به قوه قضائیه نوشتیم و خلاصه حرفمان این بود که بین جرم و مجازات ایشان تناسبی وجود ندارد و لازم است توضیحی در این رابطه داده شود.
این عضو کمیسیون فرهنگی کشور درباره برخورد با تجمع کنندگان در مقبره کورورش در پاسارگاد نیز اظهار کرد: از همان ابتدا ایجاد ممنوعیت برای حضور مردم در مراسم روز تولد کوروش در پاسارگاد و اینکه اعلام کردند تورهای مسافرتی به آنجا مسافر نبرند موضوعی تحریک کننده بود. نباید این کار را می کردند. بر فرض از ۸۰ میلیون جمعیت ایران ۵۰۰۰ نفر هم به پاسارگاد بروند و در آنجا شعار بدهند این مساله مهمی نیست و نباید خیلی به آن توجه کنیم.
نائب رئیس مجلس ادامه داد: البته دوستای که پای مقبره کوروش رفتند وآن شعارها را دادند کار عاقلانه ای نکردند به هر حلال ایدئولوژی ایران باستان قابل مقایسه با اسلام نیست و اگر کوروش هم بعد از پیامبر زنده بود با توجه به اینکه فرد عاقلی بوده قطعا مسلمان می شد. لذا ما نباید بر تعصب نژادی تاکید داشته باشیم البته بازداشت این افراد هم کار لازمی نبود.
نماینده مردم تهران در مجلس درباره بازداشت یاشار سلطانی و اتهامات وی نیز خاطر نشان کرد: اگر اسنادی که سلطانی منتشر کرده محرمانه بود انتشار آن جرم است اما تخلف این بوده که اعلام شد او بعد از بازجویی می تواند با گذاشتن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شود در حالی که وقتی وثیقه بردند او را آزاد نکردند.
مطهری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضوع فتنه مربوط شورای عالی امنیت ملی است پاسخ داد: فتنه مربوط به شورای عالی امنیت ملی نیست. ممکن است که در دوره ای که کشور با آشوب مواجه است شورا برای مدت محدودی آشوب را آرام کند اما ادامه حصر خانگی بدون حکم قضائی خلاف قانون اساسی است و قانونی نیست و شورای عالی امنیت ملی نمی تواند جای قوه قضائیه را بگیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت گفته شد که مجلس کانون فتنه است،‌ اظهار کرد: این نوع اظهارات ناشی از یک نوع برداشت غلطی است که از فتنه دارند. در واقع فتنه را یک طرفه آن هم موسوی و کروبی می‌دانند؛ در حالی که فتنه دو سر داشت. یک سر موسوی و کروبی بودند که در طولانی کردن اعتراضاتشان خطا کردند و یک سر دیگر اینکه رئیس جمهور سابق و برخی از اعضای شورای نگهبان هم نقش داشتند. در واقع باید دو طرف را ببینیم. نمی‌توان هر کسی را که اعتراضی داشت بگوییم فتنه‌گر است.
مطهری افزود: این کار غلطی است، نمی‌توان نیروهای کارآمد را طرد کرد و در نهایت چند نفر آدم تندرو باقی بمانند. لذا مجلس در روز رأی اعتماد کار درستی کرد.
نایب رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه بیش از سه سال از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی می‌گذرد و دولت در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است، گفت: به نظرم دولت تلاش خوبی داشته و در شرایطی که با کاهش شدید قیمت نفت مواجه بوده‌ایم و خیلی از وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی از پرداخت حقوق کارمندان خود عاجز هستند لذا دولت تلاش خوبی داشته و باید صبر و تحمل داشته باشیم.
مطهری افزود: همچنین وزیر اقتصاد اعلام کرده که در حال خروج از رکود هستیم؛ گرچه معتقدیم دولت باید تا حدودی فعال‌تر شود و در بعضی مسائل تصمیمات خوبی را اتخاذ کند. به عنوان مثال مشکلات مربوط به پدیده یا ثامن یا میزان و همچنین مسکن مهر پردیس از جمله موضوعاتی هستند که دولت می‌تواند با تصمیمات خود مشکلات را حل و بخشی از نارضایتی‌ها را برطرف کند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ضرورت قانون‌گذاری برای مباحث اقتصادی و همچنین بحران آب و محیط زیست، گفت: در موضوعات اقتصادی چندان نیازی به قانون‌گذاری نیست. مشکل در اجرای قانون است. مشکل در رودربایستی‌هایی است که داریم.
وی در مورد مشکل آب نیز اظهار کرد: بزرگترین مشکل کشور ما حل مسأله آب است که از سال ها قبل در این رابطه فکر شده بود و این دولت هم برنامه‌هایی را در این زمینه دارد.
مطهری درباره اینکه مرکز آمار، آمار بیکاری تابستان امسال را نیم درصد اعلام کرده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و مجلس چه ریل‌گذاری می‌تواند انجام دهد، گفت: دولت وظیفه ایجاد اشتغال را دارد و مجلس باید نظارت کند. در جایی هم که نیاز به قانون‌گذاری باشد مجلس وارد می‌شود.
مطهری تصریح کرد: مسائل معیشتی چیزی نیست که بگوییم ظرف چند ماه از بین می‌رود. این مسائل وجود دارد و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.
نایب رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه روسای جمهور حرف از اجرای قانون اساسی زده‌اند اما در عمل چیز دیگری را شاهد بودیم،‌ گفت: حرف درست این بوده که روسای جمهور دنبال اجرای قانون اساسی بوده‌اند. در واقع مسئول اصلی اجرای قانون اساسی رئیس جمهور است.
وی افزود: البته احمدی نژاد برداشت نادرستی داشت که می‌گفت هر جا تشخیص دهم قانون را اجرا می‌کنم و این برداشت درستی نیست زیرا انطباق قانون با قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است.
نایب رئیس مجلس همچنین اظهار کرد: اینکه به طور کلی هر رئیس جمهوری مسئولیت اجرای قانون اساسی را دارد حرف درستی است. در کشور ما اجرای اصل ۱۱۳ قانون اساسی کار بسیار مشکلی است.
وی افزود: قوه قضائیه در جاهایی مستقیماً وارد می‌شود مثل مسأله مطبوعات که هیأت نظارت بر مطبوعات به خاطر تخلف نشریه‌ای تصمیم می‌گیرد بعد فردا توقیف می‌شود. لذا در این زمینه با مشکل دوگانه‌ای مواجه هستیم.
مطهری در پاسخ به سوالی در این‌باره که روحانی با بلیط اصلاح‌طلبان توانست رئیس جمهور شود اما حتی از رفع حصر صحبت نمی‌کند، گفت: روحانی هم فعالیت‌هایی داشته است در زمینه رفع حصر، چند بار با رهبر انقلاب صحبت‌هایی کردند و یا حتی ممنوع‌التصویری. اگرچه بنده معتقدم از همان ابتدا باید قوی‌تر عمل می‌کرد. یک مقدار منفعل عمل کرد و این نقدی است که به ایشان وارد است.
این نماینده ملجس درباره آخرین وضعیت لایحه نظام جامع رسانه‌ای، اظهار کرد: با توجه به وجود سایت‌های خبری زیاد و فعالیت‌های رسانه‌ای مجازی نیاز است که قانون مطبوعات اصلاح شود. دولت هم بارها اعلام کرده لایحه آماده است اما نمی‌دانم چرا به مجلس ارسال نمی‌کند.
وی در پایان افزود: هم لایحه نظام جامع رسانه و هم نظام صنفی رسانه توسط دولت آماده شده است و باید دوگانگی که بین هیأت نظارت و مطبوعات وجود دارد در این قوانین مرتفع شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا